Employment benefits: we bieden gemak aan J Een terugtredende overheid in een tijdperk van toenemend individualisme en afnemende solidariteit. Ziedaar de receptuur voor een geheel nieuwe financiële dienstverlening, waarbij samenwerking centraal staat. Bepaalde vormen ervan worden samengevat met het begrip "employment benefits". Huub Hannen, tweede man van Interpolis, ziet kansen voor de hele organisatie. 'Deze dienstverlening heeft alles met klantwaarde te maken.' Lu nige jaren geleden begon de ov erheid zich steeds nadruk kelijker terug te trekken uit allerlei collectieve rege lingen die onbetaalbaar dreigden te worden en door de toenemende individualise ring steeds minder voldeden aan de oorspronkelijke opzet. Ook de solidariteit - draagt elkanders lasten - leek haar grenzen te bereiken. Het risico voor ziekte en arbeidsongeschiktheid werd meer bij de direct betrokke nen, werkgevers en werknemers, neergelegd. Iets soortge lijks gebeurde bij de oudedagsvoorzieningen. De AOW kwam onder druk. Het particulier initiatief vulde met graagte de ruimte op die de overheid schiep. Ook de uvi's, de uitvoeringsinstellingen van de sociale zekerheid, begonnen - al dan niet in samenwerking met het com merciële bedrijfsleven - "nieuwe" verzekeringsproducten aan te bieden. Prachtige ingangen I lannen, plaatsvervangende voorzitter van de 1 loofddi- rectie van Interpolis maakt duidelijk dat deze ontwikke ling aan Interpolis niet voorbij is gegaan: Op de wijzigin gen in de Ziektewet hebben wij gereageerd door een verzekeringsvorm te ontwikkelen die het financiële risico voor ziekteverzuim dat nu grotendeels bij de ondernemer is komen te liggen, afdekt. In korte tijd verwierven we hierin een fors marktaandeel. Veruit de meeste van deze ondernemers zijn werkzaam in het MKB, dus kleinscha lig. Juist zij zijn ermee gediend deze risico's te kunnen afdekken. Met een marktaandeel van ruim 10% was Interpolis ook al een belangrijke partij bij het verzekeren van arbeidsongeschiktheidsrisico's voor deze onderne mers. En als je je realiseert dat de Rabobank ongeveer de helft van alle MKB onder nemingen bedient, dan is het duidelijk dat er prach tige ingangen bestaan om ook zo'n nieuw product af te zetten', aldus Hannen. Rompslomp Interpolis beperkt zich echter niet tot de zuivere verzekeraarsrol. 'Door onze nauwe relaties met het MKB weten we dat ondernemers geweldig veel tijd en dus geld kwijt zijn met de hele rompslomp rond een simpele ziekmel ding. Zo'n ondernemer ziet zich dan geconfron teerd met een veelheid van opgaven. Dat alles vraagt bovendien veel administratie. We hebben in 1998 het ini tiatief genomen om samen met uitzendbureau Adecco, ziektekostenverzekeraar CZ en de arbodienst, de Stigas GUO groep, Compaan Verzuimbeheersing op te richten. 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 22