Groninger is dit echter binnen onze verhoudingen niet mogelijk. 'Een breed onderschreven gedragslijn zou toch een zelfde kracht moeten hebben als een juri disch convenant', voegde hij toe. De CKV voelde ook weinig voor een financiële tegemoetkoming voor banken die door de gedragslijn worden benadeeld. 'Dit vraagt weer een uiterst complexe administratieve vastlegging waarvan de kosten organisa tiebreed het veelvoud zullen zijn van de opbrengsten bij enkele individuele ban ken', aldus een afgevaardigde. Deze vond ook dat banken die zich in dit verband op hun autonomie beroepen, een verkeerde interpretatie van dit kostbare begrip geven. De Hoofddirectie voelde veel voor de suggestie de banken periodiek te infor meren over de ontwikkeling van het klan- tenverlies bij verhuizers. De verhuisge- dragslijn kon in elk geval in werking treden en zal over een jaar worden geëvalueerd. Huiswerk gemaakt Een tweede agendapunt waarbij veel leden van de CKV op het puntje van hun stoel plaatsnamen, was de invoering van het ledencertificaat. Met het ledencertifi caat wordt volgens Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh beoogd 'voor leden een bescheiden financieel voordeel ten opzichte van de andere klanten te bewerk stelligen en de betrokkenheid bij de bank ook in financiële zin gestalte te geven.' In het najaar van 1997 had ook al een ste vige discussie over dit onderwerp plaats gehad en de Hoofddirectie had daarbij nogal wat huiswerk meegekregen. Dit huiswerk was inmiddels gemaakt en de resultaten ervan werden aan de CKV voorgelegd. Inleidend schetste Van den Goorbergh de plaats van het ledencertifi caat in de uitkomsten van de Coöperatie discussie: 'De kern van het lidmaatschap is zeggenschap. Dat geeft de leden invloed op het beleid van hun bank. Ledenactivi teiten, ledenfaciliteiten en ledenproducten - waaronder het ledencertificaat - geven uitdrukking aan de waardering van de coöperatie voor het lid.' Hij verwees in dit verband ook naar de nota "Raamwerk ledenprogramma" die de banken in april hebben ontvangen en die de samenhang tussen de verschillende door hem gehan teerde begrippen nog verder verduidelijkt. In de thans gepresenteerde voorstellen was meer ruimte gegeven voor lokale pro filering door de inzet van het ledencertifi caat. 'Een sausje van ledenbetrokkenheid' Toch bleken sommige afgevaardigden nog wat moeite te hebben met het onderwerp. Dit had met name te maken met de in hun ogen sterk aangezette relatie tussen de ledencertificaten en de daarmee te verdie nen solvabiliteit, die immers als gevolg van het afschaffen van de verplichte aan sprakelijkheid afneemt. Hoewel Van den Goorbergh aangaf dat de primaire insteek van het ledencertificaat zeker niet in de solvabiliteitssfeer moest worden gezocht, wist hij toch niet iedereen te overtuigen. 'Voor mij is het ledencertificaat in de hui dige opzet een gewoon bancair product met een sausje van ledenbetrokkenheid', aldus een afgevaardigde. Ook de verplich ting voor banken om door plaatsing van ledencertificaten zelf voor aanvullende solvabiliteit te zorgen vooraleer een ach tergestelde onderhandse lening kan wor den verkregen, stuitte op onbegrip. Door een enkele aanwezige werd dit als ver plichte koppelverkoop gekarakteriseerd. Deze opmerking gaf Hoofddirectievoor zitter Herman Wijffels aanleiding even terug te kijken naar het recente verleden. 'Toen hadden de banken twee bronnen om solvabiliteit op te bouwen: winstin houding en ledenaansprakelijkheid. Dat laatste is thans vervallen, zodat het niet onlogisch is dat onvoldoende solvabele banken zich maximaal inzetten om met behulp van ledencertificaten hun solvabi liteit te versterken. Pas dan kunnen zij een beroep doen op de solvabiliteit van de organisatie', aldus Wijffels. Een overgrote meerderheid in de CKV kon zich - onder een aantal kanttekeningen - in de voor stellen vinden. Voorzitter Luteijn nam dan ook een positief advies in ontvangst. Marktaandeel gestegen Een typisch voorbeeld van solidariteit bin nen de organisatie is ongetwijfeld de bewerking van de middenmarkt waarbij banken onder meer werkgebiedsover- schrijdende acquisitie toelaten in het belang van de goede bediening van een (toekomstige) middenmarktklant. In 1996 is hiermee na een positief advies vanuit de CKV een voorzichtig begin gemaakt. Nu tijd voor een eerste evaluatie. Ook bij dit onderwerp werd vanachter de bestuurs tafel de toelichting door Van den Goor bergh verzorgd. Hij toonde zich een te vreden mens: in de twaalf geselecteerde kerngebieden zijn inmiddels tien door Rabobank Nederland gedetacheerde accountmanagementteams actief, terwijl in één gebied de banken zelf een dergelijk team hebben geformeerd. Ook buiten deze gebieden zijn inmiddels vergelijkbare initiatieven van de grond gekomen. Het marktaandeel van de Rabobank in het zogeheten 20+bedrijvensegment is in één jaar met twee procentpunten toegenomen tot 27%. Ook het financiële resultaat is bevredigend. Volgend jaar kan het break- evenpoint worden bereikt. Omdat Van den Goorbergh verwacht dat in de nabije toekomst vaker werkgebiedsoverschrij- dende activiteiten zullen moeten worden ondernomen, is in zijn ogen de ervaring die met het middenmarktproject wordt opgedaan van grote waarde. Vanuit de CKV werden nog wel enige kritische vra gen gesteld. Zo werd zorg uitgesproken over het feit dat leden van de teams bij de middenmarktbanken in dienst treden, ter wijl dit pas was voorzien voor de eindfase van het project. Voor de convenantban- ken - de banken die met de middenmarkt- bank samenwerken - levert dit onge wenste spanningen op. Ook werd ervoor gepleit bij een volgende evaluatie ook het oordeel van de deelnemende banken te vragen. Van den Goorbergh had hier geen enkele moeite mee. Met instemming werd ten slotte kennis genomen van het voor nemen van Rabobank Nederland een een traal opgesteld accountmanagementteam in het leven te roepen ter ondersteuning van de banken die buiten de kerngebieden zijn gevestigd. Met een warm afscheidswoord aan het adres van twee leden van de CKV en de acht leden van de Raad van Toezicht die op 11 juni hun functie hebben neergelegd, besloot voorzitter Luteijn aan het einde van de ochtend de Centrale Kringvergade ring.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 29