maar één te dienen!' heer 'Wij hebben De 'Geldrop en Heeze-Leende' ambitie van 14 De missie is geformuleerd en wacht op polijsting.De bouwstenen voor het ambi tiestatement liggen er. Na een periode van nogal ingrijpende bestuurlijke hervorming is "Geldrop en Heeze-Leende" samen met leden, klanten en medewerkers op zoek naar het goede.'De progressie is geweldig. Anderhalf jaar geleden hadden we een heel ander ver haal verteld!' Markt Klantwaarde 'I<J lantwaarde is een hele las tige,' zegt bestuursvoorzit ter Ike Bomer. 'Daar zijn -we niet uit. We zijn zoe kende en misschien moet dat wel zo blij ven.' Aan hem en de anderen in het gezel schap is goed te merken dat er al lang en diepgaand mee geworsteld is. Als tastbaar resultaat staan de missie en het ambitie statement van de bank nu op papier. Uit het ambitiestatement: "De bank wil het mensen en ondernemingen mogelijk maken onafhankelijk en volwaardig aan het economisch verkeer deel te nemen." Mooie woorden doorvertalen 'Het is het einde van een zeer intensief denkproces', aldus Jan Vermeer, voorzit ter van de Raad van Toezicht. 'Er staat in wat voor bank we willen zijn.' 'Tegelijkertijd', zo benadrukt algemeen directeur Frans Broos, 'krijgt de prakti sche invulling daarmee een beginpunt. Wi] allen - colleges, management, mede werkers - houden wat daar staat geschre ven in ons achterhoofd bij de beleidsvor ming en de uitvoering. Zo proberen we alle mooie woorden door te vertalen in concrete zaken.' Daar ligt een cruciale rol voor de medewerkers, maar zeker ook voor de leden en klanten zelf. Zij worden inmiddels in een aantal klankbordgroepen gepolst over hun ideeën en wensen. Het gaat om mij De medewerkers spelen een actieve rol in deze consultaties. Zij hebben zelf het "manifest" dat het functioneren van deze klankbordgroepen regelt, opgesteld. 'Wat is er logischer dan onze klanten recht streeks te vragen wat ze belangrijk vinden in onze dienstverlening', aldus commer cieel manager Ton van den Boomen. Dan blijkt het met name te gaan om zaken als het openhouden, de bezetting en de ope ningstijden van onze kantoren, maar bij voorbeeld ook om privacy-aspecten. Broos is van mening dat klantwaarde vooral ook een gevoelskwestie is. 'Tonen van respect is essentieel. De klant moet de overtuiging hebben: het gaat om mij. En wij hebben maar één heer te dienen! Wij zijn van en voor onze klanten.' Coöperatieve gereedschappen 'Daarom was het goed geweest als de organisatie de medewerkers op een ande re, meer directe wijze bij de Coöperatie discussie had betrokken', denkt Broos. 'Zij zijn het die aan de ambities en de klantwaarde invulling moeten gaan geven.' De bank heeft het personeel wel continue op de hoogte gehouden van alle plannen. De sleutel voor het krijgen van betrokkenheid wordt nu gezocht in het Uit het ambitiestatement: "De bank wil het mensen en ondernemingen mogelijk maken onafhankelijk en vol waardig aan het economisch verkeer deel te nemen." i.uwi;

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 14