Rabobank Uithoorn in het kort Het ontstaan van de Rabobank Uithoorn gaat terug naar de Raiffeisenbank De Kwakel die vorig jaar februari 100 jaar geleden werd opgericht. Deze kleine in een agrarische kern gelegen bank nam begin jaren zestig de strategische beslis sing om ook in de"grote stad"Uithoorn te gaan bankieren. Gaandeweg werd de moeder door de dochter overvleugeld maar'Uithoorn zal altijd trouw blijven aan De Kwakel'. Naast het hoofdkantoor en het kantoor in De Kwakel, heeft Uithoorn nog twee vestigingen, waaronder een modern Bedrijven Advies Centrum. Bin nenkort gaat overigens de eerste paal voor een nieuw hoofdkantoor de grond in. Het balanstotaal van de bank beloopt zo'n 450 miljoen gulden en er werken momenteel 70 mensen. Het oude bastion van de agrarische sector ligt sterk onder vuur van de concurrentie, in het MKB en de particuliere sector haalt de bank met haar marktaandelen de landelijke gemid deldes. Bank en werkgebied wachten op duidelijkheid van gemeentewege wat de ontwikkelingsrichting betreft: wordt het "werken" of "recreëren"?. Voorsorterend op de ruimte die er zal zijn voor"schone industrie" heeft de goed renderende bank inmiddels al een aandeel van ongeveer 80% opgebouwd in de markt voor bedrijfsverzamelgebouwen. gen vooral gezamenlijk te verrichten. Qua kennis van de Rabobank hebben we zo ongeveer allemaal hetzelfde niveau, dus individuele trajecten zijn niet meer zo aan Piet Hoogen doorn: 'Ik geef het je als mede werker te doen de orde. In plaats daarvan halen we de professionals van Rabobank Nederland naar de bank.' Zo zijn er al twee avonden geweest waarop de cijfermatige kant van de - eigen - bank centraal stond. Ook werd het Rabobank Accentprogramma al eens uitgebreid toegelicht. Verder staan het Human Resources Management en de maatwerkcursus Besturen en Toezichthou- den op het programma. Hoogendoorn is blij met het engagement binnen de colle ges. 'Dat heb ik wel eens anders meege maakt. Hier doen we het echt met z'n allen, in voor- en tegenspoed.' Hogen- hoom constateert dat het imago van de colleges, ook in het werkgebied, aan het veranderen is. 'Ook naar de klanten toe werken we aan een vertrouwensbasis. De colleges hebben al jaren geleden met een modern en goed vastgelegd financierings beleid afstand genomen van zaken die voor klanten gevoelig kunnen liggen.' Herman Aaij valt hem bij: 'We willen uit drukkelijk een open bank zijn en dat begint wel aan te slaan. Toch is de oude Bal» Gitta van der Veldt Raggers: 'Niet verwach ten dat door de statutenwijzi ging een gewel dige stimulans aan de leden betrokkenheid is gegeven.' beeldvorming dat het Bestuur dicht tegen de dagelijkse bancaire operatie aanzit hardnekkig.' Een bijzonder lastig fenomeen De Rabobank Uithoorn is in beweging. Werkende weg groeit ook het besef dat revitalisering makkelijker gezegd dan gedaan is. Het zal stapje voor stapje moe ten gebeuren. De werkgroep Coöperatie blijft paraat en de werkgroep Ambitiesta tement zal in een nieuwe samenstelling het tot op heden bereikte effect gaan eva lueren. Men wil tot een meer plaatselijke invulling komen. Samen met de account managers en de adviseurs Eigen Huis en Financieel Advies heeft Hoogendoorn inmiddels tot tweemaal toe de nota van de Stafgroep Coöperatie over de leden werving bediscussieerd. De probleemstel ling spitst zich toe op de vraag wat nu eigenlijk een betekenisvolle klant is. Mede naar aanleiding daarvan is de constatering dat coöperatievernieuwing onder de medewerkers nog onvoldoende beklijft. 'Ondanks onze bevlogenheid is het hier nog niet veel beter gesteld dan elders', erkent hij. 'Maar ik geef het je als mede werker te doen. Zelfs voor de colleges die toch goed zijn geïnformeerd, is het een bijzonder lastig fenomeen.' Hoewel ze beseft dat het zonder ook niet gaat, slaakt Gusta l.ucassen een zucht van verlichting dat aan de niet-aflatende papierstroom van de Coöperatiediscussie een einde is gekomen. 'We moeten niet alsmaar blijven praten, maar nu gewoon eens aanpakken en samen met medewerkers en leden kij ken waar we uitkomen.' 'Het was een jaar van worstelen', stelt Aaij terugkijkend op I99S vast. 'Maar we komen er wel.' i 26

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 26