Actueel Stafgroep coöperatie Agenda 34 (voor informatie over deze rubriek: telefoon (040) 217 79 72 en (030) 216 39 66) Begeleidingscommissie Coöperatie Aangelegenheden In de vijftiende vergadering van de BCA wer den twee nieuwe leden welkom geheten, mevrouw T. Wouda-Peeters, vice-voorzitter van de raad van toezicht van de Rabobank Prinsenbeek en de heer A. Knol, algemeen directeur van de Rabobank Purmerend. Zij volgen twee afgetreden leden op: mevrouw Heutink-Mastenbroek en de heer Buurman. De vergadering boog zich over de vraag op welke wijze de resultaten van de Coöperatie discussie bij de banken zouden kunnen wor den verankerd. Gezien de sterk uiteenlopende wijze waarop banken deze discussie binnen hun eigen huis vorm hebben gegeven, bestaat bij de BCA een zekere schroom om een breed invoeringsscenario aan de banken beschik baar te stellen. De BCA gaf uiteindelijk de voorkeur aan een soort agenda die de banken kan ondersteunen bij hun inspanningen. Een tweede agendapunt vormde een discussie over de vergoedingssystematiek voor leden van de beheerscolleges. Unaniem pleitte de BCA hierbij voor een nieuwe grondslag van deze systematiek. Niet langer een variabele vergoeding op basis van bijgewoonde verga deringen, doch een vaste vergoeding voor de uitgeoefende functie. In de ogen van de BCA is een dergelijke keuze een stimulans om de functie over de volle breedte naar beste kun nen te vervullen. Ook is gediscussieerd over de hoogte van de vergoeding en de relatie daarvan met de omvang van de bank. Beide voorstellen - de grondslag en de hoogte van de vergoedingen - zullen nader worden besproken binnen de Raad van Beheer en de Hoofddirectie en, na een tweede behandeling in de BCA, ter advisering worden voorgelegd aan de Centrale Kringvergadering van dit najaar. Bestuurdersconferenties tweede halfjaar 1998 Voor de navolgende conferenties en work shops die in de tweede helft van dit jaar plaatsvinden, kan nog worden ingeschreven. (Degenen die zich reeds hebben aangemeld behoeven dit niet opnieuw te doen.) Introductiedag Deze vinden plaats bij Rabobank Nederland te Utrecht op 16 september, 15 oktober en 26 november. Basisconferentie - drie aaneengesloten dagen in een conferentieoord: Deze vinden plaats op 8,9 en 10 sep tember in Hotel Restaurant "De Ros kam" te Rheden, en op 22,23 en 24 sep tember in Hotel Conferentieoord "De Vraagbaak Coöperatie en Innovatie In verband met de op handen zijnde vakantieperiode staan er in de komende periode geen bijeenkomsten gepland in het kader van de Vraagbaak. Dit wil niet zeggen dat we niet alvast kunnen starten met het organiseren van bijeenkomsten voor na de zomer. Mocht u suggesties hebben, laat u het ons dan weten. Met de internet-site van de Vraagbaak wordt goede voortgang gemaakt. Na wat technische aanloopproblemen lijkt het er nu op, dat - via Trefpunt of het Raboweb - de databank met "coöperatieve kennis" van de Vraagbaak kan worden benaderd. Deze databank bevat informatie over ver schillende initiatieven van Rabobanken over zaken zoals ambitiestatements, het betrekken van leden en medewerkers bij de coöperatiediscussie, coöperatieve pro ducten enzovoorts. Omdat de site (coöpe- ratie.rabobank.nl) ook door externen via Trefpunt te benaderen is, is deze beveiligd met een wachtwoord. Dit kunt u aan vragen via de Vraagbaak. Binnenkort verschijnt het volgende Hoofdstuk 2, de publicatie over belang wekkende initiatieven in de sfeer van coöperatie en innovatie. Deze publicatie is een initiatief van de Coöperatieve Fit nessclub, een gezelschap van bestuurders en directeuren van lokale Rabobanken en medewerkers van Rabobank Nederland. Mocht u de publicatie niet vanzelf in han den krijgen, dan kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen. Voor inlichtingen: Vraagbaak Coöperatie en Innovatie, telefoon (030) 216 33 98, fax (030) 216 1937, e-mail vraagb@tref.nl. Reiskoffer"te Bosschenhoofd (bij Breda). - drie afzonderlijke dagen: Deze vinden plaats op 30 oktober, 6 en 17 november (Regiokantoor Noord- west-Nederland), op 5,12 en 19 novem ber (Regiokantoor Zuid-Nederland), en op 25 november, 2 en 9 december (Regiokantoor Noord-Nederland). Themaconferentie Human Resource-beleid Deze vinden plaats op 22 september (Regio kantoor Noord-Nederland), 12 oktober (Regio kantoor Oost-Nederland), 28 oktober (Regio kantoor Noordwest-Nederland), 16 november (Regiokantoor Zuidwest-Nederland), en 8 december Regiokantoor Zuid-Nederland. Workshop Human Resource-beleid Aan de hand van de aanmeldingen worden workshops georganiseerd op een regiokan toor of een conferentieoord. Er zal zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de geografische spreiding van de deelnemers. Aanmelding kan geschieden door gebruik te maken van het aanmeldingsformulier Bestuur dersopleidingen 1998 (opgenomen in de bro chure Bestuurdersprogramma 1998). Aanmel dingen worden gehonoreerd op basis van de datum van binnenkomst. Als een conferentie is volgeboekt, wordt in overleg gekeken naar een eventuele alternatieve datum en plaats. De brochure "Bestuurdersprogramma 1998"met het aanmeldingsformulier kan telefonisch worden besteld (040) 217 79 72. Bank in Beeld voor Bestuurders In aflevering 36 van dit videojournaal is nader ingegaan op twee belangrijke discussiepun ten van de CKV van 13 mei jongstleden, te weten de ledencertificaten en de verhuizers- markt. In aflevering 37, een "special" is verslag gedaan van de organisatie en het verloop van de Algemene Vergadering van 11 juni. Wonen in een leefbare omgeving De RabobankAcademie/Seminars organiseert op 3 september in Zeist,op 16 september in Veldhoven en op 30 september 1998 in Mep- pel (steeds van 9.30 tot 17.15 uur) een seminar over dit thema. Aandacht zal worden besteed aan demografische, economische, sociale en bestuurlijke ontwikkelingen die het leven en werken - en dus de manier van wonen - in de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 34