Netwerken heeft de toekomst 6 Klassieke organisatievor men volstaan niet meer. Hun statische karakter maakt het ondernemingen in toenemende mate onmogelijk gelijke tred te houden met de dynamiek van een snel veranderende wereld, waarin kritischer wordende klanten degelijk maatwerk verwachten. Het ondernemersdenken verschuift van binnen naar buiten en richt zich op het bewaren van een kwets bare balans met werkne mers, afnemers en maat schappij. 'Het nieuwe ondernemen, het onderne men in de 21e eeuw, bestaat meer en meer uit het tot stand brengen van samenwerkingsvormen in flexibele coalities tussen de leveranciers van kapitaal, arbeid en intellectueel eigendom', stelt drs. Her man Wijffels in zijn voor woord tot het eind vorig jaar verschenen boekje "Samen verder". 'Het ondernemerschap veran dert zo van karakter van contracterend naar facilite- rend en kaderscheppend. De toekomst is aan flexi bele bedrijfseenheden die gericht zijn op samenwer king in een netwerkorganisatie.' Werken aan een cultuuromslag "Santen verder" is de neerslag van de MBA-afstudeerop- dracht van Annette Houtekamer-van Dam, senior accountmanager bi] Interpolis Re, Tonnie Coenen, seg mentmanager EH en FA bij Rabobank Groesbeek-Millin- gen aan de Rijn, en Joop Kanen, directeur van de busi ness unit Schade Particulier bij Interpolis. Zij constateren dat financiële dienstverleners steeds meer verschuiven van intern gerichte organisaties - met het accent op behe ren en beheersen - naar marktgerichte organisaties met flexibele maatwerkproducten. Opmerkelijk is dat fusies, maar ook allianties, in hun visie niet de aangewezen weg et denken in een moderne op klantwaarde gerichte organisatie verhoudt zich slecht met het sterk hiërarchisch bepaalde denken in een klassieke productgerichte organisatie. Mede onder invloed van Visie '98 en de coöperatievernieuwing bevindt de Rabobankorganisatie zich in een periode van transfor matie van de ene denkwijze naar de andere. Daarbij win nen de contouren van een toekomstige netwerkorganisatie die klantwaarde levert steeds meer aan scherpte. In de praktijk gaat dat gepaard met horten en stoten, ook omdat er allerhande vertragende, soms blokkerende mechanismen in het spel zijn. Zoals bijna ongrijpbare cul tuurverschijnselen en een onvoldoende op de gevraagde verandering ingesteld management. Dit is aan de orde gesteld in een kort, maar krachtig boekwerkje van drie uit Rabogelederen afkomstige MBA'ers, die zich verdiepten in het fenomeen netwerkorganisatie. De titel luidt "Samen verder"en het sleutelwoord is "samenwerkenEen net werkorganisatie bestaat uit relatief onafhankelijke eenhe den elk met een eigen doel. Binnen het verband, en waar nodig daarbuiten, zijn ze in staat snel en doeltreffend de juiste verbindingen te leggen. zijn om de vereiste externe gerichtheid en flexibiliteit organisatorisch te onder bouwen. Daarvoor propa geren zij de netwerkorga nisatie, met als belangrijk kenmerk dat door het ont breken van hiërarchische drempels de besluitvor ming vèel sneller kan ver lopen. Hiërarchisch den ken vormt de belangrijkste blokkade voor de netwerk organisatie die juist gedijt bij samenwerken op basis van competenties. Daarom hangt het succes van de netwerkorganisatie sterk samen met de rol die het management bereid is te spelen. Cultuurverande ring is een must. Als de cultuur niet mee verandert, is elke nieuwe structuur gedoemd te mislukken. Anderzijds zullen wijzigin gen in de cultuur andere wensen op het gebied van de structuur, i.c. "de regels", in de hand wer ken. Zo zal samenwerking op basis van kwaliteiten en competenties geleidelijk tot stand kunnen komen, omdat men er het nut van inziet en niet omdat het structureel wordt opge legd. Commentaar van de auteurs is ook dat de cultuuromslag die voor een klantge richte operatie als Visie '98 nodig is, nog onvoldoende heeft plaatsgevonden. Doordat "de regels" teveel het lei dende principe zijn gebleven, richt ook het management zich nog veel te sterk op het behalen van resultaten door het eigen onderdeel in plaats van op samenwerking ten behoeve van de klant. Er valt echter al wel een zekere kentering te bespeuren. Het is ook niet zomaar dat men binnen het WAB is begonnen aan een proces van omvor ming naar een flexibele netwerkorganisatie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 6