Kringvergadering onder vuur Eenrichtingsverkeer, gebrek aan betrokkenheid bij de banken, overladen agenda's, te ver af van de dage lijkse bankpraktijk. Het zijn kwalificaties die je regelmatig hoort als bet over kringvergaderingen gaat. Toch hebben kringvergaderingen een niet te onderschat ten functie als ontmoetingspunt van banken, ze maken direct contact mogelijk met de leiding van de organisatie, en voeden het kringbestuur bij de discussies in de Cen trale Kringvergadering. Dat het belang alom wordt onderschreven blijkt wel uit het feit dat bij veel kringen er van alles aan wordt gedaan om het verloop van de kringvergaderingen te verbeteren. Hok het bezoek eraan blijft onverminderd hoog. Desondanks blijven de kriti sche geluiden. Maar willen we eigenlijk niet teveel? Zouden we in de agendering geen onderscheid kunnen maken tussen belangrijke beleidsontwikkelingen, relevant voor de tota liteit van de lokale banken, ook in hun hoedanigheid van aandeelhouder van Rabobank Nederland, èn zaken die betrekking hebben op regionale ontwikkelingen en de dagelijkse bancaire en bestuurlijke praktijk? Bij de eerste categorie spelen de Raad van Beheer en de 1 loofddirectie een centrale rol. Zij kunnen vanuit hun bestuurlijke verantwoordelijkheid de ntajeure beleidsont wikkelingen toelichten en bij de banken toetsen. Maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden vol daan. Zo blijft een goede voorbereiding binnen de bank zelf op basis van duidelijke en tijdig ontvangen nota's van het grootste belang. Daarnaast verdient het aanbeveling om - hij voorbeeld in een gezamenlijke voorvergadering van de deelnemende banken - goede afspraken te maken over de behandeling van de agenda. Ook de leiding van Rabobank Nederland zal zich ontvankelijk moeten tonen voor de uitkomsten van het beraad. Dat dat werkt, bleek onlangs wel bij de kring Midden-Nederland. Aan die kringvergadering was al een bijeenkomst voorafgegaan om de mening van de kringbanken te toetsen. Daar bij bleken met name twee onderwerpen de centrale aandacht te hebben. Aan twee directeuren was gevraagd de mening van de banken tijdens de kringvergadering te verwoorden. Zij kweten zich professio neel van deze opdracht en gaven Hoofd directievoorzitter I lans Smits de kans in discussie met de zaal de onderwerpen verder uit te die pen. Hij erkende daarbij dat deze gedachtenwisseling van betekenis was voor zijn visie op de besproken onderwer pen. Het was een discussie in gelijkwaardigheid en bepaald niet vrijblijvend. Het gesprek van de leiding van de organisatie met de "basis" was effectief. Bij onderwerpen die betrekking hebben op regionale pro blemen en de dagelijkse bancaire en bestuurlijke praktijk zou voor een andere aanpak kunnen worden gekozen. In de afgelopen jaren zijn voortreffelijke ervaringen opge daan met de regiobezoeken van de Raad van Beheer. Daar bepalen de banken zelf de agenda, bereiden de dis cussies voor en leiden deze in. Hoe vaak is door bestuur ders en directeuren niet opgemerkt dat een regiobezoek aanzienlijk meer toegevoegde waarde heeft dan een kringvergadering? Zou het te overwegen zijn om buiten de reguliere kringvergaderingen bijvoorbeeld eenmaal per jaar zo'n bijeenkomst te beleggen? Daarbij zou - naast een lid van de Raad van Beheer - ook een directielid van Rabobank Nederland AB aanwezig moeten zijn. Dit ligt ook in de lijn van de nieuwe bestuurlijke verhoudingen. Bovendien heeft Rabobank Nederland AB de ambitie waarde toe te voegen aan de dienstverlening door de lokale banken. En daarop richten dergelijke vergaderin gen zich. Hans Roosen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 3