Normen en waarden in Almere 8 De Rabobank legde in 1994 na een organisatie-brede discussie haar normen en waarden vast in de Signatuur. De uitkomsten van de Coöperatiediscussie worden er nu in verwerkt. Ook andere banken zijn met dit onderwerp bezig. Zijn onze normen en waarden uniek? Zijn er grote verschillen? We spraken daarover met drie directeuren van de grootbanken, alle drie werkzaam in Almere. Ze ontmoeten elkaar regelmatig. 'Er is onderscheid in beleid en cultuur, niet in onze normen.' Thom van de Burgt r.)'Onderscheid door maatschappelijke verbonden heid en duurzaamheid in de relaties.' Drs. Paulus de Wilt is tien jaar werkzaam bij de ABN AMRO Bank en thans zo'n jaar of drie rayondirecteur in Almere. Hij nam vorig jaar het initiatief om met enkele tientallen collega's van andere banken uit Almere een dilemmaspel rond normen en waarden te spelen. Dat spel van zijn bank vertoont veel gelijkenis met "Op zoek naar de kern", het dilemmaspel van de Rabobank uit 1998. In uiteenlopende situaties worden de spelers uitgedaagd hun houding te bepalen aan de hand van een aantal mogelijke antwoorden waar bij geen der antwoorden absoluut goed of fout is. 'Bij het spel bleek mij', aldus De Wilt, 'dat er tussen banken eigenlijk maar heel weinig verschil is in hun opvattingen over normen en waarden. Wat me wel opviel was dat de collega's van de Rabobank vaak refereerden aan stand punten van de eigen bank, de eigen organisatie. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat de Rabobank al wat eerder met haar medewerkers over dergelijke onderwer pen in discussie is gegaan.' Gebaseerd op vertrouwen Zoals veel andere bedrijven hebben ook de drie Neder landse grootbanken in de afgelopen jaren hun normen en waarden op papier gezet. Bij oppervlakkige beoordeling daarvan zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Als enige van de drie banken heeft de Rabobank het begrip duurzaamheid vermeld. Waarden als integriteit en profes sionaliteit worden door alle drie genoemd. Voor Jan Willem Kleute, 21 jaar in het bankvak en sinds anderhalf jaar directeur van de ING Bank in Almere is dat niet zo verbazingwekkend. 'We leven in de West-Europese cul tuur en we oefenen eenzelfde beroep uit, een beroep dat is gebaseerd op vertrouwen. Het is dus logisch dat zaken als integriteit, respect en professionaliteit de centrale thema's zijn. Dit zijn immers de hoekstenen van het bank- en verzekeringsbedrijf. Evenals de ABN AMRO Bank hebben wij daaraan nog het begrip teamwork toe gevoegd. Onze beide banken opereren immers wereld wijd waardoor het belang van een goede onderlinge samenwerking een bijzonder accent heeft. Naar mijn mening onderscheiden onze banken zich niet van elkaar door hun normen en waarden, maar door de cultuur en het beleid.' Dr. mr. Thom van de Burgt, de nestor van het gezelschap met zijn 30 jaar bij de Rabobank waarvan 13 jaar als algemeen directeur van de bank Almere - 'mijn leukste functie tot nu toe' -, onderkent toch een zeker onderscheid: 'De Signatuur hebben wij binnen onze bank besproken. We konden ons er goed in vinden. Wel hebben we in ons ambitiestatement eigen van de Signa tuur afgeleide accenten gelegd. Er is gekozen voor het begrip "binding" als centraal thema in onze normen en waarden. Met dit begrip duiden we de verbondenheid aan binnen onze werkgemeenschap, maar zeker ook de - maatschappelijke - verbondenheid met ons werkgebied en de duurzaamheid van de relatie met onze leden en klanten. Dat onderscheidt ons in deze markt. Almere is een jonge gemeenschap zonder gevestigde tradities. Alle banken zijn hier ruim 20 jaar geleden vanaf de basis gestart en geloof maar dat de concurrentie stevig is. We hebben hier inmiddels met 150 fte's een bank tot stand gebracht met een balanstotaal van een kleine 2 miljard gulden. En ik ben ervan overtuigd dat ons succes in de markt juist alles te maken heeft met dat begrip binding.' Top down De leiding van de ABN AMRO Bank stelde medio jaren negentig vast dat als gevolg van de sterke groei van het bedrijf en een groot aantal internationale acquisities de gemiddelde verblijfsduur van haar medewerkers binnen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 8