12 Maatschappij In Bergen op Zoom is 12% van de bevolking van allochtone afkomst. Dit percentage stijgt bin nen enkele decennia naar 25. Een kans of een bedreiging voor de lokale Rabobank? Een intrigerende vraag voor haar algemeen directeur Wim van Breda. En een goed onderwerp in het kader van zijn MBA studie. Samen met collega Van den Goorbergh uit Roosendaal wil hij een op de praktijk gericht instrumen tarium ontwikkelen dat de Rabobank kan ondersteunen bij de bediening van deze klantengroep. III III III 'bij de derde generatie allochtonen wordt de behoefte aan pro fessionele bancai re dienstverlening steeds sterker' Kans of bedre im van Breda is sinds 1992 alge meen directeur van de Rabobank Bergen op Zoom en ruim 25 jaar werkzaam bij de organisatie. In zijn eerste studiejaar in Nijenrode bestudeerde hij de bancaire kansen en bedreigingen van de allochtonenmarkt. Hij besloot dit onder werp samen met zijn medecursist Wim van den Goorbergh verder uit te werken ten behoeve van hun eindscriptie. 'We leven in een multiculturele samenleving en we krijgen steeds meer te maken met allochtone klanten, die door hun onerva renheid met onze systemen vaak andere verwachtingen hebben van onze dienst verlening dan de overige klanten', aldus Wim van den Goorbergh - 'inderdaad, een volle neef'- sinds ruim 6 jaar direc teur bedrijven van de Rabobank Roosendaal na vele jaren bij ABN AMRO en Van Lanschot. 'Maar het zijn evengoed onze klanten waar voor we klant waarde moeten leveren. We willen daarbij zoeken naar een synthese van hun belan gen met die van onze bank.' In de moskee Van Breda vervolgt: 'De groep allochto nen begint sterk aan belang te winnen. Je ziet inmiddels de derde generatie verschij nen waarbij de behoefte aan professionele bancaire dienstverlening steeds sterker wordt. We moeten daar klaar voor zijn. Omdat we eigenlijk betrekkelijk weinig van deze mensen weten, heb ik in 1999 een aantal bijeenkomsten op de bank georganiseerd. Daarbij heb ik de voor mannen - de intermediairs - van de Turkse en Marokkaanse gemeenschap uit genodigd. De gemeente Bergen op Zoom had veel waardering voor dit initiatief en heeft uitstekend meegewerkt. Met de aan wezigen hebben we over heel praktische zaken gesproken, zoals over de wijze van klantbediening en hun oordeel over onze bankproducten. Die gesprekken waren een schot in de roos. Tegelijkertijd kregen we een aantal zeer bruikbare suggesties mee. Zo bleek dat er veel bancaire pro ducten zijn die voor allochtonen nauwe lijks waarde hebben door de wijze waar op wij ze aanbieden.' Na afronding van deze fase hebben medewerkers van de Rabobank en de allochtone voormannen met elkaar gepraat. Ook dat werkte ver helderend. Afgelopen najaar werden in de moskee voorlichtingsbijeenkomsten belegd om uitleg te geven over bankdien sten en de verschillende producten. Allochtonen achter de balie 'Mede op basis van het veldwerk dat inmiddels door Van Breda is verricht, hebben we een inventarisatie gemaakt van zaken die nog nadere aandacht vra gen', vervolgt Van den Goorbergh. 'Communicatie is daar een van. In onze reclame-uitingen zie je bijvoorbeeld nau-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 12