fV Uit de Pers Een wilde interpretatie Ontwikkelingen Aantal medewerkers in mensjaren Aantal banken L Berichten 19 Dat was even schrikken op de ochtend van 24 november jongstleden toen het FD op de voor pagina groot kopte: Rabo gaat kantorennet re organiseren. De journalist in kwestie had een behoorlijk ongenuanceerde conclusie getrokken uit een briefing die hem was gegeven over ons distributiebeleid voor de komende jaren, zoals dat in de CKV en kringen uitgebreid aan de orde is geweest. Aan de uitspraak "voegen naar de wensen van de klant" gaf hij de wilde interpre tatie "ingrijpend reorganiseren" Zo schiep hij voor zichzelf nieuws waarmee hij niet alleen zijn lezers en zijn collega's, maar ook velen in onze organisatie volledig op het verkeerde been dreigde te zetten. Met gerichte acties is getracht de schade beperkt te houden en een en ander tot de juiste proporties terug te brengen. 35.000 'Een groot avontuur' Smits gaf een heldere en, aan de reacties te oordelen, tevredenstel lende toelichting op het reilen en zeilen van Rabobank International vanaf 1997.'Het was een groot avontuur', merkte een afgevaardigde op, terwijl hij informeerde of'nu echt alle lijken uit de kast waren'. In een andere reactie werd gehamerd op de noodzaak tot het ont wikkelen van een HRM-beleid dat uit de eigen gelede ren - met name ook aan de top de juiste mensen op de juiste plaats brengt.'Een conclusie moet ook zijn dat het HRM- beleid hier heel stevig tekortgeschoten is!' 'Waarom dit riu weer?' Veelzeggend? Zoveel reacties als punt 12 opleverde, zo weinig kwamen er los naar aanleiding van de nieuwe gedragscode. Verre van positief bovendien.'Waarom dit nu weer', vroeg een afgevaardigde die ronduit sprak van 'geneuzel'en 'navelstaren'. Een andere vraag was hoe we hier in de praktijk op in kunnen spelen, want 'in de dagelijkse praktijk herkennen we er zo weinig van.' Dat was voor Meijer aanleiding om fel van leer te trekken en erop te wij zen dat de praktijk dus juist aangeeft dat zo'n code al te drin gend nodig is. Net als bij het ledenbeleid hamerde hij erop dat 'als de CKV nu ja zegt tegen deze code, vrijblijvendheid niet meer geaccepteerd kan worden. We moeten elkaar hier nadruk kelijk op kunnen aanspreken en dat de komende jaren met elkaar ook steeds scherper gaan doen!' 'Roomser dan de Paus?' Uit het grote aantal reacties dat naar aanleiding hier van los kwam, mag worden afgeleid hoezeer deze nieuwe regelgeving de lokale banken raakt. Het verklaart waarschijnlijk ook waarom de meeste vragenstellers nogal in detail traden.'Zijn we hiermee niet "Roomser dan de Paus"?' was een vraag met een misschien wat achterdochtige ondertoon richting Rabobank Nederland. Ook werd gewezen op een uiting in de pers, waarin beleggen bij de Rabobank als een blunder werd gepresenteerd.'Kunnen we daar nou niets tegen doen?' was de vraag. 'Als je geschoren wordt, moet je stil zitten', ant woordde Van den Goorbergh gevat. Hij was overigens van mening dat we de zaken met deze regeling fantas tisch op orde krijgen.'Dat kan zeer bijdragen aan een snelle verbetering van ons geschonden imago en het zakenvolume een stimulans geven.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 19