9 I -"qfct Bestuursvoorzitter Boersma: 'Zij vor men voor ons het startpunt om - ster ker dan voorheen - onze leden bij het bankbeleid te betrekken.' straks een centrale rol gaan spelen bij de ledenwerving. We zijn ons beleid op dat punt nu aan het formuleren. Dat gebeurt in nauwe afstemming met onze medewer kers, terwijl we ons daarin laten adviseren door twee klankbordgroepen. De eerst groep bestaat uit vertegen woordigers uit de kernen waarin we zijn gevestigd. De tweede klankbordgroep bestaat uit voormalige collegele den van de banken die in de bank Onderbanken zijn opgegaan. Dit zijn onze ambassadeurs bij uitstek. Ik ver wacht dat we de discussies rond ons ledenwervingsbeleid op korte termijn kunnen afronden, zodat we nog dit jaar aan de slag kunnen', aldus Penders. Eerst de klachten De Rabobank Aalst en Waalre, enige jaren geleden uit een fusie ontstaan, heeft weer voor een andere aanpak gekozen. Aalst is een typische forenzengemeente met "stadse" trekjes. Waalre heeft een meer dorps karakter. Twee mentaliteiten die elkaar in de fusie hebben aange vuld en versterkt. De colleges zijn na de fusie vernieuwd en verjongd, 'lil de eerste periode na de fusie zijn onze medewerkers sterk betrokken bij de voortgang en de uit komsten van de Cooperatiediscussie. Het eigene van onze bank is daarbij vertaald naar de dagelijkse praktijk. Er is gedurende anderhalf jaar veel energie en enthousiasme in gestoken met als resultaat een "weten waar je voor staat" en een eigen breed gedragen ambitiestatement. Vervolgens hebben we de leden uitgenodigd om in dis cussiegroepen hun oordeel te geven over de dienstverle ning. We wilden onder het motto "Luisteren naar de leden" eerst de klachten boven water hebben', aldus Hans Willems, 'n Raboman sinds 1963, vanaf 1971 directeur van de Rabobank Aalst en nu van de fusiebank Aalst en Waalre. Ken bank met een balanstotaal van een kleine 400 miljoen gulden en 60 medewerkers. Hij ver volgt: 'Na de discussie over onze dienstverlening hebben we met die leden gesproken over het eigene van onze bank. Ook daarover hebben we hun mening gevraagd. Beide discussies leverden steeds tien aanbevelingspunten op, de top-tien uit de groepsdiscussies. Die aanbevelingen zijn binnen de colleges besproken en hebben geleid tot beleidsaanpassingen.' Vijfentachtig reacties Onlangs heeft de bank al haar rekeninghouders een bij sluiter toegezonden onder de intrigerende kop "Geef uw mening betekenis". Door middel hiervan konden klanten zich opgeven voor een discussiebijeenkomst. 'Met >S5 reacties viel de respons niet tegen. Met deze klanten - ik denk dat er uiteindelijk een stuk of vijftig gaan meedoen - willen we ook weer discussiegroepen vormen. En opnieuw starten we met de kwaliteit van onze dienstver lening om uiteindelijk bij de structuur van de bank te belanden. Ik verwacht hiermee opnieuw impulsen te krij gen voor de versterking van de klanten- en ledenbetrok kenheid. Een goede terugrapportage naar de deelnemers en naar onze leden in de Algemene Vergadering is daar voor wel noodzakelijk. Op korte termijn staat binnen de colleges ook de formulering van ons ledenwervingsbeleid op de rol. We gaan dit met de colleges en onze medewer kers op een van de komende zaterdagen bespreken. Ik denk dat we zullen kiezen voor een niet massale werving, waarin onze medewerkers een centrale rol zullen spelen. In Aalst was de relatie met onze leden wat afstandelijk, in Waalre was er meer betrokkenheid. Kr is dus nogal wat achterstallig onderhoud. Dat werk je niet van van daag op morgen weg. Maar het is de moeite waard je daarvoor wel in te zetten. De inspanning van alle betrok kenen moet het mogelijk maken over een jaar of drie te kunnen beschikken over een vitaal ledenbestand', aldus directeur Willems. I I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 11