de bank rond de vijf jaar lag. Om de eenheid binnen de bank te versterken, werd besloten in afstemming met de medewerkers tot één gemeenschappelijke set van normen en waarden te komen. Dit gebeurde op basis van een wereldwijde discussie waarbij aan alle medewerkers werd gevraagd de kernwaarden van de ABN AMRO Bank te noemen. Op basis hiervan heeft de Raad van Bestuur de kernwaarden vastgesteld. De Wilt hierover: 'De thans geformuleerde waarden representeren feitelijk de waar den die onze bank al vanaf haar oprichting in de vorige eeuw heeft gepraktiseerd, maar ze staan nu op papier en zijn de rode draad in de communicatie met onze mede werkers, maar ook met de markt.' Bij de ING Bank zijn de normen en waarden eveneens door de Raad van Bestuur vastgesteld waarbij aansluiting werd gezocht met maatschappelijke opvattingen en signalen vanuit de klan ten en de medewerkers. 'Bij ons heeft het proces zich top- down afgespeeld', aldus Kleute. 'Onze normen en waar den hebben hun neerslag gevonden in een uitgebreide gedragscode waarover iedere medewerker beschikt. Deze gedragscode wordt geactualiseerd als de ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.' Dilemma's in het werkoverleg Binnen de drie banken in Almere blijkt het onderwerp normen en waarden regelmatig impliciet of expliciet aan de orde te komen. Zo worden bij de ABN AMRO Bank de dilemma's uit het spel vaak gebruikt in het werkover leg. In de ogen van De Wilt is er nog een andere reden om veel aandacht aan dit onderwerp te besteden: 'Onze plaatselijke kantoren krijgen steeds grotere bevoegdhe den. Kon en moest je vroeger vaak terugvallen op een De Stijl van de Rabobank Groep Uit dit interview komen weinig verschillen naar voren over de wijze waarop de Nederlandse grootbanken in de wereld staan.Toch is de opdracht van de Rabobank - waarde scheppen voor de klant - fundamenteel anders dan de opdracht van een winstgedreven bank. Zeker, ook die bank moet klantwaarde leveren, maar dient tegelijker tijd in aandeelhouderswaarde te voorzien. De Rabobank hoeft niet tussen die twee doelstellingen te schipperen en heeft haar handen geheel vrij voor de klant. Overeenkom sten, liggen vooral in de sfeer van respect en integriteit, de basisvoorwaarden om als bank te kunnen bestaan. De echte verschillen liggen in de plaats die de klant in ons beleid en ons handelen heeft. Momenteel wordt gewerkt aan een nieuwe gedragscode voor de gehele Rabobank Groep. Deze zal de "Signatuur van de Rabobank" opvolgen die vanaf 1994 als organisatiecode heeft gefungeerd De nieuwe gedragscode,"De stijl van de Rabobank Groep"zal in de Centrale Kringvergadering van 17 november worden besproken en vervolgens aan de lokale banken worden toegezonden. Paulus de Wilt (ABN AMRO Bank):'Op lokaal niveau antwoord geven op allerlei dilemma's.' Naast hem (l.)zijn collega Jan Willem Kleute van de ING Bank. hoger hiërarchisch niveau, nu wordt op lokaal niveau veel beslist en moet je op dat niveau een antwoord geven op allerlei dilemma's.' Ook bij de ING Bank vormen dergelijke dilemma's belangrijk thema's in de coaching van de medewerkers. 'Daar komt nog bij', aldus Kleute, 'dat ook wij onze medewerkers stimuleren om bepaalde - bestuurlijke - rollen in de samenleving te vervullen. Ook dat vraagt om extra aandacht om verstrengeling van belangen te voorkomen.' 'We leven hier in Almere in een samenleving zonder veel conventies', stelt Van de Burgt vast. 'Dat betekent aan de ene kant dat er veel vrijheid bestaat, maar aan de andere kant dat we ook - en zelfs in toenemende mate - worden geconfronteerd met een zekere normvervaging. We moeten daar enorm alert op zijn. Ook onze medewerkers zijn het product van hun omgeving. Onze banken zijn jong en dat geldt ook voor de personeelsbezetting. Er is dan ook nog nau welijks sprake van voorbeeldgedrag van oudere mede werkers. Dit maakt het extra noodzakelijk zeer frequent met onze mensen te praten over wat ze in hun dagelijkse praktijk tegenkomen. Wij hebben als bank ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als je dan bij voorbeeld merkt dat bepaalde klanten in strijd met de gemeentelijke voorschriften speculeren in onroerend goed, dan dien je daaraan niet mee te werken. In het periodieke overleg tussen de directeuren van de groot banken in Almere besteden we ook aandacht aan zulke zaken en proberen hierbij één lijn te trekken. Bij zulke ontwikkelingen ervaar je dat er weinig verschil is tussen onze banken.' 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 9