In de hoofden en de harten 8 onderling, maar verbindt ook de bank met haar omgeving. En dat blijft niet onopgemerkt. Hoekstra (r.>: 'Dat onderscheid is ook hard nodig, want de concurrentie is moordend.' Naast hem voorzitter Van Rossum. n 1995 fuseerden de Rabobanken in Den Haag, Seheveningen en Rijswijk tot Rabobank Den Haag en omgeving. Er ontstond een bank met een groot kantorennet, ongeveer 230 fte's en een balanstotaal van f 1,2 miljard. Maar ook een bank waarin de culturen van de samenstellende delen nog goed herkenbaar waren. Het directieteam van de bank kreeg een nieuwe aanvoerder in de persoon van ir. Ane Hoekstra, terwijl ook het bestuur met ir. Hans van Rossum een nieuwe voorzitter kreeg. Hoekstra is in 1975 bij de Rabobankorganisatie in dienst getreden, hij was jarenlang actief als adjunct regiodirec teur en maakte tussen 1989 en 1995 een uitstapje als Algemeen Secretaris van de KNOV, de organisatie voor het midden- en kleinbedrijf die inmiddels is opgegaan in MKB-Nederland. Van Rossum startte zijn loopbaan in het onderwijs, was - onder meer als wethouder - betrok ken bij politiek Rijswijk en is thans werkzaam bij het Productschap voor de Zuivel. Voorafgaand aan de fusie vervulde hij bij de Rabobank Rijswijk een bestuursfunc tie. Naast het voorzitterschap van de Rabobank Den Haag is hij ook voorzitter van de kring Midden-Holland en heeft een aantal andere functies binnen de Rabobank organisatie. Inmiddels werken 280 fte's bij de bank en bedraagt het balanstotaal f 1,8 miljard. Cultuur als eerste De "oude" Rabobank Den Haag zelf is eveneens het pro duct van een fusie. Jarenlang hadden de in de Residentie gevestigde Boerenleenbank en Raiffeisenbank elkaar ste vig beconcurreerd. De onderlinge verhoudingen waren moeizaam en de fusie kwam pas tot stand toen in den lande vrijwel alle voormalige Raiffeisen- en Boerenleen banken waren samengegaan. Het gevolg was dat de Rabobank Den Haag e.o. nog weinig "smoel" in de markt had toen de fusie met Seheveningen en Rijswijk plaatsvond. 'Voor het bestuur en de directie was dit aan leiding zich heel nadrukkelijk te bezinnen op de beleids prioriteiten', aldus Hoekstra. 'Ten tijde van onze fusie was de Rabobankorganisatie volop bezig zich op basis van Visie '98 een nieuwe marktbenadering eigen te maken. Rabobank Nederland had daartoe het Focus- traject ingezet en het regiokantoor benaderde ook onze bank om hierin te participeren. In goed overleg met het bestuur is toch voor een ander traject gekozen.' Van Ros sum vult aan: 'Onze eerste prioriteit lag aan de cultuur kant. Ook voor ons als bestuur was het overduidelijk dat we allereerst van de drie gefuseerde banken 'n eenheid dienden te smeden en dat van daaruit een op onze situ atie toegesneden marktbenadering zou moeten ontstaan. Daarin konden ook de uitgangspunten van Visie '98 hun plaats krijgen.' Met inschakeling van externe adviseurs is binnen de bank een jaar lang stevig gediscussieerd. Het managementteam formuleerde een eerste concept van een ambitiestatement. Dit document werd nader gepreciseerd in de verdere discussies met de medewerkers en vertaald in een aantal resultaatgebieden en kernwaarden. Hoek stra hierover: 'Met onze mensen hebben we ons over een aantal vragen gebogen, zoals "waar verdienen we als 'De Rabobank heeft een eigen profiel en spant zich dagelijks in om dat écht waar te maken.' Het lijkt een citaat uit een advertentietekst, bedacht door een professioneel bureau. Het zijn echter de woorden van de burgemeester van Den Haag in een brochure van de aldaar gevestigde Rabobank. De woorden van burgemeester Deetman markeren de uitkomsten van een stevige cultuuromslag bij de bank: een inspirerend ambitiestatement verbindt de medewerkers

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 8