Rabobank Groesbeek-Millingen aan de Rijn in het kort: De Rabobank Groesbeek-Millingen aan de Rijn - tot stand gekomen door een fusie van de beide samenstellende delen in 1996 - heeft geen aaneengesloten werkgebied. Enerzijds is dit het gevolg van een uitstulping in de Duitse grens waaraan de bank gelegen is, anderzijds van het"overspringen" van het werkge bied van de Rabobank Beek Ubbergen, omdat deze bank afhaakte in de fusiebe sprekingen. Momenteel heeft de bank een balanstotaal van 480 miljoen gulden. Er wordt emplooi geboden aan 65 fte's. De solvabiliteit beloopt een fraaie 8,5%. Onder de voorwaarde dat deze in tact co blijft, hanteert de bank vanuit haar coöpe- O) ratieve doelstelling geen streefcijfers in 3 de marktbewerking. De marktaandelen ogen er niet minder om: in de agrarische sector 95%, in het MKB 70% en in de par ticuliere sector eveneens 70%. Het kan toor Millingen is onlangs volledig volgens de laatste inzichten verbouwd en vormt een oriëntatiepunt voor andere Raboban- ken met nieuwbouw- of verbouwings- plannen. bepalen de norm.' Voor het derde achter eenvolgende jaar zijn er metingen naar de mate van klanttevredenheid verricht. Daar zit een duidelijke opgaande lijn in. 'We nemen kritiek niet voor kennisgeving aan', aldus Meijn- ders, 'maar we doen er iets mee. Dat betekent dat er intern soms forse gesprekken worden gevoerd.' Het is bij (iroesbeek-Millin- gen aan de Rijn sterk gaan leven dat de sleutel tot de ambitie bij de medewerkers ligt. Meijnders'De sleutel tot de ambitie ligt bij de mede werkers.' welke cultuur nu het meest bevor derlijk zou zijn in relatie tot het ambitiestatement. Een adviseur van het regiokantoor begeleidde dit ont dekkingsproces. 'We hebben ons gebogen over het cultuurprofiel dat ons het beste past', licht Meijnders toe. 'Onze bank is mens- en verande- ringsgericht en niet beheers- en resul taatgericht. Dar wordt de medewer kers voor ogen gehouden en in het wervings- en selectie beleid staat het ook voorop.' De bank maakt ernst met het interne veranderings proces dat nodig wordt geacht. In zoge heten cultuursessies zal de komende drie jaar worden getracht houding en gedrag binnen de bank in de gewenste richting om te buigen. De medewerkers gaan in groepen van tien a twaalf personen vier keer per jaar met elkaar en het manage mentteam in conclaaf. Buiten werktijd en niet onder leiding van een externe profes sional, maar onder leiding van de direc teur. 'Die steekt daarmee natuurlijk wel zijn nek uit', geeft Sollie aan. 'Maar het volgt logischerwijs uit de manage mentstijl die bin nen de bank wordt nagestreefd.' De directeur zelf: 'Mijn deur staat altijd open. Dat neemt nier weg dat er aan het begin van de sessies grote terughoudendheid was. Men was bang om zich frank en vrij te uiten. Pas na verloop van tijd kwam men los. Nu beginnen deze bij eenkomsten vruch ten af te werpen. Mulders: 'Wij luisteren naar onze klanten en zoeken ze op.' Ook "de achterkant" 'Je wilt natuurlijk ook aan de klant laten merken dat we zo nadrukkelijk bezig zijn geweest met het in gang zetten van een ver anderingstraject voor management en medewerkers', vervolgt Mulders. 'We hebben een bedrag gebudgetteerd voor een langjarige campagne.' Daarvoor heeft de bank een thema gekozen: Samen Succes en iedereen binnen de bank - ook de collegeleden - draagt als herkenning voor de klant een speciaal ontworpen insigne. Het thema komt ook terug in het bijzondere eigen jaarverslag van de bank. 'Met onder meer een serie prenten van historische gebou wen in (iroesbeek en Millingen aan de Rijn is dat een echt collectors-item aan het worden', aldus Janssen. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan de betekenis van de bank voor de gemeen schap. Drie projecten - waaronder de ondersteuning van een geitenboerderij waar verstandelijk gehandicapten werker varing kunnen opdoen - worden over het voetlicht gebracht. Meijnders geeft nog een ander voorbeeld van het nieuwe elan binnen zijn bank. 'In een speciale bro chure stellen we de medewerkers van Financieel Advies aan de klant voor. Maar we laten - in woord en beeld - ook "de achterkant" van deze medewerkers zien. Het is van belang dat de klant weet dat onze medewerkers zich ook privé binnen de gemeenschap inzetten. In het verlengde van de collegeleden, stimuleren we onze medewerkers dan ook zich in netwerken binnen de gemeenschap te manifesteren. Ook dat brengt klantwaarde dichterbij.' Binnen het managementteam houden we telkens een nabespreking en bekijken we wat een volgende stap kan zijn.' Cultuursessies Vorig jaar is het managementteam vijf dagen lang in retraite geweest. De hamvraag was 26

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 26