!7 grootste moeite kostte het eigene van de Rabobank onder woorden te brengen. 'Ik ben zelf afkomstig van een uit zendbureau waar ik met name voor Rabobanken bemid delde. Ik had dus veel met die banken te maken. De sfeer daar sprak me sterk aan. Ik denk dat dat iets te maken heeft met de autonomie van de banken. Maar ik merkte ook dat bij die bank een bepaald slag mensen werkt. Commerciële, enthousiaste, klantgedreven mensen, maar geen gladde verkopers. Dat zijn voor mij aspecten van het eigene van de Rabobank. Voor mensen die hier al langer werken, is dat misschien allemaal vanzelfspre kend.' Klantwaarde en tarieven 'Klantwaarde moet ook invloed hebben op onze tarieven. Die moeten zodanig zijn dat we daar open over kunnen communiceren met onze klanten. Het tarief voor ongeregelde debetstanden vonden wij veel te hoog, niet te rechtvaardigen. Bovendien kent geen klant de hoogte van dat tarief. We hebben het inmiddels teruggebracht tot een redelijk en te begrijpen tarief. Dat kost ons op jaarbasis enkele tienduizenden guldens,' aldus Louwers.'Als we in de tariefstelling differentiëren, dan doen we dat uitsluitend op basis van objectieve argumenten. Het is dus niet langer de stevige onderhandelaar die het gunstigste tarief krijgt. Ook dat verstaan wij onder klantwaarde.' Coöperatie verkopen De voorlopige afronding van dit "verinnerlijkingsproces" vond zaterdag 5 juni plaats. Alle medewerkers zijn die dag door een extern bureau stevig getraind om de coöpe ratie aan de klanten te "verkopen". Het geleerde konden ze direct in de praktijk brengen, toen ze de uitdaging aangingen om elk tenminste tien leden te werven. Ilona Töth: 'lk schrik daar niet voor terug, maar voor veel col lega's is dat een lastige opgave zeker bij een telefonische benadering. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we enkel handtekeningen verzamelen. Klanten moeten in zijn voor het lidmaatschap.' Bovendien ontvingen in dat zelfde weekend ruim 14.000 klanten van de bank een brochure waarin ze voor het lidmaatschap werden uitge nodigd als ze zich "vaste klant" voelden en de ambities van de Rabobank onderschreven. De respons op de mailing was verrassend: 'Vijfhonderd personen gaven aan lid te willen worden van de bank. Daarvan waren er overigens al 75 lid. Hoewel we daar niet om hadden gevraagd, retourneerden deze leden toch het aanvraag formulier', aldus Brink. Voorzitter Vos vervolgt: 'We heb ben er inderdaad voor gekozen eerst met onze medewer kers aan de slag te gaan en dan pas met de leden. Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Zij kennen onze klanten en zijn nu in staat iets over de coöperatieve bank en het belang van het lidmaatschap te vertellen.' 'Maar ik merkte ook dat bij die bank een bepaald slag mensen werkt.' Geen voordelen Directeur L.ouwers onderkent drie argumenten om lid van de bank te worden. Het centraal stellen van het belang van de klant, de maatschappelijke positie van de bank (midden in de samenleving) en de invloed van de leden op het beleid. 'Op deze drie argumenten hebben we dus binnen enkele weken ruim 500 spontane reacties gehad. Niets geen voordeelscenario; daarmee hol je de kwaliteit van het lidmaatschap uit en zet je de bank open voor een leger koopjesjagers. Ons uiteindelijke doel is om 20% van onze klanten lid te maken. Overigens willen we - na de eerste werkgebied-brede mailing begin juni - nu gerichter te werk gaan bij de ledenwerving. Ons streven is erop gericht een evenwichtig ledenbestand op te bou wen, evenwichtig naar geografische spreiding, leeftijd, geslacht, inkomen en klantgroepen. Het overgrote deel van onze leden zou ik willen kwalificeren als sympathi santen. Zij vinden het gewoon belangrijk dat er lokaal een Rabobank is en willen om die reden lid worden. Daarnaast zie ik een categorie betrokken leden. Zij wonen in beginsel de Algemene Vergadering bij en stellen invloed op het beleid op prijs. Uit die groep willen we zo'n honderd leden selecteren die bereid zijn in klank bordgroepen te participeren. Daardoor geven ze aan wat voor een klant van waarde is en oefenen ze invloed uit op het beleid van de bank. Dat laatste vind ik buitenge woon belangrijk. Onze bank wil de leden meer bij het beleid betrekken. Een Algemene Vergadering met 50 merendeels oudere leden, dat kan toch niet? In de komende vergadering zullen er tenminste 350 leden in de zaal zitten.' 'Anders eet ik m'n stropdas op, heb ik je bij een eerdere gelegenheid horen zeggen', interrumpeert Brink. 'Die 350 zullen er dus zijn', besluit Louwers. 'We zijn geen aandeelhouders' Dat de coöperatiediscussie haar uitwerking bij de mede werkers niet heeft gemist, blijkt wel uit het feit dat Jolanda Heijmans, medewerkster van de bank, op eigen initiatief het Algemeen Dagblad belde toen deze schreef over de "aandeelhoudersvergadering" van de Rabobank. Haar inter ventie had resultaat. De redactie nam een correctie op.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 17