Kompassen om beter te besturen 6 "Besturen aan de voorkant"en daarop gericht toezicht vereist overzicht en inzicht bi] de colleges. Zeer belangrijk is dat men zich kan baseren op juiste en relevante informatie zonder overspoeld te worden. De benodigde informatie wordt voor een groot deel aangereikt door de directeur-bestuurder. Vanuit de eigen verantwoordelijkheid zullen de colleges zich ook buigen over de vraag of aanvullende informatie nodig is. Als hulpmiddel in de besturing van de bank zijn nu "kompassen" ontwikkeld op het gebied van klantwaarde, medewerkerswaarde en financiële stabiliteit. De drie kompassen - Kompas Klant, Kompas Medewerker en Kompas Financiële Stabiliteit- zijn het resultaat van een ontwikkelproces, waarin is gezocht naar een aantal eenvoudige, eenduidige en sta biele indicatoren. Deels kwalitatief, deels kwantitatief. De onderlinge samenhang is groot. De doelen en wensen van klanten, de tevredenheid en motivatie van de mede werkers en - als afgeleide - het financiële resultaat wer ken immers op elkaar in. Met andere woorden: onze doelstelling, het genereren van klantwaarde, heeft als randvoorwaarde de financiële stabiliteit en als kritieke succesfactor de medewerkerswaarde. De kompasinfor matie is bewust zo gekozen dat bij eenzijdig sturen op verbetering van de waarde van één of twee kompassen, de mogelijke negatieve consequenties zichtbaar worden in een stagnatie of negatieve ontwikkeling van de andere. Door een intensieve interactie met bestuurders van lokale banken zal worden gezocht naar meer diepgang in de gebruikersmogelijkheden. De kompasinformatie wordt wat het kwantitatieve deel betreft vanaf medio februari 2000 uitgeleverd aan alle banken. Kritische dialoog De kompassen zijn ontwikkeld vanuit de overtuiging dat een kritische dialoog binnen de lokale bank de basis is voor de vernieuwde doelstelling: het realiseren van klant waarde. De geboden informatie wordt bewust beknopt en eenvoudig gehouden om de aandacht te concentreren Coöperatieve instrumenten Kompas Klant, Kompas Medewerker en Kompas Financiële Stabiliteit zijn bij Rabobank Nederland AB ontwikkeld op aangeven van en in nauwe samenwerking met een aantal lokale banken. Diverse organen als de BVC Management en de Begeleidingscommissie Coöperatie-aangelegenhe den oordeelden positief over de inhoud en beoogde wer king. De kompassen stellen het bestuur in staat het verwe zenlijken van de coöperatieve ambitie te monitoren en aan te sturen. Klantwaarde, medewerkerswaarde en finan ciële stabiliteit moeten niet geïsoleerd worden behandeld. Klanten verwachten immers dat de medewerkers steeds meer oog hebben voor hun individuele situatie en dat zij in staat zijn oplossingen aan te dragen voor hun persoon lijke financiële problematiek. Medewerkers op hun beurt kunnen alleen aan deze verwachtingen voldoen als zij gemotiveerd en met voldoende zelfvertrouwen opereren om een duurzame dialoog met de klant aan te gaan. Bin nen een organisatie die in staat is daadwerkelijk maatwerk te leveren en zich kan aanpassen aan (veranderende) lokale omstandigheden. De bank, als laatste, kan alleen aan deze wensen van klanten en medewerkers voldoen als er voldoende inkomsten tegenover staan. Het succes voor de bank ligt in het kunnen blijven realiseren van een reële marge op geleverde producten en diensten om daarmee de financiële speelruimte te creëren voor verdere ontwik keling. Met deze drie kompassen wordt besturen aan de voorkant beter mogelijk. op de hoofdlijnen. Met de kompassen in de hand wordt het voor het bestuur gemakkelijker doelen te stellen. De richting van de ontwikkeling in de doelstelling, de kri tieke succesfactor en de randvoorwaarde zullen zichtbaar en bespreekbaar kunnen worden gemaakt. Zo kunnen de kompassen de basis vormen voor een gezonde beoorde ling van de gang van zaken. Tevens zullen ze een kataly serende werking hebben voor het stellen van gerichte, kritische vragen door het bestuur aan zichzelf. Voor de raad van toezicht zullen de kompassen een functie als toetsingsinstrument gaan vervullen. Structuur van de kompassen KWALITATIEF KWANTITATIEF Klantloyaliteit: Prijstolerantie Aanbevelen Trouw Klantbinding (marktpenetratieen gemiddelde dienstafname) Ledenratio KOMPAS KLANT Rendement Vereist Eigen Vermogen Solvabiliteitsratio Baten/lasten-verhouding Bancaire productiviteit Medewerkersloyaliteit: Klantgerichtheid Ambassadeursgedrag Trouw Salarisgevoeligheid KOMPASMEDEWERKER)"' f KOMPAS FINANCIËLE" V STABILITEIT Ziekmeldingen Kortstondig ziekteverzuim Functieverblijftijd Verloop Opleidingskosten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 6