Een coöperatief antwoord Interpolis stelt de klant centraal Je verplaatsen in de problemen van de klant,daarvoor een gerichte oplossing zoeken en dat alles met een minimale kostenbelading. Ziehier het antwoord van Interpolis op de vraag hoe deze ver zekeraar inhoud geeft aan haar coöpe ratieve doelstelling. Bij Interpolis Re gaat men nog een stapje verder. Daar worden verzekeringsoplossingen bedacht die nauwelijks interessant lij ken voor de concurrentie, innovatief zijn en een antwoord geven op een reële vraag uit de markt. Markt Klantwaarde Toon Bullens is directeur van Interpolis Rejassurantiemaat- schappij), de herverzekeraar van Interpolis. Ruim negen jaar geleden trad hij daar in dienst na 15 jaren in verschil lende functies bij Rabobank Nederland te hebben gewerkt. Het herverzekeringsbe drijf is in staat bijzondere risico's te dek ken. Bullens kan daar met gedrevenheid over spreken: 'In deze bedrijfstak neemt Interpolis Re een belangrijke plaats in. We opereren worldwide en doen daarbij heel veel zaken samen met Rabobank International, omdat we door de combi natie van verzekeraar en financier innova tieve producten kunnen aanbieden. Ons financiële resultaat is uitstekend, mede door onze zeer lage kostenbelading die ongeveer 10% bedraagt van die van de gemiddelde concurrent. Door deze sterke basis hebben we de mogelijkheid ook ver zekeringsproducten te ontwikkelen, die het coöperatieve karakter van de Rabobank Groep versterken.' Onderlingen Zo zijn er contacten gelegd met plaatselij ke Onderlingen. Deze verzekeren vaak één bepaald risico, waarbij de verzekerde zijn overige risico's elders - in veel geval len bij zijn plaatselijke Rabobank - heeft verzekerd. Interpolis brengt partijen bij elkaar waardoor het mogelijk is de bij de Onderlinge gesloten verzekering op te nemen in de Alles-in-één-Polis. 'Hiermee combineer je de nabijheid van de Onderlinge, de dis tributiekracht van de Rabobank en de verwer- kings- en servicecapaciteit van Interpolis. Uiteindelijk komt dat ook de verzeker de ten goede doordat de premie lager zal zijn', aldus Bullens. Voor risico's rond plant- en dierziektes, zoals bruinrot van aardappelen, salmonella en de varkens pest, maar ook voor weerrisico's, waarbij bijvoorbeeld te denken is aan overstro mingen, zoekt Interpolis Re naar innova tieve oplossingen. 'In de gebruikelijke polissen worden deze risico's vaak uitge sloten en ook de overheid trekt zich terug. Met kennis van de branche en een solide en internationaal opererend herver zekeringsbedrijf moeten zulke risico's te verzekeren zijn. Als er ergens schade optreedt, blijven andere regio's vaak gespaard. Dat uitgangspunt maakt derge lijke risico's verzekerbaar.' Sri Lanka Interpolis kent geen met de Stichting Steun door Rabobanken vergelijkbaar instituut. Toch stelt het bedrijf ook men sen beschikbaar voor ontwikkelingsactivi teiten. 'Een van onze collega's helpt een groep startende en doorstartende boeren in Sri Lanka met de opzet van een onderlinge. Hij doet dit op verzoek en met financiële steun van de SSR. Ikzelf begeleid een soortgelijk project in Suriname waar ik op verzoek van een Zwitserse herverzekeraar help bij het van de grond bren gen van een verzekeringsinfra structuur. Ook dit zie ik als een coöpera tieve opdracht.' In dit verband noemt Bullens ook IRMA, een samenwerking tussen zijn bedrijf, l.TO Nederland, de Rabobank en de Wageningen Universiteit. In dit samenwerkingsverband wordt op hoog wetenschappelijk niveau onderzoek gedaan naar agrarische risico's. De uit komsten hiervan helpen verzekeraars bij hun risicobeleid, maar worden ook recht streeks beschikbaar gesteld aan de agrari sche sector. Hierdoor kan Interpolis pas sende verzekeringsproducten aanbieden die tegemoet komen aan de vraag in die sector en krijgt de boer een beter inzicht in de risico's van bepaalde gewassen en teelten. 'Opnieuw een bewijs van de stel ling dat de klant bij ons een centrale plaats inneemt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 14