Kun je daar lid van worden? Hans Roosen ezeten rond een tafel en geobserveerd door video camera's discussieert een groepje goed opgeleide mannen en vrouwen over hun bankrelatie. Ken van hen bankiert al gedurende meer dan twintig jaar en tot haar volle tevredenheid bij de Rabobank. Alles wat ze bancair doet, heeft ze bij haar huisbankier onderge bracht. De gespreksleider vraagt de groep of ze een bank kennen waar je lid van kunt worden. Verwarring alom. Aandeelhouder ligt voor de hand, maar lid? Als de gespreksleider de Rabobank noemt, reageert onze tevre den klant met verbazing: 'Kan ik lid van mijn Rabobank worden?' Deze en nog een aantal van dergelijke discussies vormden de aanzet voor een grootschalige telefonische enquête onder een kleine 1200 ondernemers en particulieren - ruim 70% Rabobankklant - naar mogelijke motieven voor het lidmaatschap. Uit dit onderzoek bleek dat onge veer zes procent van de geënquêteerden weet dat de Rabobank leden kent. Er lijken dus nog immense inspan ningen voor nodig te zijn om een substantieel aantal klanten voor het lidmaatschap te winnen. Met elkaar hebben wij daarover bij de afronding van de Coöperatie discussie afspraken gemaakt. "Meer en meer betrokken leden" luidde die afspraak. Toch heeft dat onderzoek onder klanten meer opgeleverd dan die teleurstellende conclusie over de bekendheid met het lidmaatschap. Klanten hebben er wel degelijk belangstelling voor als ze een beeld krijgen van de mogelijke inhoud ervan. Lid maatschap blijkt ineens een stuk aantrekkelijker te wor den als het wordt ver bonden met aspecten als het beschikbaar stellen van extra informatie en het hebben van inspraak in de besturing van de bank. Ook de kwali teit van de dienstverlening wordt genoemd waarbij de klanten met name denken aan zaken als klantvriendelijk heid en zorgvuldigheid van handelen. Ook blijkt het lid maatschap aantrekkelijk als daaraan beperkte financiële voordelen zijn verbonden, zoals de honorering van een langdurige bancaire relatie en het verlenen van bepaalde kortingen bij afname van een breed bancair producten pakket. Ook het meedenken over steun voor lokale doe len scoort hoog. Ondernemers blijken bijzonder geïnte resseerd te zijn in mogelijkheden die het lidmaatschap biedt om tot kennisuitwisseling te komen. Klanten vin den het verder vanzelfsprekend dat een bank streeft naar de beste adviezen en producten tegen gunstige tarieven. Om dat te garanderen is een lidmaatschapsverhouding niet noodzakelijk. Hier dient de "markt" kennelijk haar werk te doen. Aan het einde van de enquête is naar de belangstelling voor het lidmaatschap van een Rabobank gevraagd. Een op de vijf geënquêteerden gaf aan die belangstelling daadwerkelijk te hebben als het lidmaatschap een of meer van de bovengenoemde aspecten zou bevatten. Een zelfde aantal gaf aan een dergelijk lidmaatschap mis schien wel te willen overwegen. Een kleine 40% sprak het lidmaatschap niet aan. Voorzitter Meijer van de Raad van Beheer noemde in zijn toespraak voor de Algemene Vergadering deze belang stelling verrassend. Tegelijkertijd constateerde hij dat wij de nodige inspanningen zullen moeten verrichten om die belangstellende klanten ook echt lid te maken. Als coöperatieve vereniging vormen leden onze legitimatie. Afnemende belangstel ling van en voor onze leden - we consta teerden dat aan het begin van onze Co öperatiediscussie - knaagt aan de wortels van ons bestaan. Alle reden dus om veel te investeren in een substantieel, maar vooral vitaal ledenbestand. Veel banken hebben inmiddels ervaring opgedaan met - vaak niet aan het lidmaatschap verbonden - activiteiten die bij de geënquêteerden als aansprekend en motiverend voor het lidmaatschap werden genoemd. Ook zijn er inmiddels banken aan de slag gegaan met ledenprogram ma's die juist op die aspecten inspelen. Bank Bestuur der wil in de komende tijd aan dergelijke initiatieven aandacht schenken, want juist op dit terrein kan van lokale initiatieven zeker zoveel inspiratie uitgaan als van centraal ontwikkelde programma's.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 3