Geen klantwaarde zonder medewerkerswaarde Hoe kan het de Rabobank daadwerkelijk lukken om klantwaarde te leveren? Gezien de vele geluiden in die richting, lijkt het bui ten kijf dat de basis gezocht zal moeten wor den in de medewerker en de waarde van die mede werker, oftewel de "mede werkerswaarde". Binnen de werknemersdelegatie in de GAAR is men daar als geen ander van overtuigd. 'Wil de omvorming van de Rabobank van kredietcoö peratie naar klantencoöpe ratie succes hebben, dan zal onder de medewerkers een hecht draagvlak moe ten worden gecreëerd', klinkt het uit die hoek. Mede daartoe uitgedaagd door de voorzitter van de Raad van Beheer, tevens voorzitter van de CAAR, diepte de werknemersdele gatie het begrip medewer kerswaarde in een discus sienota verder uit. e zingeving van de Rabobank ligt in het leveren van klantwaarde. Hoe kan zij zich daarmee in een volkomen markt onderscheiden van de con currentie die primair is gericht op aandeelhouderswaarde? Met bijzondere producten, kwaliteit en prijzen is dat niet goed mogelijk. Hoe dan wel? 'Permanent onderscheid in klant waarde kan alleen worden gerealiseerd via de medewerker, diens kennis en kunde, diens houding en gedrag', staat te lezen in een nota van de werknemersdelegatie van de CAAR (Centrale Adviesraad Arbeidsaangelegenheden Rabobankor- ganisatie). 'De taak van de medewerkers is het leveren van klantwaarde, niet het aan de man brengen van de door de organisatie gemaakte producten en diensten. Daarmee is de medewerker hét concurrentiewapen bij uitstek.'Met een uit werking van het begrip "medewerkerswaarde"levert de nota belangrijke input voor het tot leven brengen van de coöpera tieve identiteit op de werkvloer van lokale bank. 'Medewer kers moeten erkend worden als volwaardige partners en niet als instrumenten of kostenobjecten worden beschouwd'. "Prikkels inbreng" De werknemersdelegatie in de GAAR omschrijft het begrip medewerkerswaarde niet in theoretische, bestuurlijke termen, maar in praktische en meetbare elementen. Om als bank een optimale bedie ning van de klanten en een goede bedrijfsvoering te berei ken is maximale aandacht voor de medewerkers de eerste vereiste. Medewerkerswaarde wordt in de nota omschre ven als 'het geheel van "prikkels inbreng" in de prak tijk van coöperatief bankieren van alledag'. Medewerkers ontvangen prikkels vanuit het bedrijf - bestaande uit gel delijke betalingen, maar ook uit nier-geldelijke voordelen als zelfontwikkeling en jobsatisfactie - in ruil waarvoor zij hun inbreng willen leveren. Belangrijk ijkpunt voor de medewerkers is het geheel van de organisatie en de syste men waarbinnen zij functioneren en van waaruit zij de klant tegemoet treden. Zij zullen zich alleen dan aan de visie en de strategie van de onderneming willen ver binden, wanneer zij in hun functioneren voldoende ondersteuning en vrijheid ondervinden. Als belang rijkste elementen binnen het geheel van "prikkels inbreng" wijst de nota op zaken als een innovatieve organisatiecultuur, volwas sen arbeidsverhoudingen en een volwassen werk houding, employability, jobsatisfactie en arbeids motivatie en, last but nor least, arbeidsvoorwaarden. Deze elementen, ook dui delijk herkenbaar in het personeelsontwikkelings beleid van de organisatie, zullen in de visie van de werknemersdelegatie liet fundament moeten gaan vormen voor een vrucht bare, op klantwaarde gerichte interactie tussen manager en medewerker. Zo komt medewerkers waarde tot stand in een tweerichtingsverkeer tus sen werknemer en bank. Coalitie tussen klant en medewerker Met de verkenning van het begrip medewerkerswaarde door de werknemersdelegatie in de CAAR, is een belang rijke aanzet gegeven voor een juiste waardering van de medewerker voor het realiseren van de coöperatieve ambities. Een goede invulling van het begrip medewer kerswaarde betekent impliciet dat medewerkers niet slechts een instrument zijn om klantwaarde te realiseren. Rond het bedienen van de klant door de medewerker worden voorwaarden geschapen die het ontstaan van klantwaarde bevorderen. Met een goede en consequente toepassing van het personeelsontwikkelingsbeleid lijkt aan een van de belangrijkste voorwaarden te kunnen worden voldaan. Op die manier komt de coalitie tussen klant en medewerker dichterbij. I 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1999 | | pagina 12