Veel animo voor het lidmaatschap Inspanningen om meer en meer betrokken leden te werven, hebben grote kans van slagen. Dat blijkt uit recent onderzoek. Om uiteenlopende redenen geven klanten aan best lid te willen worden van de Rabobank. Men voelt zich aangesproken door de doelstelling, de dienstverlening en de inspraak, door de netwerkgedachte met kennisuitwisseling en het delen van risico's, door de plaatselijke en maatschappelijke Lidmaatschapsintentie: zeker van plan lid te worden (in 9 <i van klanten) betrokkenheid of door de honorering van klanten- en Cluster particuliere zakelijke ledentrouw. Goed inspelen op al die motieven is de boodschap. klanten klanten Dat kan met een doeltreffend ledenbeleid, de juiste accenten in Doelstelling, dienstverlening en inspraak 22 31 Kennis en netwerk 13 22 de persoonlijke benadering, maar ook in de communicatie. Plaatselijke en maatschappelijke betrokkenheid 9 3 Honorering leden- en klantentrouw 26 36 Totaal zeker lid worden (om één of meer redenen) 35 47 Totaal zeker of misschien lid worden 54 63 uim eenderde van onze particuliere en bijna de helft van onze zakelijke klanten wil wel lid wor den. Van de eerste categorie hebben we er momen teel 5,9 miljoen, waarvan er 5,5% (313.0000) lid zijn, van de tweede tellen we er 0,4 miljoen, waarvan er 64% (256.000) lid zijn. Het lijkt mogelijk in ieder geval zo'n 20% van onze 6,3 miljoen klanten als lid te kunnen inschrijven. Daarmee stijgt het ledental van de huidige 569.000 naar ver over de miljoen. Lidmaatschapsintentie In het onderzoek( werden, na een verkennende zogehe ten kwalitatieve onderzoeksronde, in de kwantitatieve fase I 154 personen ondervraagd: 803 particulieren en 351 ondernemers. Van hen waren 829 (627 om 202) klant van de Rabobank. In eerste instantie zei een meer derheid van de respondenten zich niet veel te kunnen voorstellen bij de inhoud van het lidmaatschap. Bij enig doorvragen kwamen echter aspecten als inspraak en informatievoorziening dominant naar voren. Ook finan ciële voordelen en maatschappelijke oriëntatie werden regelmatig als karakteristieken teruggespeeld. Gaandeweg kristalliseerden zich vier clusters van motieven uit: rond doelstelling, dienstverlening en inspraak; rond kennis en netwerk; rond plaatselijke en maatschappelijke betrok kenheid, en tenslotte rond honorering van leden- en klan tentrouw. Onderscheiden naar deze motievenclusters gaf vervolgens 35% van de particuliere en 47% van de zake lijke klanten aan zeker van plan te zijn lid te worden. Coöperatief bankieren en ledenbetrokkenheid veramwoorde- maatschappelijke activiteiten extra kennis informatie netwerk samen risico's delen honorering trouwe leden (kortingen speciale producten etc honorering trouwe klanten klanten bestuur/raad van toezicht inspraak/klankbordgroep/leden panels, ledenvergadering, etc. immateriële ledenvoorde len, zoals kennis, maat schappelijke betrok kenheid e.d. beperkte materiële ledenvoordelen loyaliteitspro gramma's producten en diensten Daad bij het woord Een eerste vereiste is nu het ontwikkelen van een doel treffend ledenbeleid. Het Adviescentrum Coöperatie- Ontwikkeling (ACO) heeft hiervoor inmiddels een speci aal project ingericht. In nauwe samenwerking met lokale banken en de BCA (Begeleidingscommissie Coöperatie aangelegenheden) zullen spoedig concrete voorstellen volgen voor het oppakken van de ledenwerving. Daarbij wordt gedacht volgens een model zoals in nevenstaande piramide is weergegeven. De in de Coöperatiediscussie gemaakte afspraak was: meer en meer betrokken leden. Voldoende klanten blijken bereid de daad bij het woord te voegen. Nu wij nog. *Een samenvatting is - via de bank - op het RaboWeb te vinden of kan worden aangevraagd bij ACO (040 21765 28) I I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 11