Een waardengedreven organisatie? 8 Voor zijn onderzoek deed Sluys navraag bij een aan tal leidinggevenden van Rabobank Nederland en enquêteerde hij 94 banken die deelnamen aan de cur sus Coöperatief Besturen en Managen. 62 banken gaven respons. Bij vier banken werden aanvul lende diepteinterviews gehouden. De gevolgtrek kingen in de scriptie liegen er niet om. Zo stelt Sluys onder meer vast dat 'lei dinggevenden binnen de Rabobankorganisatie in onvoldoende mate het belang beseffen van het intensief betrekken van de medewerkers bij de tot standkoming en inbedding van het Ambitiestatement.' Dieper graven brengt hem tot de conclusie dat de hui dige wijze van leidingge ven ter discussie moet worden gesteld. 'Geconsta teerd moet worden dat lei dinggevenden binnen de organisatie onvoldoende doordrongen zijn van het feit dat naleving van de kernwaarden een heroriën- 0 oed voorgaan doet goed volgen. Een oude zegswijze die binnen het bedrijfsleven sterk aan actualiteit en belang lijkt te winnen. De roep om waarden als richtsnoer voor het handelen klinkt al luider. Het gaat om het vinden van nieuwe waarden die aansluiten op de hedendaagse maatschappelijke veran deringen, als maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, ethiek en spiritualiteit. De Rabobank organisatie formuleerde een antwoord in haar Ambitie statement. Maar in hoeverre leven de kernwaarden die hierin beschreven staan echt binnen de organisatie? Dat is onderzocht en in zijn MBA-afstudeerscriptie beschre ven door Willem Sluys, directeur van de Rabobank Bun schoten-Spakenburg. Hij denkt dat we nog een eind weg zijn van de waardengedreven organisatie die we zullen moeten worden. Dat stelt namelijk hoge eisen, in de aller eerste plaats aan het management. Daar zal het goede voorbeeld moeten worden gegeven. Medewerkers vinden echter dat het management onvoldoende inhoud geeft aan de invulling van voorbeeldig gedrag als het gaat om de beleving van kernwaarden van onze organisatie.' de leidinggevenden en het in elke fase van het proces van vernieuwing betrekken van de medewerkers is vol gens deze bedrijven van eminent belang om te kun nen komen tot een waar dengedreven organisatie,' aldus Sluys. De kern waarde voor toekomstig ondernemen, leiden en leven is naar zijn overtui ging dienstbaarheid naar samenleving, medewerkers en medemens. 'Hen abso lute voorwaarde om te komen tor een waardenge dreven organisatie.' Als belangrijkste aanbeve lingen formuleert Sluvs: Iedere lokale bank en ieder onderdeel van Rabo bank Nederland dient haar kernwaarden te formule ren als ijkpunt voor haar rol en functie binnen de Rabobankorganisatie en in de samenleving. Deze kernwaarden die nen vastgelegd te worden in een eigen kernachtig en inspirerend Ambitiestate ment, dat is afgestemd op het Ambitiestatement van tatie op de wijze van lei dinggeven betekent. De nieuwe invulling van leiderschap zal gericht moeten zijn op openheid, vertrouwen, dienst baarheid en bezieling. Door voorbeeldgedrag zullen medewerkers moeten worden uitgedaagd en geïnspireerd grenzen re verleggen om op consistente wijze inhoud te geven aan de in gezamenlijkheid geformuleerde waar den.' Dienstbaarheid als kernwaarde Sluys onderbouwt zijn bevindingen ook met de ervarin gen van vier bedrijven die te boek staan als waardenge dreven organisaties: Merison Retail, Van Melle, Top Tech Niese Uitzendbureaus en Simon Hevelt. 'Het pro bleem om in de dagelijkse praktijk inhoud te geven aan de geformuleerde waarden wordt ook bij de bedrijven die ik buiten de Rabobankorganisatie heb bezocht, onder kend. f requente communicatie en voorbeeldgedrag van de gehele organisatie en dat duidelijkheid, richting, bezieling en legitimatie biedt aan alle belanghebbenden. Om draagvlak te creëren bij de direct betrokkenen dient veel tijd en energie besteed te worden aan het implementatieproces van het Ambitiestatement. Daarbij is intensieve communicatie en persoonlijke aandacht van het allergrootste belang. De in het Ambitiestatement geformuleerde waarden dienen vertaald te worden naar de verschillende beleids onderdelen waarbij gedacht kan worden aan werving en selectie, introductie en opleiding, budgettoewijzing en commercieel beleid. leidinggevenden dienen tot een kritisch zelfonderzoek te komen over hun rol en positie in het veranderproces om te komen tot een waardengedreven organisatie waar bij een dienstbare houding naar medewerkers en samen leving onontbeerlijk is.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 8