Clemens Roskam: 'We zijn er ook van overtuigd dat we geen klantwaarde kunnen realiseren zonder mede- werkerswaarde.' behoorlijk zijn afgehandeld, de invulling naar huiten toe is eigenlijk onvoldoende aan de orde geweest. 'Daar is te snel een punt achter gezet. Over het hegrip klant waarde heerst overal nog veel onduide lijkheid. We gaan het natuurlijk niet uit de weg, maar nu moet iedereen daar zelf invulling aan zien te geven. Dat kost veel hoofdbrekens en je krijgt veel verschillen, terwijl we toch allemaal met hetzelfde sop zijn overgoten', aldus Roskam. Nu de Beverwijkse colleges nog niet op één noe mer zijn gekomen, wil men binnenkort alsnog een dag organiseren waarop het begrip klantwaarde ook samen met het managementteam verder wordt onder zocht. Totdat een bevredigend antwoord is gevonden, zal de bank nog geen actief ledenbeleid gaan voeren. 'Zeker is', aldus Roskam, 'dat klantwaarde méér moet zijn dan klanttevredenheid. En we zijn er ook van overtuigd dat we geen klantwaarde kunnen realiseren zonder medewerkers- waarde.' Hij licht toe dat zijn bank al eer der door het schrappen van een hiërarchi sche laag heeft ingezet op een platte organisatiestructuur met zelfsturende teams en omschakeling van een persoons gebonden naar een taakgeoriënteerde cul tuur. In zijn ogen een conditio sine qua non voor het realiseren van de doelstellin gen van de coöperatieve bank. "Point of no return" Voor het gezelschap staat ook vast dat klantwaarde in verband moet worden gebracht met de unieke positie van de hank in het werkgebied. De Wildt daar over: 'Omdat we gezien worden als een echte Wijker bank, onderscheiden we ons van de concurrentie. We zijn maatschap pelijk verankerd en zichtbaar aanwezig. Dat is niet alleen een uitvloeisel van dona ties en sponsoring, we worden ook zake lijk gevraagd als een vanzelfsprekende partner.' Heeres vult aan: 'We stralen de coöperatieve gedachte goed uit, maar nu gaat het erom dat iedereen binnen de bank - met name de medewerkers - dat ook zo kan benoemen!' Roskam bena drukt dat juist daarom het proces van organisatieverandering zo belangrijk is. 'Alleen als de medewerkers zichzelf ver antwoordelijk gaan voelen, zullen zij pro actief omgaan met de klantwaarde die de bank belooft.' Vessies, die de opgaande lijn benadrukt, ziet nog een schone taak voor het bestuur bij het verder op één noemer brengen van de hele bank en het losmaken van commitment bij de mede werkers. 'We moeten de zoektocht nu snel doorzetten tot we het "point of no return" definitief voorbij zijn.' Allen zijn het erover eens dat nog dit jaar moet wor den afgerond. Het is niet voor niets dat het jaarverslag over I 997 al als titel mee kreeg: "Op weg naar Klantwaarde". Rabobank Beverwijk in het kort Er is niets wat eraan herinnert, maar niet zo lang geleden had het werkgebied van de Rabo bank Beverwijk een agrarisch karakter. Beverwijk was toen een tuindersdorp, bekend om z'n aardbeienveiling. Nu is de"Zwarte Markt'jmet op hoogtijdagen 10 a 20 duizend bezoekers, al jaren een landelijk bekend Beverwijks fenomeen. In het kielzog van de Hoogovens maakte het dorp van weleer een snelle groei door in het centrum van de IJmond waar nu zo'n 160.000 mensen wonen. Veel werknemers van de staalgigant, waaronder grote groe pen allochtonen, kozen Beverwijk als woonplaats. Daarnaast ontwikkelde zich er veel bedrij vigheid, bijvoorbeeld in de vorm van toeleverings- en constructiebedrijven. Nu is Beverwijk een door en door verstedelijkt provinciestadje, maar net "Amsterdam in het klein" met dezelfde grootstedelijke problematiek als drugs en criminaliteit. Het inwonertal is terugge lopen naar ca. 32.000. De concurrentie onder de aanwezige banken is moordend. De Rabo bank Beverwijk heeft met haar balanstotaal van f 600 miljoen en 74 fte's desondanks een redelijke bancaire productiviteit. De solvabiliteit laat wel te wensen over. Het marktaandeel in de particuliere sector beloopt zo'n 50%, in de bedrijvensector ongeveer 30%. Als gevolg van ruimtegebrek werden begin jaren negentig twee hoofdkantoren gecreëerd: een parti culier centrum en een zakencentrum. Deze scheiding bevalt goed, maar met de nieuwbouw waarover nu wordt gedacht, hoopt men beide centra wel weer onder één dak te huisvesten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 22