Inspanningsverplichting Hij toont zich er sterk van bewust dat de medewerkers tijdens de C oöperatiediscussie te zeer op afstand zijn gehouden. 'De primaire verantwoordelijkheid voor de besluitvorming in een dergelijk proces ligt natuurlijk bij de colleges van de lokale banken. Maar de medewerkers hadden over elke stap geïnformeerd moeten worden. Rabobank Nederland gaat hier niet vrijuit. Daar hadden we een goede manier voor moeten vinden. Want wie moeten er gaan zorgen voor al die extra leden? Nu wordt het des te moeilijker. Als je niet op de hoogte bent gehou den, ben je ook niet gecommitteerd.' Hij gelooft dat het effectueren van de uitkom sten van de Coöperatiediscussie über haupt nog een harde dobber zal blijken. Vanuit zijn positie weet hij dat de Angel saksische invloeden binnen de organisatie inmiddels diep gaan. De cultuurverschil len kunnen niet worden weggepoetst. Met de komst van investment banking zijn ze nog sterker naar de voorgrond gekomen. 'Hoewel er ruimte moet zijn voor een zekere differentiatie, ben ik van mening dat het hele management van deze organisatie ten aanzien van de oöperatiediscussie een onvoorwaardelijke inspanningsverplichting heeft.' Zelf gelooft hij heilig in het coöperatieve concept, niet in de laatste plaats omdat het ook zo'n unieke marketingformule in zich bergt. Het schenkt vertrouwen naar de toekomst. Daarom roemt hij ook het fenomenale aanpassingsvermogen van de organi satie. 'Als socioloog van huis uit heb ik oog voor het per manent gestructureerde proces van organisatieontwikke ling dat de Rabobank eigen is. Daardoor zijn we gedwongen tot het maken van goed doordachte bewegin gen. We hebben die unieke dwang tot expliciteren, dis cussiëren, zonodig bijstellen en pas dan invoeren.' "Gejaagd door de bank" Kort kijken we terug op zijn periode bij het WAb. Hij heeft er met veel plezier gewerkt. Vrijgemaakt van de sociale dimensie, waren het jaren van een persoonlijke ontplooiing in een volstrekt andere richting. Met de per soon Burghouts ontplooide ook de Rabobank zich snel verder. Eind jaren '80, begin jaren '90 zette de bank zich steviger bij het MKB op de kaart. In organisatorisch opzicht sorteerde het WAB met Burghouts voor op de latere segmentering door integrale productmarktgroepen in het leven te roepen. Het Centrum voor Betalingsver keer is een mooi voorbeeld. Ook werd een begin gemaakt met het transparanter en efficiënter maken van de kos- tenstromen vanuit het WAB naar de lokale banken. Als boegbeeld voor de organisatie stuitte Burghouts in soort gelijke pogingen naar buiten toe op de tariferingsperike len in het particuliere betalingsverkeer. Hoewel hij onver minderd van mening is dat het verhaal helder en noodzakelijk was, werd het een zware strijd. 'Dat we een maatschappelijke hobbel te nemen hadden, was op voor hand duidelijk. Wat ons vooral opbrak, waren de onvol doende mogelijkheden om deze - voor het publiek ingrij pende, maar zeker niet onvoordelige beweging - landelijk publicitair te ondersteunen. De Postbank ontpopte zich daardoor met haar "gratis" propositie tot een enorme stoorzender. Als organisatie hebben we flink lering getrokken uit die strijd.' Toen de kruitdampen begin jaren negentig optrokken, bleven er bij Paul Burghouts sporen achter in het persoonlijke vlak. Nu hij zijn functie neerlegt, hoopt hij voor zichzelf eindelijk weer een goede balans te vinden. 'Ik wil iedereen op het hart drukken dar je alleen zelf verantwoordelijk bent voor ]je gezondheid en welbevinden, kortom voor je eigen balans. Er is niemand die daar voor je op let. Als je, zoals ik, niet over een intern waarschuwingssysteem beschikt, kan de prijs totaal onverwacht heel hoog blijken.' Tevreden stelt hij vast dat de Arbodienst tegenwoordig veel aan preventie probeert te doen. Hij wijst op een project als "Gejaagd door de bank" dat op het tijdig onderkennen van allerhande stresssignalen hamert. Dat is voor hem, nu hij afscheid neemt, niet meer zo relevant, want jagen laat Paul Burghouts zich in ieder geval niet meer.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 5