Prof.drs. Ruud Lubbers: 'Ook heden ten dage is er sprake van groeiende ongelijkheidmaar nu op een mondiale schaal.' "Empowerment of people" 'Je zou dat kunnen noemen "de rebound van globalise ring'", aldus de hoogleraar. Die is vooral merkbaar in de houding van mensen. 'Mensen zijn begonnen, veel sterker dan vroeger, weer hun eigen identiteit te benadrukken en willen de politiek ook dichtbij hebben. Ook de emotie speelt een rol. De emotie tegenover de rationaliteit die per definitie wordt bepaald door economie en techniek.' Hij ziet in de ontwikkelingen een opvallende parallel met de vorige eeuw. Ook heden ten dage is er sprake van groei ende ongelijkheid, maar nu op een mondiale schaal. 'Nu Raiffeisenachtige ideeën volop actueel 'Maakt men vandaag de dag de balans op dan kan men in rede niet zeggen dat onze samenleving geken merkt wordt door de mistoestanden waarmee Raiffeisen in de vorige eeuw werd geconfronteerd. Maar dat wil niet zeggen dat men deze stelling ook wereldwijd kan betrek ken.' Prof.drs. Ruud Lubbers noemde in zijn lezing twee concrete grensgebieden waar Raiffeisenachtige initiatie ven volop actueel zijn. Dan gaat het in de eerste plaats om landen en regio's waar de economieën en democratieën nog niet zijn uitgerijpt, maar volop in ontwikkeling. Hij wees op het voorbeeld van de Gramin Bank in Bangla Desh.'Daar is Yunus erin geslaagd met een nieuw coöperatief systeem vrouwen kracht te geven. Het is dezelfde gedachtenlijn als die van Raiffeisen, maar nu aan het eind van deze eeuw.' Een ander grensgebied waar hij op wees, is dat van de bijzondere behandeling van starters die in onze eigen economieën geboden is. Een problema tiek die verscherpt speelt bij de culturele minderheden in de multiculturele samenleving.'Ook daar is sprake van uit sluiting waaraan weerwerk moet worden geboden', aldus Lubbers. De integrale tekst van de Raiffeisen Lezing is verkrijgbaar bij de RabobankAcademie (040 21765 45) leidt dat in wisselwerking tot versterking van de ei vil society en de roep om corporate governance binnen het bedrijfsleven. Het gaat dan om het voorkomen van cor ruptie door een verantwoordingsplicht, het transparant maken van wat je doet en het inbouwen van waarborgen tegen belangenverstrengeling.' In al deze tegeneffecten is "the empowerment of people" - "het kracht geven aan mensen" - voor Lubbers een verbindend kernpunt. Daar ligt ook de relatie met Raiffeisen. 'Het begin van alle oplossingen is de mens niet te beschouwen als een object van zorg, maar hem aan te spreken als een subject dat tot zelfontplooiing wil komen.' En dat is ook precies wat Raiffeisen deed. Voor de Rabobank ziet Lubbers met name op dit punt onverminderd een bijzondere rol wegge legd. 'Zij kapitaliseert de inzet en de creativiteit van indi viduen, maar tegelijkertijd nodigt zij uit en appelleert zij, geeft zij vorm aan "wij-verbanden". In een organisatie als de Rabobank krijgt de noodzakelijke samenwerking tus sen bedrijfsleven en civil society - opdat onze samenleving humaan blijft - een heel eigen karakter.' Lubbers besloot de lezing met de constatering dat ook Raiffeisen wor stelde met zijn werkelijkheid op weg naar de toekomst. Daarbij zal de volgende I.ubberiaanse observatie menig een bekend in de oren hebben geklonken: 'maar Raiffei sen wist dat je die toekomst niet kon forceren, maar dat je toch de opdracht had het schijnbaar onmogelijke moge lijk te maken. We kunnen ook van hem leren dat je de zaken no-nonsense moet benaderen. In dialoog omgaan met de werkelijkheid vraagt idealisme, maar ook realisme. Idealisme, voortkomend uit woede die ingeeft: zo kan het niet langer, realisme, dwingend om wel even praktisch te blijven anders verbeteren we niks.' 7

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 17