ticulier en jongeren. De groepen worden voorgezeten door leden van de Raad van Toezicht op basis van eigen affiniteit met de doelgroep. Zo zit een lid van de Raad van Toezicht die eigenaresse is van een industrieel bedrijf de klankbordgroep grootbedrijf voor. De notaris uit de- Raad is voorzitter van de klankbordgroep particulieren waarin onder meer klanten uit het segment Financieel Advies zitting hebben. Aan elke klankbordgroep is een commercieel medewerker van de bank vanuit het desbe treffende segment toegevoegd. 'Dat juist de leden van de Raad van Toezicht deze functie vervullen past naar mijn mening uitstekend bij hun specifieke taak. Ze krijgen een indringend beeld van de kwaliteit van onze dienstverle ning en hebben voeling met onze doelgroepen. Bovendien ervaren ze aan den lijve tegen welke vragen je aanloopt bij het in de praktijk brengen van onze doelstellingen. Ik vind het een coöperatieve dimensie in hun werkzaamhe den', aldus Strijbosch. Voordeelscenario De Rabobank Voerendaal startte met twee klankbord groepen nadat allereerst binnen de colleges de coöpera tieve kompassen gelijk waren gericht. Algemeen directeur Marius Meys, al ruim 25 jaar in de verschillende managementsfuncties binnen de Rabobank werkzaam en sinds 1995 belast met de algehele leiding, volgde samen met De Wit de leergang Coöperatief Besturen en Managen. 'Naderhand, tijdens discussies met de colleges, ontdekten we dat er heel uiteenlopend over wezenli)ke zaken werd gedacht. We hebben er alles aan gedaan op één lijn te komen. En dat is gelukt. Vervolgens hebben we ons gericht op onze leden en daarvoor onder meer de twee klankbordgroepen opgericht. Hoewel we die groe pen met zorg hebben samengesteld, komt met name de discussie in de groep van ondernemers niet goed van de grond. De leden ervan zijn afkomstig uit de verschillende branches en goed gespreid over ons werkgebied. Tot nu toe worden de discussies echter vooral sterk gedomineerd door het denken in termen van het voordeelscenario. Klantwaarde wordt vrijwel uitsluitend vertaald in de sfeer van tarieven. Voor de tweede klankbordgroep, de particulieren, hebben we kandidaten uitgenodigd die ook een belangrijke rol spelen in de sociaal-maatschappelijke netwerken. Met hen valt bijvoorbeeld veel heter te dis cussiëren over de maatschappelijke functie van de bank als uitvloeisel van haar coöperatieve karakter. We hebben in heide groepen ons ambitiestatement besproken, ons beleidsplan, het klanttevredenheidsonderzoek en onze coöperatieve missie', aldus Meys. 'Ondanks het feit dat we niet geheel tevreden zijn met het functioneren van de klankbordgroep met ondernemers', vervolgt De Wit, 'willen we doorgaan met ons initiatief. Het is de inspan ning waard. We zien de groepen nadrukkelijk als een vitale schakel tussen de bank en de leden. Met inschake ling van een externe deskundige, die toevallig ook lid is van de ondernemersklankbordgroep en de Rabobankor- ganisatie vanuit zijn vak uitstekend kent, gaan we binnenkort beide groepen combineren en verder zoe ken naar een goede aan pak waarmee we hopen de betrokkenheid te verho gen.' Coöperatiemede werkster Bij de Rabobank Boxtel- l .iempde kostte het weinig moeite kandidaten te vin den voor de klankbord groepen. Eind vorig jaar werd met de bijeenkom sten gestart. De discussies verliepen aanvankelijk wat zoekend. Strijbosch heeft daar wel een verklaring voor: 'Ik denk dat het van essentieel belang is dat je als bank duidelijk kunt overbrengen wat je coöperatieve missie is. Als je daarin niet slaagt, verzanden de discus- sies al snel en blijf je hangen in zaken als individueel leden voordeel. De tweede ronde gesprekken heeft al meer opgeleverd. Het is een leerproces dat met name veel aan dacht vanuit de bank verdient. Die aandacht is er. Zo hebben we binnen onze bank een coöperatiemedewerk ster aangesteld die betrokken is geweest hij de samenstel ling van de groepen. Daarbij hebben ook onze relatiebe heerders kandidaten voorgedragen. De coöperatiemedewerkster vervult ook een belangrijke rol bij de agendering en verslaglegging ten behoeve van de klankbordgroepen. Ook zorgt zij ervoor dat de colleges op de hoogte worden gesteld van het verloop van de gesprekken en de bestuurlijke consequenties daarvan. In beginsel wilden we de klankbordgroepen zo'n twee tor vier keer per jaar bijeen laten komen. Op hun verzoek is deze frequentie inmiddels verhoogd. Ik verwacht overi gens dat na verloop van tijd deze frequentie weer wat kan afnemen.' Voor de kosten die de revitalisering van de coöperatie met zich brengt heeft het Bestuur van de Box- telse bank een apart budget beschikbaar gesteld. 'Het zou een goede zaak zijn als we erin slagen de bedrijfsecono mische én de coöperatieve dimensie van ons bedrijfsresul taat te kunnen verbijzonderen', aldus Strijbosch. 'Op dit moment is dat nog niet goed mogelijk. Ik ben er overi gens van overtuigd dat uiteindelijk ook de - financiële - inspanningen die we in het kader van dit revitaliserings proces verrichten, een positieve uitwerking hebben op ons bedrijfsresultaat.' Pieter de Wit: 'We zien de groepen nadrukkelijk als een vitale schakel tussen de bank en de leden.' 2.3

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 23