Samenwerken moet Regiobezoeken Rood vort Beheer 'Feitelijk zijn we kleine ondernemers. Een beetje wantrouwig over en weer. We werken alleen samen als het niet anders kan en dan nog bij voorkeur met partijen van gelijke grootte die we vertrouwen.'Deze uitspraak van een directeur was misschien wel karakteristiek voor de sfeer van het regiobezoek van de Raad van Beheer aan de stad Utrecht en omgeving. "Samenwerken" was het centrale thema dat in veel discussies terugkwam. Of het nu ging over samenwerking in de bedrijfsvoering of samenwerken bij het werven en behouden van medewerkers. Het werd een boeiend regiobezoek dat bij de bezoekers en de deelnemende banken het nodige losmaakte. Is laatste van de 12 provincies werd op 4 maart in de cyclus van regio- bezoeken (een deel van) de provin cie Utrecht aangedaan. Voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer sprak aan het eind van dit bezoek de hoop uit dat kringvergaderingen eenzelfde verloop zouden hebben als dit regiobezoek: 'Er zijn vraagstukken besproken die echt leven bij de banken. Samen hebben we gezocht naar mogelijkheden om de voor delen van onze structuur te benutten voor het oplossen van die vraagstukken.' Een regionale backoffice Die vraagstukken logen er inderdaad niet om. Dat bleek wel uit de eerste inleiding van drs. Wim van Runt, de recent benoemde directeur van de Rabobank Nieuwegein. Vanuit zijn langjarige erva ring als directielid van de Rabobank Den Haag e.o. worstelde hij met de beperkin gen die banken ondervinden om klant waarde te leveren. Hiervoor is kwaliteit nodig die niet elke bank kan leveren. Bovendien vraagt het een concurrerende kostenstructuur. Wat dit laatste betreft wees Van Runt erop dat Rabobanken sterk beheersmatig zijn ingericht. 'Op elk van onze 450 banken vindt op een dure, vaak weinig uniforme wijze transactiever werking plaats. Zouden die backoffice activiteiten niet op interlokaal of regio naal niveau kunnen plaatsvinden?' Ook pleitte hij voor intensieve samenwerking tussen banken - eventueel met inschake ling van de expertise op organisatieniveau - om klanten op het hoogst kwaliteits- Discussieleider Willem Lage- weg iaat de recent aange treden kring voorzitter, Rob Zieck, aan het woord. niveau te kunnen bedienen. 'Dan lever je echte klantwaarde', aldus Van Runt. De tweede inleider, de in het bezochte gebied werkzame sociaal geograaf Adrie Donker, presenteerde zich als klant van de Rabobank. Vanuit die waarneming merkte hij op dat de werkgebiedsgrenzen voor klanten weinig betekenen. Dat geldt zeker voor het Utrechtse waar zeven eco- nomisch-geografische gebieden kunnen worden aangewezen, terwijl geen van die gebieden samenvalt met het statutaire werkgebied van een Rabobank. Hij pleitte dan ook voor soepelheid ten opzichte van werkgebiedvraagstukken. 'De wens van de klant zou leidend moeten zijn.' Als sterke punten van de Rabobank noemde hij haar kennis van klant en regio, als mede de korte beslissingslijnen. 'Dat geeft u een geweldige kans een verbinding tot stand te brengen tussen de kernambities van de regio, de daarbinnen opererende klanten en de Rabobankorganisatie.' Voor een der aanwezigen was dit aanleiding om opnieuw de vraag aan de orde te stellen wie dan wel de Rabobank zou moeten vertegenwoordigen op bovenlokaal niveau. Gedragscode In de avonduren werd de discussie over vormen van samenwerken voortgezet. Van bestuurderszijde werd daarbij gewe zen op de laakbare praktijk om met name commerciële medewerkers bij elkaar weg te kopen. De Utrechtse banken bleken in dat opzicht ook een geduchte concurrent te zien in de zuigkracht van de vestigingen van Rabobank Nederland in Utrecht en Zeist. Deze ontwikkeling legt een extra druk op de salariskosten van de organisa tie. Een gedragscode zou hierbij wellicht een uitkomst kunnen bieden. De ervaring die elders in de organisatie met een derge lijke code is opgedaan, geeft echter weinig vertrouwen in de zin ervan. Van de kant van de medewerkers werd hierbij op het belang van volwassen arbeidsverhoudin gen gewezen. In een goede werkomgeving waar aandacht is voor loopbaanbegelei ding, waar medewerkers met een grote IO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 10