Bestuurders bedankt! genwoordiger van de 45.000 Rabobankmedewerkers bijna persoonlijk tot de aanwezige bestuurders toen hij hen bedankte dat zij die medewerkers nu een helder baken hebben aangereikt waarop zij hun inspanningen in het werken van alledag kunnen richten. Dat baken ligt in het leveren van klantwaarde, een begrip dat eigenlijk al zo oud is als de Rabobank, maar dat door de Coöpera tiediscussie in combinatie met Visie '98 opnieuw een her kenbare inhoud en een verbreding heeft gekregen. Klant waarde blijkt enerzijds uit marktaandelen en financiële kengetallen, maar is ook goed te meten door er bij de klanten zelf naar te vragen. Bovendien hebben die klan ten hun vertegenwoordigers afgevaardigd in de bestuurs colleges van onze banken. In het bestuur van elke bank vinden de klantbelangen nog nadrukkelijker dan thans hun klankbord in de gekozen bestuurders in samen spraak met de benoemde professionele bestuurder, de bancaire manager. Het aldus samengestelde bestuur zal de bank gericht houden op het realiseren van klant waarde. F.n de raad van toezicht zal het functioneren van de bank met name daaraan toetsen. Het zijn geen eenvoudige opgaven waarvoor onze bestuurders en directeuren zich nu geplaatst zien. Kr ligt een overvolle "agenda voor de toekomst" te wachten, zoals voorzitter Wint Meijer van de Raad van Beheer aankondigde. Communicatie met medewerkers en leden zal het eerste onderdeel van die agenda vormen. Daar naast komt de uitdaging het aantal leden aanzienlijk te vergroten. Maar ook het in de prakrijk brengen van het nieuwe bestuursmodel zal veel energie vergen. Een aantal banken is hiermee al gestart. Bank Bestuurder zal hen hierbij volgen. Voor deze aflevering vroegen wij Jan Buurman hij zijn afscheid als algemeen directeur van de Rabobank Westfriesland-Oost zijn visie te geven op de nieuwe rol van de benoemde bestuurder. Hij noemt deze rol uitdagend, met veel kansen om aan het mooie beroep van directeur een nieuwe dimensie toe te voegen. Aan de vooravond van onze honderdste verjaardag is een gelukwens voor datgene dat op 2 april werd bereikt op z'n plaats. Hans Roosen et applaus begon wat aarzelend, nam in volume toe en zakte weer weg. Het was 2 april 1998. De dag van de extra Algemene Vergadering van de Rabobank. In het Utrechtse Beatrixgebouw was zojuist de uitslag van de stemmingen bekendgemaakt. Een over weldigende meerderheid koos voor een nieuwe Rabo bank waar klantwaarde niet alleen centraal staat in de doelstelling, maar ook in de wijze van besturing. Met de combinatie van die twee elementen onderscheidt de Rabobank zich van de concurrentie. In onze geschied schrijving zal het jaar 1998 niet worden herinnerd als het jaar van het eerste eeuwfeest, maar als het jaar van de vernieuwing. De ontwikkeling van een coöperatie met één product, de kredietverlening, via een bankbedrijf met een groot scala aan producten, tot een brede coöpera tieve financiële dienstverlener heeft haar neerslag gevon den in de formele, statutaire regels van de Rabobank. De onlosmakelijkheid van vereniging en bedrijf is opnieuw bevestigd. Het wat aarzelende applaus zal ook iets te maken hebben gehad met de jaren die achter ons liggen. Ruim drie jaar heeft de Coöperatiediscussie de agenda's op lokaal en centraal niveau bepaald. De discussie was intensief en uitputtend. Dat gold met name voor de discussie over het beheer, waar de aanvankelijk uiteenwaaierende stand punten stap voor stap moesten worden ingedikt om tot één keuze te kunnen komen. De discussie heeft plaatsge vonden in een periode waarin de Rabobank voor gewel dige uitdagingen staat, omdat de bancaire markten wor den gekenmerkt door een hevige concurrentiestrijd. Een periode ook waarin heel veel van de medewerkers werd gevraagd, waardoor er nauwelijks tijd overbleef om met hen de nieuwe koers en met name de consequenties daarvan in hun dagelijkse praktijk te bespreken. Hoofddirectievoor zitter Herman Wijffels richtte zich als verte-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 3