Wij stimuleren de economische ontwikkeling hier' Op bezoek bij Steenwijk-Brederwiede ri J Een schitterend nieuw hoofdkantoor en maar liefst 10 bijkantoren is de Rabobank Steenwijk- Brederwiede rijk. En die rijkdom wil het bestuur, gesteund door de raad van toezicht, graag behouden. Verder lijkt hard doorgroeien ten koste van de solvabiliteitspositie niet de aangewezen weg. De bank zoekt het liever in verbetering van de rentabiliteit van de bestaande klanten. De coöperatievernieuwing is daarom ook op het juiste moment gekomen. De banden met het werkgebied worden aangehaald. Klankbordgroepen spelen daarbij een rol van betekenis. luiting van kantoren een eenvou dige manier om in re spelen op de Cost en de Baet?' Binnen de Steenwijker colleges is bepaald weinig animo om daar uit bezuinigingsoverwe gingen toe over te gaan. 'Een handelsbank had allang gezegd: we beperken ons tot een vestiging in Steenwijk, laat de klant daar maar naar toe komen.' Gedreven legt bestuursvoorzitter Jan Maat uit dat zijn bank zeer hecht aan haar 10 bijkan toren. 'Het bestuur staat voor de volle honderd procent achter het openhouden van ons uitgebreide kantorennet. We zien dat als een zeer sterk punt van de coöpe ratie. De mensen waarderen het enorm.' Wat verwacht men van ons? PR-medewerkster Willy Groen, die zich in het bijzonder bezighoudt met het proces mmi Bestuursvoor zitter Jan Maat: 'Het bestuur staat voor de volle honderd procent achter het openhou den van ons uitgebreide kantorennet van coöperatievernieuwing, onderschrijft de woorden van de voorzitter. 'Fysieke aanwezigheid met een kantoor in een kern is voor de vitaliteit van de coöperatie van het grootste belang. Dat merken we nu we daarnaast zijn begonnen met klank bordgroepen. Die hebben we per kern samengesteld aan de hand van selecties door ons relatiebeheer. Zowel leden als klanten maken er deel vanuit. Inmiddels hebben we een aantal rondes achter de rug. De centrale vraag is wat men van ons verwacht.' Maat benadrukt nog eens dat de groepen het vertrouwen tussen klant en bank versterken en dus absoluut niet worden gebruikt voor het in de week leg gen van eventuele sluitingen. 'We willen opbouwen, niet afbreken. In de groepen worden juist allerhande zaken uitgewis seld die de relatie en de dienstverlening verder kunnen verbeteren.' Eigen kringetje doorbreken Directeur-bestuurder Ben Scholten wijst erop dat "misbruik" door klanten van deze klankbordgroepen voor het indienen van allerlei verlanglijstjes ook niet de bedoeling is. 'Van meet af aan hebben we de financiële kaders waarbinnen de bank moet opereren duidelijk gesteld. Nu ieder een daarvan doordrongen is, slagen we er meestal goed in de problemen over en weer te bespreken.' Zelf woont hij de meeste bijeenkomsten van de klankbord groepen bij, maar Willy Groen maakt dui delijk dat er bewust niet teveel college leden present zijn. 'Dan wordt het gauw te zwaar. Vaak is wel de voorzitter van het bestuur aanwezig, maar voor het overige wordt er gerouleerd.' Ina Fiting, voorzitter van de raad van toezicht, laat zich ook wel zien. 'Door zo'n bijeenkomst krijg je weer een heel frisse kijk. Mensen vragen vaak waarom we dit of dat nou zus of zo doen. Zelf sta je daar niet altijd bij stil. Door er met de klanten over te discussiëren, kun nen we ons voordeel doen.' Ze vindt het met name prettig in kernen aanwezig te zijn waar ze weinig binding mee heeft: 'Je moet je eigen kringetje eens doorbreken, dat maakt het extra interessant.' 20

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 20