ons ervan zijpaden in te slaan, die er wel aantrekkelijk uitzien, maar waarvoor ons de middelen ontbreken.' Klantwaarde leveren door specialistische kennis vormt volgens hem echter slechts een marginaal voordeel. De ruggengraat is en blijft een goed productenpakket. Hij legt uit dat kredietverlening - om redenen van solvabili- teitsheslag en margeverkrapping - al lang niet meer bovenaan het lijstje van te vermarkten producten staat. 'We gaan er nier meer echt actief mee om, maar als bank moet je het natuurlijk altijd op de plank hebben. Overal binnen ons kantorennet is verbreding van de dienstverle ning aan de orde. Het gaat steeds meer om het leveren van een voldoende aantrekkelijk productenpakket gekoppeld aan maatwerk. Daarom ook zijn we nu begonnen met investment banking. Ondanks alle aan loopproblemen en hoewel velen er onwennig tegenaan kijken, zullen we ook hiervan achteraf zeggen dat het een logische stap was.' Staaltjes van specialisme 1 lij wijst erop dat de deskundigheid van de Rabobank in de food agribusiness zich in operationele zin samen balt bij het accountmanagement, maar dat de specifieke achtergrondkennis gestaag wordt gevoed vanuit de afde ling Agribusiness Research. Daar worden bedrijfstakge- wijs studies verricht die voor een deel als extern en voor een deel - in de vorm van concurrentieanalyses - als intern te kwalificeren zijn. 'Deze kennis staat ter beschik king aan de organisatie, maar wordt in de eerste plaats ontwikkeld voor de mensen van Rabobank International om zich in het veld te kunnen profileren', aldus Gentis. In het verlengde van deze staaltjes van specialisme, noemt hij de sectorcongressen die Rabobank Interna tional sinds een aantal jaren voor haar klanten organi seert, zoals over vers fruit, granen, katoen en oliehou dende zaden. Ze worden telkens gehouden in een land dat een rol van belang speelt voor het gewas in kwestie. 'Met deze succesvolle internationale congressen bedrijven we natuurlijk een mooi stukje Public Relations voor de bank, maar commercieel gebruiken we ze om in verbin ding te komen met de belangrijkste "spelers" in een sec tor. De bepalende partijen op een specialistische markt vertoeven zo een paar dagen onder elkaar. Ze beschou wen het dan ook volledig als hun "eigen" congres.' Met Argusogen Ook met volle tevredenheid kijkt Gentis terug op de twee recente evenementen waarmee onlangs naam werd gemaakt. Het meerdaagse congres over duurzaamheid - in het kader van het 100-jarig bestaan - toonde aan dat Rabobank International meer wil zijn dan een louter commerciële bankpoot. 'We hebben onze klanten duide lijk willen maken een bank te zijn met een lange termijn visie en een open oog voor belangrijke maatschappelijke vraagstukken.' De klapper van het Wereldkampioen schap Hockey is weer een ander verhaal. Gentis: 'Ook gezien het 100-jarig jubileum van de hockeybond een aardige samenloop van omstandigheden die prima in ons straatje paste. We sponsoren het Nederlandse hockey natuurlijk al enige jaren heel bewust omdat onze doel groep zo sterk in die sport is vertegenwoordigd. Zo maken we ons als submerk - Rabobank International - beter bekend.' Met de dragers van het hoofdmerk - de lokale banken - heeft Gentis altijd wel op de een of andere wijze in contact gestaan. Nu heeft hij nog regel matig raakvlakken via overlegorganen als de Beleids voorbereidingscommissies. Hij is ervan doordrongen dat de lokale banken hun "dochter" soms wel met Argus ogen volgen. 'Als Rabobank International hebben we nog altijd een hoop uit te leggen', meent bij. 'Hoewel ik soms ook kritiek hoor alleen op basis van incidenten, blijft het onze taak om duidelijk te maken waarom we iets wel of niet doen. Natuurlijk staat Rabobank Interna tional mede ten dienste van de lokale banken, maar we vragen wel begrip voor het feit dat we er niet aan ontko men afwijkende tarieven of werkwijzen te hanteren. In voorkomende gevallen zullen we lokale banken en hun relaties altijd van dienst willen zijn. We laten ons daarbij heus niet louter leiden door messcherpe commerciële overwegingen.' Recht van spreken Raakvlakken met lokale banken zijn er ook vanuit Gen tis' verantwoordelijkheid voor Rabo Vastgoed. 'Dat is vanuit de optiek van International gezien een beetje een buitenbeentje - er bestaat geen directe commerciële ver bondenheid - maar qua cultuur voelt die club van onge veer 25 specialisten zich zeer bij ons thuis.' Door onder meer de financiering van onroerend goedprojecten wordt getracht de hypotheekportefeuille van de lokale banken verder te ontwikkelen. 'Met een verhoging van de score van 20% naar 40% over de laatste jaren gaat dat zeer voorspoedig', weet Gentis. 'Dat is onder meer het gevolg van goede contacten van Vastgoed met het Werkgebied Aangesloten Banken. Doordat het hoofd van het segment Eigen Huis zitting heeft in de Vastgoedcommissie ligt er ook op dat niveau een rechtstreekse link. En dat werkt heel goed.' Als iemand die de vergelijking kan maken en dus recht van spreken heeft, meent bij dat de lokale ban ken inmiddels goed weten wat ze aan Rabobank Interna tional hebben. 'Daardoor wordt er beter gewaardeerd wat we doen dan zo'n tien jaar geleden.' Hij besluit: 'Lokale banken mogen best trots zijn op het feit dat ze eigenaar zijn van zo'n club. Als je terugkijkt, is er de afgelopen tien a vijftien jaar ongelooflijk veel gepres teerd. Het is ook fantastisch dat de lokale banken ons dat hebben laten doen. In weerwil van hun soms kriti sche opstelling.' 2 1

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 21