Actueel Interne berichten Adviescentrum Coöpe ratie-Ontwikkeling 14 Hoofddirectie De snelle groei van de Rabobankorganisatie en de besturingsaspecten die daarmee zijn verbonden hebben grote invloed op de werk zaamheden van de Hoofddirectie van Rabo bank Nederland. In toenemende mate is dit college zich gaan richten op het bevorderen van de synergie en de samenwerking binnen de gehele organisatie. Daarnaast wordt een in zwaarte toenemend accent gelegd op het ver kennen van de nationale en internationale strategie voor de middellange en lange ter mijn.Tegelijkertijd is de situatie ontstaan dat de operationele en commerciële taken nadrukkelijker worden belegd bij de leiding van de diverse bedrijfsonderdelen van Rabo bank Nederland, zoals het Werkgebied Aange sloten Banken en Rabobank International. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid de werkwijze en taakverdeling binnen de Hoofd directie ook in feitelijke zin daarmee in over eenstemming te brengen. Met ingang van 1 mei 1999 is de taakverdeling binnen de Hoofddirectie als volgt: ir.drs. H.N.J. Smits (voorzitter) Aandachts gebied lokale banken en staven van Rabo bank Nederland; drs. H. Visser, internationale activiteiten; drs. DJ. Groninger, informatietechnologie; dr.W.M. van den Goorbergh, financiën; drs. D.J.M.G. baron van Slingelandt, sociaal beleid. Alle leden van de Hoofddirectie zullen in Utrecht worden gehuisvest. Toezending Bank Bestuurder In de vorige editie van Bank Bestuurder spraken we de verwachting uit dat het nieuwe adresseringssysteem geen verdere problemen zou opleveren bij de toezending van het blad. Tot onze spijt hebben we moeten vaststellen dat de techniek ons opnieuw in de steek heeft gelaten. Zo ontvingen ruim duizend bestuur ders het blad niet - zoals gebruikelijk - op hun huisadres, doch op de bank. Ook bleken actu ele mutaties niet te zijn verwerkt. Dit heeft bij banken veel extra werk opgeleverd. Wij willen ons daarvoor verontschuldigen. Door Rabo- facet zijn opnieuw maatregelen getroffen om de toezending foutloos te laten geschieden. Lezers die de vorige uitgave niet hebben ont vangen, kunnen deze bij de redactie opvragen (030 216 20 40). (voor informatie over deze rubriek: telefoon(040) 21779 72 Meer vrouwelijke bestuurders Kon de Rabobankorganisatie in 1995 het 250e vrouwelijke bestuurslid verwelkomen,dit aan tal is sindsdien gestaag gegroeid en bereikte eind 1998 de 353. Hiermee beslaat het aantal vrouwelijke bestuurders thans 9% van het totaal. Het aantal bestuurders verminderde het afgelopen jaar met 193 (in 1997 met 254). Eind 1998 kwam het aantal leden van bestu ren en raden van toezicht uit op 3.928. De gemiddelde leeftijd van de bestuurders liep in 1999 terug van 52,4 naar 52 jaar. De gemid delde verblijfsduur kwam uit op 10,9 jaar (in 1997 11,6 jaar). Conferenties en workshops Op de navolgende conferenties en workshops kan nog worden ingetekend: De Bestuurlijke praktijk bij de Rabobank. Deze bestaat uit een introductiedag in Utrecht onder het motto "Ambities van de Rabobank organisatie','alsmede - naar keuze - meer daagse bijeenkomsten (twee blokken van twee dagen, steeds beginnend om 13.30 uur en de volgende dag eindigend om 17.00 uur) of losdaagse bijeenkomsten (vier dagen van 9.00 uur tot 17.00 uur). Dit onderdeel, de basis conferentie, heeft als motto "Oriëntatie op Besturen en Toezichthoudend introductiedag te Utrecht: 1 oktober 1999. meerdaagse bijeenkomsten: Congrescentrum Leeuwenhorst te Noord wijkerhout: 15-16 en 29-30 juni 1999; Vraagbaak Coöperatie en Innovatie Virtuele bijeenkomsten Onlangs hebben alle bestuurders en toezichthouders van lokale Rabobanken een brief van de Vraagbaak Coöperatie en Innovatie gehad over de coöperatiesite. Daarin werd vermeld dat er regelmatig virtuele bijeenkomsten worden georganiseerd, discussies die via het web (internet of Raboweb)plaatsvinden. Op 18 mei willen we discussiëren over het betrekken van medewerkers bij de coöperatiediscussie en over klantwaarde. Op 25 mei over het for muieren van een ambitiestatement. Voor beide data geldt: tussen 14.00 uur en 18.00 uur kan worden ingelogd om stellingen te poneren en te becommentariëren. U kunt deze bij dragen ook op een later moment bekijken en van commentaar voorzien. De ervaring leert dat veel belangstellenden ook in de dagen na zo'n virtuele bijeenkomst de discussie aan vullen. Symposium Op dinsdag 15 december 1998 heeft Rabobank Groningen e.o. een symposium georgani seerd met als titel:"De coöperatie: een vernieuwende organisatie? Staan commerciële doe len een coöperatieve missie in de weg?" Naast lezingen over de coöperatiediscussie, moge lijke valkuilen en coöperatieve marketing (zie ook de bijdrage van professor Wierenga in deze aflevering van Bank Bestuurder), zijn er workshops geweest met als onderwerpen de toegevoegde waarde van het lidmaatschap, human resource management bij een coöpera tieve onderneming, het ambitiestatement en klantwaarde. Verslagen van dit symposium zijn te vinden op internet: http://www.tref.nl/groningen/rabobank/ of op te vragen via de Rabobank Groningen telefoon (050) 574 29 04, e-mail rabogron@tref.nl. verhuizing Vraagbaak De Vraagbaak - onderdeel van het Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling - verhuist naar Eindhoven. Het nieuwe telefoonnummer wordt m.i.v. 1 mei 1999: (040) 217 6600. Het faxnummer wordt (040) 217 67 10. Het e-mailadres (vraagb@tref.nl) en de sitenaam (cooperatie.rabobank.nl) blijven hetzelfde.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 14