Samen de beste"® Column 7 De vraag voor mijn bijdrage op deze plaats is gekomen na mijn opmerkin gen in de Centrale Kringvergadering over ons gezamenlijk omgaan met notities. Als voorbeeld wil ik noemen de besprekingen rond het ambitiestatement van de Rabobank- organisatie. De eerste notitie, behandeld in de CKV van 10 september 1997, daarna in alle kringvergaderingen en ongetwijfeld ook in veel beheerscolleges van aangesloten banken, komt vervolgens op 18 november 1998 terug in de CKV. Duizenden mensen hebben er dus naar gekeken.Tot mijn verbazing ligt dezelfde notitie van september 1997 weer op tafel. In de toelichting is zelfs de datum niet gewijzigd. Ik vraag me af wat er nu echt in de organisatie mee gebeurd is en wat er mee gaat gebeuren. Zijn dit uitspraken die breed gedragen wor den in de organisatie en die richting geven aan ieders handelen? Of is dit een papiertje wat we op de bovenste plank in de kast leg gen en waarmee we optimistisch gaan zwaaien als men naar onze ambities vraagt? Hetzelfde is me ook al eens opgevallen bij dis cussienota's tijdens de coöperatiediscussie. Na diepgaande en brede besprekingen door velen worden notities uiteindelijk ongewijzigd vastgesteld. Zorgen notities voor de dynamiek in onze orga nisatie? Het ambitiestatement van onze plaatselijke bank is niet het resultaat van notities. Onze slogan "Samen de beste"® is in de praktijk gegroeid. Het is eigenlijk het resultaat van een zoektocht, die al in het begin van de jaren negentig is begonnen. Het was de periode van EDAB en Visie 98, naar meer klantgerichtheid. Met de medewerkers en de beheerscolleges zijn we intensief gaan studeren op onze relatie met de klant.Gesteund door klantenonder- zoek ontdekten we dat onze klanten de per soonlijke benadering zeer waardeerden, open stelling op zaterdag niet nodig vonden, en tot onze verrassing maar in een beperkt aantal gevallen bezoek aan huis prettig vonden. Onze zoektocht werd gaandeweg een ontdek kingsreis en aandacht voor de klant werd aan dacht voor de relatie met de klant. Er is een proces ontstaan, waarin het besef naar boven kwam dat onze relatie met de klant belangrij ker is dan rendement en efficiency. Samen met de klant willen we ontdekken wat voor hem of haar het beste is en dat geeft zowel klanten als medewerkers een uitstekend gevoel. "Samen de beste"® is niet zomaar een kreet. Coöperatie betekent samenwerking. Vraag aan een willekeurig persoon naar de Rabo bank als coöperatie en hij zal het moeilijk onder woorden kunnen brengen. Maar men voelt dat de Rabobank anders is. Er is een gevoel van saamhorigheid, van betrokken heid. Dat is de basis van waaruit de klant de bank ervaart en hoe wij met hem omgaan. De coöperatie kan je niet lezen of zien, je moet haar voelen. Het verandertraject binnen onze bank is zeer inspirerend en geeft een grote betrokkenheid zowel bij de medewerkers, de beheerscolleges als bij de klanten. Het geeft onze gezamenlijke visie een zeer brede gedragenheid.Tijdens de ontdekkingsreis is het volgende ambitiestate ment ontstaan:"Samenleven, samenwerken, samenleren op basis van wederzijds vertrou wen, respect en betrokkenheid maakt ons Samen de Beste." De geeft aan dat wij onze slogan officieel hebben laten registreren. Niet om anderen te verbieden om onze ambitie te gebruiken, maar om het nog meer waarde te geven en het aan ons te binden. Wij hebben ons verder de vraag gesteld hoe wij als middelgrote bank onze ijzersterke markt- en financiële positie konden gebruiken om de toekomst nog zekerder te stellen. Onze ambitie hebben we vanuit deze kracht ver taald in een eigen bedieningsconcept. Eerst om ons bijkantoor voor de gemeenschap in Moerkapelle te behouden. Daarna is het bedieningsconcept verder ontwikkeld en is ons hoofdkantoor volledig op z'n kop gegaan. Hierbij stond voorop dat wij een eigentijdse coöperatie willen zijn in de plaatselijke gemeenschap. En het slaat aan, onze resulta ten mogen er zijn. Maar ons verhaal is nog niet klaar, we gaan verder. Samenleren (een nieuw werkwoord) gaan we samen met onze relaties vertalen in kenniscreatie. Wij zijn benieuwd naar de impulsen die daaruit weer naar voren komen. Werken vanuit onze ambitie blijft een boeiende uitdaging en geeft dynamiek. Jan Boersma. Voorzitter Rabobank Zevenhuizen-Moerkapelle Lid Kringbestuur Midden Holland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 7