éT 'jfe* /'Y'^Ss van de bank, terwijl de ledenplatforms zijn ingericht rond bepaalde producten of diensten. De ontwikkeling van ledenpro ducten neemt de bank niet zelf ter hand omdat daarbij een initiërende rol bij Rabobank Nederland ligt. 'Tot nu toe blijft het aanbod van Rabobank Neder land overigens achter bij onze verwachtin gen', merkt Pauw op. In de bijeenkomsten waarin kennis wordt uitgewisseld en over gedragen, staat het tweerichtingsverkeer tussen bank en klant centraal. De bank draagt kennis over of faciliteert bepaalde zaken, maar ook de leden geven iets terug aan de bank. Het kan daarbij om serieuze zaken gaan, zoals een discussie over het ambitiestatement en de verwachtingen die de klanten hebben van hun bank in de Oosterhoutse gemeenschap. Recent orga niseerde de bank een bijeenkomst over het werken met scenario's. Onder professio nele leiding werd gediscussieerd over Oos terhout in het jaar 2018, waarbij de aan wezigen dit onderwerp ook konden doortrekken naar hun eigen situatie als ondernemer of werknemer. 'Maar er wordt ook tijd ingeruimd voor ontspan ning', vult Yvonne van der Velde aan, 'zoals een goed bezochte bijeenkomst met de makers van het TV programma "Tus sen kunst en kitsch".' Bestuurlijke dilemma's Met de klankbordgroep heeft de bank al enige jaren ervaring. Ook de colleges en de medewerkers zijn daarin vertegen woordigd. Voorzitter Pauw neemt regel matig aan de discussies deel. 'De leden ervan zijn buitengewoon betrokken en wij gaan heel serieus met die betrokkenheid om. We rapporteren consequent wat we met hun aanbevelingen hebben gedaan en Coert Beerman: Je merkt dan direct dat de klanten en de gemeenschap bepaalde verwachtingen van je hebben.' besteden in ons ledenblad ook aandacht aan hun activiteiten. Regelmatig horen we van andere leden dat ze graag lid zouden willen worden van een klankbordgroep.' Ook Angelique Pijnenburg heeft goede ervaringen: 'Je deelt je bestuurlijke dilem ma's met je meest betrokken leden. Zo hebben we uitgebreid stilgestaan bij de varkensproblematiek in ons werkgebied. Vanzelfsprekend verwachten de onderne mers uit die sector iets van hun Rabo bank, maar ze zijn ook bereid met ons naar oplossingen te zoeken. Beide partijen zijn daarmee gediend en over en weer ont staat begrip voor eikaars belangen en standpunten.' Voor de ledenplatforms en de klankbordgroep heeft de bank een Zorg Het coöperatieve karakter van onze bank zouden we nog verder moeten benutten, vindt directeur Beerman.'Dat signaal krijgen we ook terug van de leden van onze klankbordgroep. Met name onze maatschappelijke positie en betrokkenheid bieden nog geweldige mogelijk heden. Als coöperatieve bank zou je bijvoorbeeld in de zorgsector allerlei diensten kunnen aanbieden die verder gaan dan de zuivere financiële dienstverlening. Maar dergelijke activi teiten moeten wel passen in de lokale gemeenschap. Daarom zal hierbij heel veel maatwerk nodig zijn en ligt het duidelijk op de weg van de lokale bank hieraan invulling te geven. Van Rabobank Nederland verwacht ik slechts dat ze meedenken in grote lijnen. Wij vullen die vorm van dienstverlening, die ons echt kan profileren in de markt, wel zelf in. We zijn er volop mee bezig', aldus Beerman. reglement opgesteld. Daarin zijn zaken als samenstelling, zittingsduur, vergaderfre quentie en dergelijke geregeld. Binnenkort richt de bank ook een klankbordgroep op voor de jongerenmarkt. Je krijgt er heel veel voor terug 'De klanten uit die bak met driehonderd namen krijgen nu dus regelmatig uitnodi gingen voor uiteenlopende activiteiten', licht Beerman toe. 'Het hoe en het waarom van die uitnodigingen hebben we hen dui delijk gemaakt. In februari 2000 - we zijn dan een jaar bezig - gaan we hen vragen of ze lid willen worden. Deze groep groeit overigens nog dagelijks, omdat die kaar tenbak regelmatig door onze medewerkers wordt aangevuld. Ook andere klanten die- graag lid willen worden, nemen we in ons bestand op. We zijn volop bezig materiaal te ontwikkelen dat we aan zulke klanten kunnen overhandigen.' Terugkijkend op de voorbije jaren stellen Pauw en Beerman vast dat coöperatief bankieren heel veel van alle betrokkenen vergt in tijd, aan dacht en kosten. 'Maar je krijgt er - ook in financiële zin - heel veel voor terug. Door onze rol als coöperatief bankier serieus in te vullen, kunnen we vaststellen dat Oos terhout haar Rabobank een warm hart toe draagt.' 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 22