Balans in flexibiliteit Hen schot in de roos van regiokantoor Oost- Nederland. Met het oog op de actualiteit van het thema "werk en privé" mag het symposium Balans in Flexibiliteit tussen Werkgever en Werknemer zeker zo worden betiteld. Cen traal stonden vooral de spanningsvelden met betrekking tot het flexi bel werken en in min dere mate ook de on evenredige vertegen woordiging van vrou wen op alle functie niveaus binnen de Rabobankorganisatie. Om de groepsdiscussies tijdens het symposium over een aantal stellin gen voeding te geven, was vooraf onder medewerkers en direc teuren van >2 banken in de regio een kwalita tief onderzoek gehou den. Dat richtte zich met name op de keuzes die mannen en vrouwen maken tussen werk en privé enerzijds en de behoefte van lokale Rabobanken ten aan zien van een adequate personeelsbezetting anderzijds. De onderzoeksresultaten, gekoppeld aan de uitkomsten van de discussies, vormen mede input voor het personeelsontwikkelingsbeleid van de Rabobankor ganisatie. Hoofddirectielid drs. Paul Burghouts nam het onderzoeksrapport in ontvangst, terwijl ook diverse ver tegenwoordigers van her Directoraat Personeel van Rabobank Nederland op het symposium het oor te luis teren kwamen leggen. Praktijk naar de hand zetten l it het onderzoek kwam naar voren dat het thema "werk en privé" heel goed wordt herkend De aandacht ervoor neemt snel toe. Het gaat om de kwaliteit van werk en privéleven en daarbij wint de waarde van de ef thema "werk en privé"staat momenteel sterk in de belangstelling. De oude, statische en scherpe scheidslijnen tussen "de tijd van de baas"en "de vrije tijd"zijn aan het vervagen. Werk wordt in eigen tijd gedaan, privé-activiteiten ondernomen tijdens werktijd. Nieuwe combinaties winnen snel terrein. Meer parttime werk, flexcontracten, allerlei vormen van telewer ken zijn uitingsvormen van deze eigentijdse trend. De eigen verantwoordelijkheid en voorkeur van de medewerker komen naar de voorgrond. De werkgever kan zich hieraan nog maar moeilijk onttrekken. Op straffe van een verlies aan aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. Er zal ruimte voor eigen keuzes van werknemers ten aanzien van werk en vrije tijd moeten worden gecreëerd. Niet in de laatste plaats voor vrouwen. Dat was de boodschap voor het Rabo- bankpersoneelsbeleid van een symposium dat het regio kantoor Oost-Nederland voor de banken in zijn regio orga niseerde. Een samenspel-cadeau in het kader van de viering van het 100-jarig bestaan. 'Balans in flexibiliteit lijkt een belangrijke voorwaarde te worden voor een goed draaiende bank', aldus regiodirecteur Siebelink. vrijetijdsbesteding aan belang. Mannen gaan min der werken, vrouwen meer, er komen steeds meer tweeverdieners, part timers, thuis- en telewer kers. Wil de Rabobank aansluiting op de arbeids markt houden, dan moet aan deze trends tegemoet gekomen worden. Nu vin den veel medewerkers het beleid nog re conservatief en te star en het manage ment te weinig begripvol. Zij denken dat het perso neelsbeleid meer aandacht moet krijgen, de soms logge organisatie verder moet worden gestroom lijnd, er meer jonge men sen en vrouwen in de managementteams moeten komen, er meer aan de medewerkers moet worden overgelaten en kinderop- vangfaciliteiten verder moeten worden uitgebreid. De concrete wensen van de werknemers om een goede balans tussen werk en privé te kunnen bereiken, liepen uiteen van een ver mindering van de werk druk, grotere flexibiliteit bij de bepaling van werk tijden en duidelijkheid in beleid tot meer begrip van bovenaf. Opvallend was dat de ondervraagde directeuren in hun beleving van de wensen van de medewerkers hier heel dicht in de buurt kwamen: lagere werkdruk, aan dacht en hegrip vanuit de directie, zelf de werktijd inde len, meer duidelijkheid en plezier in het werk. Als belem merende factoren wezen directeuren nogal eens op de langere openingstijden, de mindere betrokkenheid van medewerkers in deeltijd en de onmogelijkheid om in bepaalde functies parttime te werken. Het symposium van regiokantoor Oost-Nederland onderstreept dat een goede balans in de flexibiliteit die werknemer en w erkge ver van elkaar verwachten een belangrijke kwestie is. De praktijk zal daarom snel verder naar de hand moeten worden gezet. 17

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 17