Samen Succes Op Bezoek Bij Groesbeek-Millingen aan de Rijn 24 Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk groeit de Rabobank Groesbeek-Millingen aan de Rijn uit haar oude voegen. In het hoofdkantoor is het passen en meten met de werkplekken en in de kamer waar bestuurders en directie vergaderen, zoekt het denken de vrije ruimte. Gedreven collegeleden en een niet minder bevlogen directeur geven naar hartelust invulling aan een coöperatieve bank die zich - avant la lettre - heeft gericht op het leveren van klantwaarde. Een ambitiestatement, ledenavonden, heidesessies, cultuurbijeenkomsten, toezicht op afstand, een geheel eigen jaarverslag, de bank was of is er mee bezig. Niet omdat het moet, maar gewoon vanuit zichzelf. i idden in het gesprek komt een I V I p'an ter tafel dat voorziet in een radicale vernieuwing van het hele (iroesbeekse cen trum, een nieuw kantoor voor de Rabobank incluis. 'We hebben gemeend ook hier verder te moeten denken dan louter het bank belang', licht directeur Hans Meijnders toe. 'Met dit plan wordt de nood zaak van onze nieuwbouw gekoppeld aan het brede belang van de Groesbeekse gemeenschap bij een modern, eigen tijds centrum. We hebben al kunnen vaststellen dat het idee bij de bevolking en de gemeentelijke instanties in zeer goede aarde valt.' 1 Iet revolutionaire plan is maar een van de manieren waarop de bank bezig is de brug te slaan naar haar omgeving. Binnen de eigen muren, en met name binnen de daar werkzame hoofden, wordt momen teel hard gewerkt aan een cultuur die zich Jansen: 'Telkens net dat beetje meer geven dan de klant verwacht.' verhoudt met de ambitie van bank: "het zijn van de beste dienstverlener, gebaseerd op samenwerking en worteling in de gemeenschap". Een eigentijds statement dat al vier jaar gele den op papier kwam te staan. 'Let wel', zegt Meijn ders, 'het woordje "financiële" ont breekt, want we willen bewust meer betekenen.' Feest van herkenning 'Al voor de organi satie begon met de Coöperatiediscus sie, stelden wij ons zelf de vraag wat onze doelstelling als coöperatieve bank nu eigenlijk moest zijn', vertelt Koen Sollie, lid van de Raad van Toezicht. 'Tij dens een zogeheten "heidesessie" hebben de colleges zich daarmee intensief bezig gehouden, samen met iemand van Rabo bank Nederland." Het werd het begin van een ingrijpend traject dat nog lang niet ten einde is, maar waarin al belangrijke stappen zijn gezet. Ondertussen volgde directeur Meijnders met succes de MBA- opleiding te Nijenrode en nam hij samen met zijn beide voorzitters gedurende zes zaterdagen deel aan de cursus "Coöpera tief Besturen en Managen". De bank organiseerde ledenavonden, deed enquêtes uitgaan, medewerkers en collegeleden spraken zich uit. 'We hebben in de breedte afgetast hoe men tegen de coöperatieve bank aankijkt', aldus Piet Janssen, voor zitter van de Raad van Toezicht. 'Met deze ervaringen was de cursus "Coöpera tief Besturen en Managen" voor ons eigenlijk een feest van herkenning.' Als relatieve nieuwkomer kan bestuursvoor zitter Leo Mulders bevestigen dat het pro ces van coöperatievernieuwing in Groes- beek met verve ter hand was genomen. Doordat Groesbeek in 1996 met Millin- gen aan de Rijn - waar hij eveneens bestuursvoorzitter was - fuseerde, rolde hij er midden in. 'In Millingen speelde dit soort zaken niet. Het was een kleine bank, nog traditioneel dichtbij de mensen. Dat ging allemaal heel goed en de nood zaak voor een discussie werd niet gevoeld. Eenmaal gefuseerd, ben ik mijn steentje gaan bijdragen aan wat hier in beweging was gezet. Het heeft me getroffen hoe gedreven de colleges ermee bezig waren.' Net dat beetje meer Van meet af aan heeft voor de colleges het begrip klantwaarde centraal gestaan. 'Dan hebben we het over de plus van de coöperatie', zegt Janssen. 'Dat laat zich vertalen in termen van kwaliteit. Telkens net dat beetje meer geven dan de klant verwacht.' Meijnders vult hem aan: 'We moeten in onze marktbewerking anders zijn dan andere banken. Het is een kwes tie van je verplaatsen in de schoenen van de klant. Leren vanuit zijn probleem te denken en van daaruit samen zoeken naar de juiste oplossing. Eerlijk gemeende adviezen geven en geen behoeften cre- eren.' De consequentie is dat Groesbeek- Millingen aan de Rijn in haar markt bewerking ook geen targets hanteert. Voorwaarde is wel dat de - overigens ruime - solvabiliteit in stand blijft. In

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 24