!3 coöperatieve opdracht. Klantwaarde op basis van de coalitie tussen klant en medewerker is het centrale begrip.' Gelijkschakelen Wezenlijk element in deze harmonie is in Mertens' visie het bevestigen van de ondeelbaarheid van bank en ver eniging. 'Dus ook in het ondersteuningsapparaat ten behoeve van de lokale banken horen beide bij elkaar te zitten. Ook daar moet sprake zijn van een voortdurende en directe beïnvloeding.' Hij acht het daarom een even goede, als onvermijdelijke beweging dat de coöperatie ontwikkeling een belangrijke plaats binnen RNAB heeft gekregen. 'Zo komt er hart en ziel in ons professiona lisme. RNAB wil een vanzelfsprekend en gewaardeerd onderdeel van het collectief van de lokale banken wor den. Santen vormen wij immers de stam van de coöpera tieve boom. Daarvoor is het absoluut nodig dat we gelijkschakelen.' Dat kan volgens hem niet in de stafach tige opstelling en de oude hiërarchische verhoudingen die het WAB hebben gekenmerkt. De ondersteuners zullen zich het denken in termen van klantwaarde in alle facet ten eigen moeten maken. 'Uniformering en standaardise ring in de ondersteuning maken plaats voor maatwerk en differentiatie. Ons streven is een hoog kennisniveau te koppelen aan een grote dosis inlevingsvermogen', ver woordt Mertens de omslag. 1 lij schetst hoe in de organi satorische opzet de segmenten worden vrijgemaakt van productontwikkeling en productvoering. Daardoor zijn, vanuit een integrale klant- en marktoptiek, de segmenten beter in staat de lokale banken te ondersteunen en de Rabobankformule aan te sturen. l)e productmarkteenhe den concentreren zich op productontwikkeling en sturen op verlaging van de transactiekosten. Projectmatig wer ken zal met name in de kennisuitwisseling een aanmerke lijke versnelling teweegbrengen. 'De tijd tussen idee en realisatie moet worden teruggebracht.' Contractpartij De ingezette veranderingen hebben volgens Mertens ook alles te maken met de noodzakelijke en gestaag voort- Klantwaarde: een kwestie van oriëntatie Veel banken zijn op zoek naar een zo exact mogelijke invul ling van het begrip klantwaarde. Het is volgens Mertens echter geen begrip waar je met een maand of twee stude ren definitief uit bent. In de praktijk moet het tot waarde komen.'Het lijkt soms wel of klantwaarde volslagen nieuw voor ons is', reageert hij.'Maar we beginnen echt niet vanaf punt nul. Veel van onze dienstverlening is erop geënt en gericht.' Hij benadrukt dat het primair een kwestie van oriëntatie is.'Het is telkens weer die afweging maken hoe wij door onze tussenkomst aan het"gemak-genot-gewin" ten behoeve van de klant weten bij te dragen', vat hij het samen. Door klantwaarde op een aantal indicatoren meet baar te maken, kunnen banken zich prikkelen om er voor de klant uit te halen wat er in zit. Momenteel wordt dit bij een aantal proefbanken uitgetest. Het zit 'm gewoon in de mensen Mertens bespeurt al geruime tijd een positieve tendens, zowel bij de lokale banken als bij Rabobank Nederland Aangesloten Banken.Zijn waarneming is dat de coöperatievernieuwing goed begint aan te slaan. Bij RNAB brengt ook de komst van het Advies Centrum Coöperatie-Ontwikkeling (ACO) nieuwe energie in de gelederen. Om zich heen ziet hij veel creativiteit loskomen, wat hem een vast vertrouwen geeft in een definitieve omslag ten faveure van de coöperatie/Medewerkers identificeren zich heel gemakkelijk met de coöperatieve missie van onze banken. De medewerkers, ook bij de lokale banken, zien graag die extra dimensie aan hun werk gekoppeld. De oriëntatie op de klant zit van nature in onze mensen. De uitdaging is die natuur ruimte te bieden en niet te mechaniseren.' Hij hoopt dat die houding inmiddels sterk genoeg is om overeind te blijven als het minder gaat. In dat verband wijst hij op de grote denkfout dat het zijn van een coöperatie veel geld zou kosten.'Ik vind dat dezelfde denkfout als de bewering dat het cre- eren van klantwaarde haaks zou staan op het streven naar efficiency. Soberheid hoort juist een van onze beginselen te zijn. We moeten voorop lopen in de kostenbeheersing. Daarbij zullen de lokale banken en RNAB eendrachtig in houding en gedrag het goede voorbeeld moeten geven', onderstreept hij. gaande uithouw van de Rabobankorganisatie. De rol van Rabobank Nederland, en met name die van Hoofddirec tie en Raad van Beheer, is intussen sterk veranderd. 1 let ontstaan van een financiële groep met een variëteit aan componenten krijgt consequenties voor de bestuurbaar heid. 'Dochters, maar ook Rabobank International, heb ben hun eigen dynamiek en kunnen met een grote mate van zelfstandigheid hun eigen koers kiezen. Hoofddirec tie en Raad van Beheer hebben de handen vol aan het uitstippelen en het volgen van het strategisch beleid van de gehele organisatie. In verband daarmee werd het voor malige WAB meer en meer in de rol geplaatst die voor heen door Rabobank Nederland werd gespeeld. De con sequentie is dat de directie van RNAB nu de verantwoordelijkheid voor de relatie met de aangesloten banken op zich neemt. In z'n totaliteit, dus inclusief het regio-apparaat. In de naam "Rabobank Nederland Aan gesloten Banken" komt deze samenballing van alle activi teiten die op de lokale banken zijn gericht, goed tot uit drukking.' Voornaam punt is volgens Mertens dat RNAB hiermee staat opgesteld als de belangenbehartiger van de aangesloten banken binnen de Rabobankorganisatie. Optreden als contractpartij ten behoeve van de lokale banken in het kader van de Allfinanz-strategie vormt daarvan een wezenlijk onderdeel. Dat de nieuwe verhou dingen hoge eisen stellen aan het overleg, is voor hem duidelijk. In een frequente afstemming met Hoofddirectie en Raad van Beheer is voorzien. Maar ook de overlegta- fel met de lokale banken vraagt een andere inkleding. Nog te vaak is er sprake van miscommunicatie. Naar zijn mening zijn de huidige BVC's, als opvolgers van de Tech nische Overleg Commissies van weleer, nog te veel geënt op de oude setting van het WAB. Wellicht kunnen een andere agendering, inzet van moderne communicatiemid delen en meer projectmatig overleg over actuele thema's oplossingen gaan bieden. 'Het is inderdaad een kwestie- van gelijkschakelen', besluit de bruggenbouwer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 13