4 Hard werken aan Van woorden naar daden. Dat was de boodschap op de Algemene Vergadering 1999. Willen we onze ambities waarmaken en een positie in Euroland innemen, dan moet er nog heel wat worden versterkt, rechtgetrokken en verbeterd. Voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer en Hoofddirectievoorzitter ir. drs. Hans Smits lieten daar in hun toespraken geen misverstand over bestaan. Het geldt zowel de vitalisering van de lokale coöperatie als het bereiken van voldoende synergie in de totale organisatie. Om in topconditie internationale samenwerking aan te kunnen gaan, zal bovendien de broekriem stevig moeten worden aangetrokken. e confrontatie tussen mooie woorden en con- crete daden wordt harder.' Dat stelde Meijer toen hij de conditie van de Rabobankorganisa- tie op de grens met de 2 Ie eeuw in ogenschouw nam. Hij sprak van een gemengd beeld. Enerzijds keek hij met grote tevredenheid terug op het jubileumjaar, waarin zowel inzet en creativiteit als vitaliteit en kracht aan de dag werden gelegd. 'We hebben laten zien dat we een bank van en voor mensen zijn.' Anderzijds constateerde hij dat onze dienstverlening beter kan en moet. Processen en systemen voldoen nog niet altijd aan de eisen vanuit klantwaarde, de relatie tussen klantwaarde en risicobe heer is niet altijd in balans en onze buitenlandse activitei ten verlopen bepaald niet naar wens. Ook kost het grote moeite om de stijl van leiding geven aan te passen aan meer volwassen arbeidsverhoudingen en is de samenwer king binnen onze organisatie voor verbetering vatbaar. Langzaam maar zeker dringt het volgens Meijer in alle lagen van de organisatie door dat het waarmaken van onze keuze voor klantwaarde steeds hogere eisen stelt aan onze professie. Bij het realiseren van klantwaarde gaat het om persoonlijke betrokkenheid en professionele zakelijkheid. 'Betrokkenheid zonder professionaliteit leidt tot bevlogenheid zonder resultaat. Professionaliteit zonder betrokkenheid leidt tot oriëntatie op eigenbelang. Tot een focus op getallen en niet op mensen. En juist om die mens gaat het in onze organisatie vooral.' Zo sterk als de zwakste schakel Indringend stond Meijer stil bij de samenwerking in de organisatie. 'Financiële dienstverlening, het Allfinanz- concept in het bijzonder, is steeds meer een keten van samenhangende activiteiten die zo sterk is als de zwakste schakel', zo schetste hij. Daarbij ligt de kerncompetentie van de lokale bank in het kennen van de klant en diens context. Het is aan bestuur en management om deze kerncompetentie te ontwikkelen. 'Als lokale coöperatieve ondernemer, die klantwaarde centraal stelt, moeten wij onze klanten beter kennen dan wie dan ook', aldus Meijer. In het verlengde hiervan moeten Rabobank Nederland en haar dochters deze klantbehoeftes profes sioneel en efficiënt vertalen in expertise en systemen op het gebied van produktontwikkeling, marketing en ver werking. Het gaat om hoogwaardige deskundigheid en de laagst mogelijke kosten per eenheid. Daarom is onder linge samenwerking een kritische succesfactor geworden. 'Wie over wie de baas is of wie de meeste macht heeft, is hierbij volstrekt onbelangrijk', beklemtoonde de voorzit ter van de Raad van Beheer. 'De vraag is of je waar kunt maken waar je voor staat en wilt accepteren en respecte ren dat een ander op bepaalde terreinen competenter is. Zo'n situatie vraagt eerder om zelfkritiek dan om kritiek op anderen!' Wat de samenwerking tussen lokale banken betreft, zei hij dat het antwoord op de nieuwe ontwikke lingen in het werkgebied niet langer in schaalvergroting ligt. 'De oplossing ligt veel meer in gerichte en nieuwe samenwerkingsvormen, die garanderen dat we persoon lijk en dichtbij blijven.' De basis moet gevonden worden in onderling vertrouwen en het benutten van eikaars kerncompetenties. Ook ter ondersteuning van onze bin nenlandse activiteiten, zal de organisatie internationaal

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 4