Rabobank 100 jaar Wat een eeuw! Wat een eeuw! Ze is in alles extreem. De vooruitgang is extreem. De catastrofes zijn extreem. De luxe is extreem en de armoede is extreem. Er leven nu extreem veel mensen en zelfs het weer is extreem. De afstand tussen woning en werk is allengs gegroeid, maar de reistijd is ongeveer hetzelfde gebleven: zeg 45 minuten. Aan het begin van deze eeuw liep men en legde dan 3 tot 4 kilometer af. Nu neemt iemand de auto of de trein en is het zo'n 75 kilo meter. De zakenman reist al gauw honderden kilometers en sommigen vliegen mondi aal. En ook de vakantiegan ger vliegt al gauw een dui zend mijl. De ruimte die mensen nu bereiken en beïn vloeden, als onderdeel van hun leefpatroon, is vergele ken met het begin van deze eeuw factoren groter. Tijd heeft ook een andere dimensie gekregen. Wie hoort er nog van de wasdag, visdag, de marktdag en strijkdag? Wie kent nog de maaimaand en de oogstmaand? Tijd is de tijd van de klok, afgeleid van de trilling van een kris tal. Anno 2000 wordt tijd geconstrueerd voor het plan nen en inrichten van handelingen. Tijd wordt nu niet meer afgeleid van patronen van gebeurtenissen. Nu staat iedereen onder druk omdat iets in een gedachte tijd moet. Aan het begin van deze eeuw, toen de overgrote meerder heid van de bevolking nog in de landbouw werkte, was dat andersom. De dimensies van ruimte en tijd zijn fun damenteel veranderd. Dat blijkt op tal van manieren. Een ervan is dat leiders van de economisch belangrijkste lan den van de wereld met elkaar spreken over de problemen van de wereld. Vanuit dat perspectief wordt naar het eigen land gekeken en worden aanpassingen gedaan die zelfs een decennium terug voor onmogelijk werden gehouden. Wat een verschil met honderd jaar geleden! Toen was industrialisatie het aandachttrekkende feno meen. De discussie ging over de vraag of nieuwe vormen van organiseren die pasten bij industrialisatie, niet zou den leiden tot verlies van arbeid. De voorstanders betoogden dat het juist zou leiden tot welvaart voor begrijpen. De industrialisatie had in de 19e eeuw diepe droefheid en naargeestigheid gebracht, met arbeidsom standigheden die onmenselijk waren. Efet geloof in een marktmechanisme als middel om aanbod en vraag op elkaar af te stemmen had geleid tot te weinig regule ring en teveel vrijheid voor financiers met een uitbui tende mentaliteit. Het lot van de arbeider werd door de socialistische bewe ging fundamenteel veran derd. Dit heeft pas in de tweede helft van de twintig ste eeuw geleid tot een soci aal-democratie waarin de krachten van kapitalisme, socialisme en liberalisme elkaar duidelijk versterkten. De Europese aristocratie trok zich het lot van kleine zelfstandige ondernemers en van achtergebleven gemeenschappen aan. Deze Europese benadering week af van die in de Verenigde Staten. Daar stond en staat de ongebreidelde vrijheid van het individu centraal. Daar was ruimte voor de eigen ondernemings lust en zag men falen of slagen als ondernemer veel meer als natuurlijk verschijnsel dat verbonden was met hen die het ruime westen zochten, de frontier zochten, en in die ruimte hun eigen gebied op indianen en natuur verover den. Er was in de Verenigde Staten bovendien geen klasse van aristocraten. Er was wel een kleine klasse van extreem rijken die hun geld hadden verdiend in de indus trialisatie, zoals de Rockefellers en de Carnegies. Zij gaven grote delen van hun vermogen weg aan doelen die de gemeenschap op een hoger plan moesten brengen. In Europa kwamen coöperaties van de grond om de nood onder kleine zelfstandige ondernemers te lenigen. Uit dat initiatief stamt ook de Rabobank. Ze is een loot van die stam. Het honderdjarig bestaan van de Rabo- bankorganisatie nodigt uit om zich opnieuw bewust te worden van de omstandigheden van en hij haar ontstaan iedereen. Dat het zou leiden tot een explosie van werk en tot een verbetering van arbeidsomstandigheden. Daar waar de nieuwe metho den werden ingevoerd wer den die effecten ook zicht baar. De twijfel was echter te

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 10