De kunst voor het Bestuur Column 7 Enige tijd geleden namen we afscheid van Wim van Dinten, directeur Strate gie, met een symposium over"de waarde van verschillen'.'Ook bij die gelegen heid wees hij erop dat veel gangbare metho den van organiseren het lokale negeren of zelfs frustreren. In dit verband is het onder scheid tussen transactie-denken en context- denken van belang. In het eerste staat de transactie centraal en doet de omgeving er niet zoveel toe: de binnenkant is dominant en bepaalt de dynamiek. In het tweede is de omgeving leidend: de buitenkant is dominant en bepaalt de dynamiek. In mijn slotwoord op het symposium had ik nader willen ingaan op dit voor de Rabobank zeer relevante onder scheid.Tijdgebrek verhinderde dat. Daarom doe ik het graag op deze plaats. Vanuit onze coöperatieve identiteit en lokale worteling is onze klantbediening sterk con text-gedreven. Dat moet tot uitdrukking komen in klantwaarde: een klant ervaart dat wij zijn behoeften in zijn context als vertrek punt en doelstelling nemen.Tegelijkertijd zijn wij gehouden om een efficiënt lopend bedrijf te voeren, met minimale kosten per eenheid. Deze combinatie maakt het besturen van een organisatie als de onze niet gemakkelijk. We moeten accepteren, maar ook stimuleren, dat er een permanente dialoog is tussen verschil lende zienswijzen. De kunst voor het Bestuur is om beide werelden bij elkaar te houden: we hebben beide nodig. Wie streeft naar simpele eenduidigheid kan binnen onze organisatie lastig bestuurlijke verantwoordelijkheid dra gen. De essentie van besturen binnen de Rabobank is het hebben van de sensibiliteit om te kunnen aanvoelen waar transactie-den- ken dominant kan, of zelfs moet zijn, en waar juist de context ertoe doet. Door die sensibili teit blijven we aangesloten op de dynamiek in onze omgeving. Dat stelt ons in staat signalen en ideeën vanuit de basis op te pikken en ons zelf verder te ontwikkelen. Hiermee wil ik bepaald niet zeggen dat denken in hiërar chische structuren fout is. Integendeel. Er zijn omgevingen waarin deze methode van orga niseren uitstekend past en zelfs noodzakelijk is. Bijvoorbeeld als er dominant moet worden gestuurd op efficiency, afrekenbare werkaf spraken of een gestroomlijnde en foutloze productie. Kenmerkend voor deze omgevin gen is dat de transactie centraal staat. Maar er zijn ook omgevingen waarin die manier van organiseren teveel subtiliteiten negeert die er daarjuist wel toe doen. Denk aan situaties waarin een klantspecifieke context relevant is of waarin kennis delen en ontwikkelen cen traal staat. Dat vraagt een volstrekt andere aansturing. In de besturing van de coöperatieve Rabo- bankorganisatie moeten wij steeds de juiste mix zien te vinden van een democratische ver enigingsstructuur, waarin de context van elke betrokkene relevant is, en een hiërarchische bedrijfsorganisatie, waarin de transactie domi nant is. Er is een voortdurende dreiging dat deze beide bestuursvormen door elkaar gaan lopen. Een moderne coöperatieve onderne ming kan niet zonder een gerationaliseerde, op efficiency gerichte bedrijfsorganisatie. Maar deze vorm van organiseren mag niet de essenties van de coöperatie gaan overscha duwen. De kunst van besturen binnen de Rabobankorganisatie is aanvoelen welke acti viteiten en onderdelen volgens een hiërarchi sche lijn moeten worden aangestuurd en wanneer de democratische verenigingsvorm - d.w.z. overleg, consultatie en gemeenschappe lijke besluitvorming en verantwoordelijkheid - op zijn plaats is. De opgave is om deze beide vormen met elkaar verbonden te houden, met behoud van de essenties van elk van beide. Alleen dan zijn wij in staat om een modern geprofessionaliseerd bedrijf te zijn met een eigentijdse coöperatieve vormgeving. Hier ligt ook een parallel met het voor onze organisatie zo essentiële evenwicht tussen professionals en"leken"0m als coöperatieve dienstverlener succesvol en geloofwaardig te kunnen zijn, is het van het grootste belang dat wij in staat zijn voldoende ruimte te maken voor onze leden en klanten. Alleen dan kun nen wij voor hen van betekenis zijn, echt klantwaarde leveren en de legitimatie krijgen die nodig is voor een organisatie als de onze. Daarom moeten de professionals de openheid én de bereidheid hebben zich daadwerkelijk te laten leiden door onze leden en klanten. Dat gaat verder dan klantgerichtheid die iedere onderneming eigen is. Waar ik op doel is de vraag of de professionals in ons bedrijf in staat zijn zich te verbinden met hun klanten en hun eigen dynamiek ten dienste te stellen aan de dynamiek van en bij klanten. Als dat in voldoende mate het geval is, ben ik ervan overtuigd dat hele nieuwe vormen van dienst verlening en innovatie kunnen ontstaan die passen bij het type organisatie dat wij willen zijn. Wim Meijer Voorzitter Raad van Beheer

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 7