'Van woorden naar daden' De Rabobank vertoont wat trekjes van een besloten club. Historisch goed te verklaren, maar volgens Willem Lageweg, hoofd van het Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling, is het in deze tijd de dood in de pot. Hij windt er geen doekjes om. In vier jaar Coöperatiediscussie zijn we vooral met onszelf bezig geweest. Nu moeten we van woorden naar daden. Luisteren naar de klant en echt van buiten naar binnen denken. De sleutel ligt in een actief en wervend ledenbeleid. 'In de open verbinding met de buitenwereld schuilt de oerkracht van deze organisatie. In het jubileumjaar is veel van die kracht vrijgekomen. Dan zie je waarin de Rabobank uniek en sterk is.' I e vorm van de wyber gebruikt hij nogal eens. Niet vanwege problemen met zijn van nature zeer krachtige stem, maar om zijn coöperatief onderne mingsconcept weer te geven. Op de vier punten plaatst hij klantwaarde, ledenbetrokkenheid, medewerkers- waarde en maatschappelijke betrokkenheid. Midden in het kruis dat de punten verbindt, zet hij: leiding - bestuurders/toezichthouders en management. Dit alles onder de absolute randvoorwaarde van financiële stabili teit. Deze elementen gezamenlijk maken de Rabobank tot een unieke bank. 'Naar de praktijk toe werken vanuit zo'n integraal concept, daar geniet ik van', erkent Lageweg, die als projectleider van 100 jaar Rabobank" er al flink van proefde. Begin jaren '80 werd deze van oorsprong boerenzoon, na zes jaar Nationale Coöpera- Coöperatie-ontwikkeling Klantwaarde ledenbe trokkenheid Leiding bestuurders/ toezichthouders management Randvoorwaarde financiële stabiliteit Maatschappe lijke betrok kenheid Medewerkerswaarde tieve Raad, naar Rabobank Nederland gehaald als agra risch woordvoerder. Dik tien jaar later had hij het gebracht tot hoofd van het Directoraat Communicatie. Toen leek de tijd rijp om eens buiten de deur te gaan kij ken. Maar met al één been bij adviesbureau Berenschot bereikte hem het verzoek als onderdirecteur de Stafgroep Coöperatie om te vormen tot een op de praktijk gericht Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling (ACO). Koren op z'n molen. "Door mijn agrarische komaf heh ik me altijd sterk betrokken gevoeld bij het bestuurlijk milieu van de zelforganisatie. Mensen die op pad gaan voor meer dan hun eigenbelang. Daar voel ik me thuis. Van daaruit heb ik ook een interesse ontwikkeld voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen. De waarde ring voor de rol van het bedrijfsleven is aan verandering onderhevig. Er is meer dan winst alleen. I let gaat steeds meer om people, planet and profit. Nu kan ik voor de Rabobank met die wyber aan de slag. Jeukende handen We meteten van woorden tot daden komen volgens Lage weg. In het ledenbeleid ligt voor hem de sleutel om ons te onderscheiden van anderen. Uitgangspunt is de ondeel baarheid van bank en vereniging. 1 lij vindt het verba zingwekkend dat menigeen nog steeds uitgaat van een soort scheiding tussen beide. Dat werkt het marginalise ren van de vereniging en dus het lidmaatschap in de hand. 'Met een paar honderd zorgvuldig geselecteerde leden bewijs je lippendienst aan de klantencoöperatie.' Overigens is hij optimistisch gestemd. Kr zijn veel signa len dat de coöperatievernieuwing serieus wordt opge pakt. Tussen de 200 en 300 banken hebben inmiddels een eigen ambitiestatement en zijn zich bewust van de noodzaak van een integrale aanpak. Lageweg wijst op de samenhang in de wyber. Z'n handen jeuken om op alle fronten aan de weg te timmeren, maar met vijftien mede werkers is de menskracht van ACO beperkt. Naar de lokale banken toe zijn de regiokantoren zeer belangrijke scharnierpunten. Binnen Rabobank Nederland Aangeslo ten Banken (RNAB) is de focus van het coöperatief ban kieren, het realiseren van klantwaarde, vooral in handen van de segmenten. 'Wij hebben daar een stimulerende en toetsende taak', legt hij uit. 'Speerpunten voor ACO de komende tijd zijn het ledenbeleid, de interactie tussen management en medewerkers en, niet in de laatste plaats, het bestuurdersontwikkelingsbeleid. Op deze terreinen kunnen de banken dit najaar de eerste vruchten van onze inspanningen verwachten.' Met name tussen de eerste twee punten ziet hij een sterk verband. Met een goed ledenbeleid komt de coöperatie ook voor de medewer kers tot leven. Gebeurt dat niet dan blijft de coöperatie voor hen te abstract.' I 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 18