ik verantwoordelijkheid zeer op prijs stelt', concludeerde hij. Daarop werd ook vol ingespeeld door de derde inleider, gedepu teerde drs. L.E.M. de Waal. Deze bood tegenwicht aan de nogal economisch ge oriënteerde beschouwingen van zijn voor gangers. 'Over drie jaar zal hun verhaal anders klinken!', was zijn oordeel. Duur zaam produceren, zo stelde hij, zal een absolute prioriteit voor het Limburgse bedrijfsleven dienen te worden. 'De hoge welvaart in onze provincie is inderdaad het resultaat van de vrije ondernemings gewijze productie, maar ik zet een dikke streep onder de kwaliteit daarvan.' Hij zei die middag veel te weinig gehoord te heb ben over de gepleegde roofbouw op het milieu - zoals daling van het grondwater peil als gevolg van de gangbare land bouwmethoden - en benadrukte dat het roer om zal moeten. 'Limburg mag niet verder verdrogen en verstenen.' Door het duurzaam ondernemen te helpen bevorde ren, kan ook de Rabobank zich positief profileren. Als "bank van de samenle ving", kan zij een steun in de rug zijn van de overheid en de ondernemer. 'We moe ten samen de milieuzorg tussen de oren van de ondernemer krijgen', aldus De Waal. Het gehoor reageerde wel enigszins gereserveerd op deze prioriteitstelling van uit de overheid. De aanwezigen leken zich het recht voor te behouden op eigen wijze en met eigen timing op die oproep in te gaan. Niet doodpraten Eenzelfde behoefte aan soevereiniteit in eigen kring viel ook te bespeuren in de discussie over de interne aangelegenhe den. Hoewel ook hier de agenda omvang rijk was, ging de meeste tijd op aan een gedachtewisseling over de coöperatiever nieuwing en met name de rol van de medewerkers daarin. Liet thema werd dermate intensief uitgediept dat mr. Tineke Lodders, nieuw lid van de Raad van Beheer en voor het eerst van de partij bij een regiobezoek, ervoor waarschuwde 'het fenomeen coöperatie niet dood te praten'. Dat het fenomeen de gemoederen echter sterk bezig hield was onmisken baar. Van medewerkerszijde werd onder meer aangekaart dat de coöperatieve bank ook haar rol als coöperatieve werk gever serieus zal dienen te nemen, wil zij Gespreksleider Lageweg (2e v.l.) geflankeerd door de drie inleiders tijdens het middag programma: Pennings (I), De Waal (2e v.ren Kooien. de medewerkers daadwerkelijk voor de coöperatieve doelstellingen kunnen win nen. 'Medewerkers kunnen dan niet lan ger als een productiemiddel worden bena derd', luidde een ander commentaar waarbij ook werd gewezen op het ver band tussen klantwaarde en medewer- kerswaarde. Men was het erover eens dat het serieus nemen van dit soort geluiden 'het goed in het vel zitten' van de mede werkers sterk zal bevorderen. Eigenlijk bestond er weinig twijfel in de zaal over de 'voorliefde' van de medewerkers voor de coöperatieve aanpak. De vraag was veel meer hoe zij zich in houding en gedrag een passende opstelling eigen kun nen maken. Een bottom-up aanpak, de zeer concrete insteek van bijvoorbeeld het Coöperatie Spel "Terug naar de kern" en zeker zoiets als een op klantwaarde toege sneden beoordelingssysteem kunnen hier bij behulpzaam zijn. Gespreksleider Lageweg meende nu te mogen wijzen op de eigen verantwoordelijkheid die de medewerkers binnen het personeels ontwikkelingsbeleid ook zelf hebben. Geen geitenwollen sokken gepraat In de gedachtewisselingen bleek dat de- banken in Midden-L.imburg ieder voor zich op vele uiteenlopende manieren bezig zijn de ideale weg te zoeken. Iemand wees er 'in Limburgse termen' op dat er toch eerst bij bestuur en directie sprake dient te zijn van 'een goed buikgevoel'. Het al dan niet aanwezige onderscheid met niet- coöperatieve ondernemingen drong zich op. Tegen die achtergrond werd ook plaats vervangend voorzitter van de Hoofddirectie Hans Smits nog gevraagd aan te geven of hij enig verschil zag met zijn vorige - niet coöperatieve - werkkring. Die benadrukte echter liever de overeenkomst. 'Bij beide ondernemingen is klantgerichtheid bepa lend', zo trok hij de vergelijking. 'Daarom is er een parallel in houding en gedrag en voelde ik me ook bij de Rabobank direct thuis.' De Midden-Limburgse reprise van de Coöperatiediscussie werd doorbroken door Hoofddirecteur dr. Wim van den Goorbergh die klip en klaar stelde dat bij de coöperatieve bank simpelweg de klant centraal staat en hem toegang wordt geboden tot de beste financiële dienstver lening. 'Dat heeft weinig te maken met buikgevoel dan wel buikpijn', poneerde hij. 'Klanten moeten in de gelegenheid worden gesteld om te zeggen wat ze van ons vinden. Vervolgens moet de coöpera tie hen de beste mogelijkheden bieden. Een heldere boodschap waar geen geiten wollen sokken gepraat voor nodig is. Ook bij de hier aanwezige banken is de afgelo pen vijf jaar heel veel veranderd. En dat het anders gaat, merkt hopelijk ook uw klant.' Alsof hij de moraal van de dag in een paar zinnen wenste samen te vatten, eindigde hij met de constatering dat de Rabobank met het bieden van klant waarde ingaat tegen de trend van het najagen van shareholdervalue. 'In dat ver band wijs ik nog even op het verhaal van gedeputeerde De Waal. Er is dringend een andere agenda nodig.' Op 5 november bezoekt de Raad van Beheer de banken in de West-Betuwe 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 11