Gefundenes Fressen Op bezoek bij De Ronde Venen In gesprek met collegeleden en de directeur van de Rabobank met die mooie naam "De Ronde Venen", wordt duidelijk dat Visie '98 zich daar net op het juiste moment aandiende. Het werk gebied gist van de economische ontwikkelingen. Ooit had de veenstreek rond Mijdrecht het karakter van een buitengebied, nu is er volop aansluiting gevonden bij de randstedelijke bedrijvigheid rond kernen als Amsterdam, Schiphol en Utrecht. De bank moest de bakens ingrijpend verzetten. De bestuurlijke structuur heeft daarbij haar waarde bewezen. Op 29 maart jongstleden bestond de bank 100 jaar. En of dat wordt gevierd! et hoofdkantoor van Rabobank De Ronde Venen weerspiegelt de gedachte van de marktsegmente- ring. Een nieuw gebouwd gedeelte biedt onderdak aan de bedrijvensegmenten. Daar hebben de bedrijfsrelaties letterlijk en figuurlijk een eigen ingang gekregen. Het oude gebouw is helemaal toegesneden op het verlenen van standaarddiensten. De verbinding in deze fysieke tweedeling wordt gevormd door het segment f inan cieel Advies. Dit alles is het zichtbare resultaat van de doorvoering van FOCUS bij de bank. Dat heeft diep ingegrepen, maar begint nu wel vruchten af te wer pen. Directeur Geert Waning: 'We zijn van ver gekomen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat inmiddels tweederde van het per soneel nieuw is. De hele bank is op z'n kop gegaan. Het bestuur was onder nteer van mening dat de bank zwaar moest inzetten op het segment Financieel Advies. Nu de strategie goed op poten staat, begint dat zich terug te betalen in de ver lies- en winstrekening. Veel belangrijker is nog dat er binnen de bank een nieuw elan heerst.' Elkaar bestuiven Waning laat wel merken dat hij niet de meest gemakkelijke periode in zijn lange loopbaan achter de rug heeft. Nu het grootste leed geleden is, oogt hij zichtbaar tevreden en ontspannen. 'Als de zaak goed op de rit staat, is bankieren eigenlijk heel simpel', lacht hij en steekt niet onder stoelen of banken dat het bestuur in alle reorganisatieperikelen zijn steun en toe verlaat is geweest. 'Personeelsontwikke ling is heel bewust het centrale punt op onze agenda', aldus bestuursvoorzitter Adri Kok. 'De kwaliteit en het succes van de bancaire dienstverlening hangen voor een groot deel samen met de eigenschap pen van de mensen die hiervoor worden ingezet. Zwakke punten in de dienstverle ning zijn dikwijls daarop terug te voeren. Als je de juiste mensen aan het werk hebt, sta je bijna automatisch ook commercieel ijzersterk.' Hij geeft aan dat het bestuur zich de afgelopen jaren indringend heeft beziggehouden met het functioneren van het management en de medewerkers. Bestuurslid Gros Tijsseling vult hem aan: 'De keuze om het strategische pad naar Visie '98 in te slaan, bracht ons eerst vooral zorg. We moesten zien over te schakelen naar een klantgerichte cultuur en er waren flinke aanpassingen in het personeelsbestand nodig. Vanuit het bestuur naar de directeur en omgekeerd is toen stevig van gedachten gewisseld. Het gaat om mensen en daar moet je als Rabobank goed mee omgaan. Het liefst op zo'n manier dat betrokkenen ook naderhand nog een hand opsteken als je ze tegenkomt.' De voornaamste rol van het gekozen bestuur, aldus de gedeelde mening bij De Ronde Venen, is en blijft - ook in het partnershipmodel - het bieden van een klankbord voor de directeur. Daar ligt ook het belangrijkste criterium voor het opvullen van vacatures in het college. 'Een bestuurder moet de proble matiek waar de directeur voor staat abso luut kunnen begrijpen', meent Kok. Extra ogen en oren Ook Waning benadrukt hoe belangrijk Waning (r.): 'Ook in de nabije toekomst met het nieuwe bestuursmodel zal toch de ideale situatie zijn datje elkaar in de bestuursvergadering over en weer kunt bestuiven.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 24