Opdat onze samenleving humaan blijft i 6 'Raiffeisen was ook woedend. Hij zei: "zo kan het niet". We moeten de machteloosheid overwinnen, we moeten kracht geven aan onszelf en onze medeburger. Daar gaat het om. Ik denk dat die hele simpele boodschap van Raiffeisen ook wereldwijd nu precies zo aan de orde is.' Woorden van prof.drs. Ruud Lubbers in de eerste Raiffeisen Lezing die hij op 30 maart jongstleden uitsprak. Als hoogleraar in de globalisering wist hij treffende verbanden te leggen tussen het zoeken van Raiffeisen in zijn tijd en het zoeken van de hedendaagse mens naar zelfbeschikking in het ontketende samenspel van economie, technologie en politiek, onder de naam "globalisering". oordat voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer de voormalig premier het woord gaf, schet ste hij kort de achtergrond van het centrale thema van diens lezing Sociale cohesie in een tijdperk van globalisering. 'We leven in een tijdperk van globalisering, van ongekende dynamiek, aangedreven door de informa tietechnologie. Met enorme concentraties van kapitaal en steeds bewustere, mondiger burgers. Dit leidt tot nieuwe indringende vragen over de maatschappelijke verant- Raiffeisen's ideeën: sleutel naar de toekomst We kozen het jaar 1998 om het honderdjarig bestaan van het coöperatief bankieren te vieren. De manier waarop we dat doen past bij onze zo bijzon dere vorm van bankzijn. Onder het motto "Toekomst door Samenspel" wordt overal in het land, maar ook daarbuiten, op eigentijdse wijze uiting gegeven aan de band met onze leden en klanten en onze verbondenheid met de gemeenschappen waaruit de bank is gegroeid. Maar de Rabobank zou de Rabobank niet zijn, wanneer er geen plaats was ingeruimd vooreen diepere bezinning op het gedachtegoed waarmee het ooit begon.Te beginnen met dit jubileumjaar, zal jaarlijks een Raiffeisen Lezing worden georganiseerd waarin de verbinding wordt gelegd tussen wat in de maat schappij om ons heen gebeurt en de ideeën en principes van de visionair Raiffeisen. Niet in de laatste plaats door onze intensieve Coöperatiediscus sie van de afgelopen jaren, hebben we vastgesteld dat in Raiffeisen's gedachtegoed een tijdloze kern schuilt, die mee de basis kan vormen voor een duurzame en leefbare toekomst. Bij de opening van de eerste Raiffei sen Lezing op 30 maart jongstleden toonde voorzitter Wim Meijer van de Raad van Beheer zich ervan overtuigd dat de ideeën van Raiffeisen een sleutel zijn naar de toekomst/Uit de vitaliteit van de huidige Rabobank blijkt dat de principes van Raiffeisen in de 20e eeuw voluit tot bloei zijn gekomen. De ideeën van Raiffeisen bieden ook in de 21e eeuw een grond slag voor duurzaam bankieren.' woordelijkheid van het bedrijfsleven, over de staat van de sociale cohesie in de samenleving, over de positie van het individu. Over de noodzaak, respectievelijk het ver mogen om in deze tijd zichzelf te helpen, zelf verant woordelijkheid te dragen en zelf het stuur in handen te nemen. Dat complex aan vragen zal de inzet vormen van deze lezing.' In het verlengde van deze woorden waar schuwde Lubbers zijn gehoor alvast niet te rekenen op een feestspeech, maar op een zwaar verhaal. 'Overigens is mij dat ook gevraagd', voegde hij er bij wijze van ver ontschuldiging aan toe. Een pannetje melk De materie, op de karakteristieke Lubberiaanse wijze door hem aangesneden, loog er inderdaad niet om. Met enkele rake streken zette hij het proces van globalisering neer dat zich in feite al eeuwenlang aan het voltrekken is, maar dat in onze tijd snel naar een climax lijkt te groeien. Het gaat dan om de interactie tussen drie vor men: globalisering van en door technologie, globalisering van en door economie en globalisering van en door poli tiek. 'Het is met name de interactie tussen deze drie ele menten die tot deze enorme beweging heeft geleid. Je kunt het vergelijken met een pannetje melk met een vlammetje eronder. Bij het warmer worden zie je eerst niets, maar dan ineens groeit de melk uit de pan.' De professor in de globalisering wist dit met een aantal voorbeelden door de eeuwen heen te illustreren. Centraal punt is de ontwikkeling van de natiestaat, waarin markt en democratie zich hebben verenigd, maar die bij ons echter steeds meer aan kracht en identiteit inboet. Globa lisering leidt tot een andere positie van staten, van rege ringen, van democratieën. 'We zien een aantasting van de capaciteit van democratieën om het goed te doen', aldus Lubbers. 'Er is sprake van steeds meer permeabele - doordringbare - grenzen van de natiestaat. Maar er is niet zoiets als een werelddemocratie.' Hij signaleert dat zich over de wereld transnationale instituties vormen, omdat de zaak toch moet worden geregeld. 'Soms gaat het goed, soms gaat het minder goed. Maar het loopt weg van het klassieke concept van de natiestaat in relatie met de markt.' Overheersend element van de globalise ring is het versterkte marktdenken, dat leidt tot een ver gaande economisering van het leven. Waardevol lijkt alleen dat te zijn wat economisch meetbaar is. Gemeten naar de kwaliteit van het leven biedt globalisering daarom een gemengd beeld volgens Lubbers. Daarom ontstaan er tegeneffecten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 16