0 >Stelling 3 De Rabobank staat midden in de samenleving. Medewerkers met een missie Gedragscode Rabobank Groep Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling "NewsMail Coöperatie" Introductieprogramma Berichten Vanaf het allereerste begin, nu zo'n jaar of vier geleden, zijn de medewerkers van de Rabobank Dongen-Rijen nadrukkelijk betrokken geweest bij de Coöperatiediscussie en de gevolgen daarvan voor het beleid van de bank en hun eigen positie. Zo maken medewerkers - samen met leden van de colleges - deel uit van de Werkgroep Coöperatie, een soort denk tank voor coöperatieve ini tiatieven. Bank Bestuurder berichtte hierover al in de haar novemberuitgave van 1996 Begin vorig jaar ver zocht het bestuur de mede werkers voorstellen te doen voor het formuleren van de missie van de bank. Juist zij zullen die missie immers in de praktijk moeten brengen, waardoor het weinig effec tief lijkt een dergelijke mis sie van bovenaf op te leg gen. Ze gingen serieus met dit verzoek aan de slag. Besloten werd een debat te organiseren, zoals dat ook tijdens de algemene verga dering plaats vond. Zestig van de ongeveer honderd medewerkers speelden het spel mee. Het debat spitste zich toe op de doelstellin gen van de bank en het spe cifieke van het werken bij deze Rabobank. Medewerkers die al vele jaren bij de bank werken, vinden deze laatste vraag overigens aanzienlijk moei lijker te beantwoorden dan medewerkers die van ande re banken afkomstig zijn. Uiteindelijk leidde de discus sies tot de opstelling van een document dat nogmaals met alle medewerkers is besproken. Het bestuur nam de voorgelegde tekst inte graal over en stelde de mis sie van de bank vast. Deze hangt nu in alle spreekka mers van de bank en is opgenomen in het eigen ledenblad "Lokaal Centraal" dat in een oplage van 2500 exemplaren in het werkge bied wordt verspreid/Maar daarmee is de kous nog niet af', stelt algemeen directeur Cees Notenboom.'We zitten nu in het traject "van woor den naar daden"We hebben onze medewerkers gevraagd de missie te verta len naar de praktijk van alle dag. Daar wordt nu hard aan gewerkt.' binnen onze bank al eerder goede ervaringen hadden opge daan. De formule van het debat werkte prima, daar gaan we volgend jaar mee door. Wel wil len we de stellingen uitdagender maken, meer toespitsen op actu ele beleidsvragen en de deelne mers al in een eerder stadium bij de voor bereidingen betrekken.' Algemeen direc teur Cees Notenboom leidde de stelling in dat het leveren van toegevoegde waarde aan de klant op gespannen voet staat met de rentabiliteit van de bank.' Zo'n stelling levert te weinig emotie op. Dat merk je in het debat. We zullen onze nek wat verder uit moeten steken. Daartoe zijn we graag bereid. Wat je wel merkt is dat na afloop van het debat tijdens het informele afslui tende samenzijn de discussie pas echt los barst. Onze leden waardeerden onze aan pak.' Moormann deelt deze opvatting: 'Op zich vind ik deze formule uitstekend. De aanwezigen voelden zich betrokken en je merkte aan de zaal dat er veel belang stelling was. Misschien had tijdens het debat ook de mening van de overige aan wezigen gevraagd kunnen worden. Ik vind dat de bank met deze invulling van de vergadering lef heeft getoond en heeft bewezen de mening van de leden serieus te nemen.' Ook Van Bijsterveld kijkt met plezier op de avond terug. 'Wat ik zeker een goede keuze vond, was dat elke stel ling werd afgerond door videobeelden waarbii de in onze regio bekende Ad Latijnhouwers van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland zijn visie op de vraagstelling gaf. Je kreeg daardoor een aardig palet van de meningen van de bank zelf, van haar leden en tenslotte ook van Rabobank Nederland.' 4 Doorlees van pagina 7, rechterkolom beschrijft de Gedragscode de wijze waarop we onze doelen willen realiseren. De Gedragscode gaat met name in op onze ver antwoordelijkheden naar klanten, naar mede werkers en naar de samenleving. Daarom is de code een richtsnoer voor iedereen die een rol speelt in beleidsontwikkeling en dienst verlening: bestuurders, leidinggevenden en medewerkers. De centrale begrippen in de code zijn respect, integriteit, deskundigheid en duurzaamheid.Voorzitter Wim Meijer riep tijdens de CKV de lokale banken op de code indringend binnen de eigen geledingen te bespreken. In februari zal de code worden verspreid. Op het Raboweb is de code opge nomen onder Organisatie/Coöperatie. Een communicatiepakket is in voorbereiding waarmee de code in brede kring, zowel in de colleges als met de medewerkers, kan wor den besproken. Informatie: drs. P. de Munck Mortier telefoon 030 216 29 08 Dit is naam van de nieuwe, elektronische nieuwsbrief van het Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling met informatie over actuele ontwikkelingen op het terrein van coöperatief bankieren. De nieuwsbrief wordt langs elektronische weg verspreid en kan worden opgevraagd per mail: vraagbaak@rn.rabobank.nl. (Ouderwets per telefoon kan natuurlijk ook: 040 217 66 00) Voor collegeleden die na 1 oktober 1999 in functie zijn getreden, wordt een geheel nieuw introductieprogramma ontwikkeld. De introductiedag blijft gehandhaafd. Het aantal cursusdagen wordt teruggebracht met een gelijktijdig beroep op een grotere zelfwerk zaamheid van de nieuwe bestuurders. In februari 2000 zullen de banken en de tot de doelgroep behorende bestuurders nadere informatie met data en cursuslocaties ont vangen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 9