23 'De concurrentie op dit gebied is niet te verwaarlozen.' De filosofie hierachter is dat de ondernemer voor een ziekmelding en alles wat daaruit voortvloeit het best is gediend met het gemak van één telefoontje. Dat is Com- paan. Deze neemt na een ziekmelding alle taken van de ondernemer over. Zorgt voor vervanging, voor hegelei ding van de zieke werknemer, voor reïntegratie bij lang durige arbeidsongeschiktheid, voor de administratieve afwikkeling, enzovoorts.' Compaan is in 1998 van start gegaan in een pilot met een honderdtal klanten van lokale banken. 'De positieve resultaten hebben mij niet verrast. We bieden gemak aan zonder meerkosten. De deelnemende ondernemers waarderen deze formule bui tengewoon. Door deze aanpak kon ook het ziektever zuim bij die ondernemingen spectaculair dalen.' Com paan gaat deze dienstverlening vanaf het tweede kwartaal fasegewijs aanbieden aan werkgevers die beschikken over het Ziektewetproduct van Interpolis (BedrijfsZekerPlan) en de arbodienstverlening van Stigas. De betrokken banken worden successievelijk over Com paan geïnformeerd. 'Ik verwacht er veel belangstelling voor, zowel van bestaande als van nieuwe MKB-relaties. De concurrentie op dit gebied is overigens niet te ver waarlozen. In de markt komen we een soortgelijke dienstverlening tegen bij Nationale Nederlanden en bij Achmea. Toch durf ik te stellen dat wij het meest inte grale pakket kunnen aanbieden en dat wij de meest erva ren partij op deze markt zijn.' Klantwaarde in optima forma Compaan Verzuimbeheersing is een goed voorbeeld van een adequate reactie van Interpolis op de kansen die een nieuwe markt biedt. 'Maar er is veel meer', aldus Han- nen. 'Een ondernemer vraagt meer dan louter ondersteu ning bij ziekte en arbeidsongeschiktheid van zijn mede werkers. Ik denk dan ook aan financiële diensten voor zijn medewerkers en voor hemzelf, zoals hypotheekar rangementen, spaarregelingen, leaseconstructies, vermo gensbeheer, pensioenen. Teveel om op te noemen. Daarom is de ontwikkeling van employmenr benefits ter hand genomen, om klantwaarde in optima forma te kun nen leveren. De Rabobankorganisatie is een all-finanz instelling en de brede knowhow waarover we in de orga nisatie beschikken, kunnen we eveneens door middel van één ingang, de plaatselijke Rabobank, beschikbaar stel len. Onlangs is besloten om in goede samenwerking met het Werkgebied Aangesloten Banken van Rabobank Nederland een nieuwe business unit bij Interpolis in te richten. Deze unit, "Hmployment benefits", moet het draaipunt worden voor dit soort arrangementen.' Voorsprong benutten Hannen is ervan overtuigd dat de lokale banken met deze dienstverlening een uitstekend instrument in handen krij gen om vorm te geven aan het leveren van klantwaarde: 'Je verdiept en verbreedt je bankiersrol met het adviseren van de ondernemer in de verschillende rollen waarvoor hij staat. Deze dienstverlening geeft banken ook de kans een entree te krijgen bij ondernemingen die nog niet bij ons bankieren. We lopen in veel opzichten voor de con current uit en kunnen op deze wijze onze all-finanz voor sprong benutten. Bovendien is deze dienstverlening een profijtelijke. Ik durf te stellen dat employment benefits goed is voor een additionele groepsomzet van ten minste 500 miljoen gulden en een jaarlijks rendement van 40 a 50 miljoen. De banken worden geconfronteerd met steeds smallere marges in de kredietverlening. Dit zal moeten worden gecompenseerd in de provisiesfeer, klant waarde leveren door employment benefits biedt nieuwe mogelijkheden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 23