Nederland vindt liggen: 'De Rabobank moet de rol van de belangenbehartigers niet overnemen. Daarmee komen we te ver af te staan van onze primaire doelstel ling, het zijn van een goede financiële dienstverlener. Juist in die hoedanigheid ondersteunen we de ontwikkeling van de streek waar onze klanten en leden hun bedrijf uitoefenen.' Ons probleem Bij de terugblik op de in de ochtend door de leden van de Raad van Beheer afge legde bedrijfsbezoeken bleek opnieuw dat de ondernemers veel waardering hebben voor de betrokkenheid en slagvaardigheid van hun Rabobank. Ook verwachten ze van hun bank een rol als sparring partner, een visie op de ontwikkeling van het gebied en het beschikbaar stellen van spe cialistische kennis. Van een sterk bewust zijn van hun lidmaatschap van de coöpe ratieve Rabobank was nauwelijks sprake. In de ogen van Meijer is dit een beeld dat ook tijdens andere regiobezoeken naar voren komt. '1 edenbetrokkenheid is niet het probleem van onze leden, maar het is ons probleem. Wij zullen daar veel in moeten investeren. Het ontstaat niet van zelf.' Zijn woorden werden bevestigd door directeur Dijkslag van de Rabobank De AA-Landen: 'Wij zijn nu zeker al 'n jaar of vijf intensief met uiteenlopende onderwerpen en programma's met onze leden in contact. Ik durf te stellen dat deze inspanningen hun vruchten afwerpen in een grote mate van betrokkenheid van onze leden. Het kost dus inderdaad tijd en veel energie, maar het loont.' Klaas Dijk- sterhuis van de Raad van Beheer daagde de aanwezigen uit een indicatie te geven van het aantal per bank te werven leden. Men kon zich vinden in een ledental van 15 a 20% van het klantenbestand, te bereiken in een periode van drie a vijf jaar. Dit betekent dat het ledenaantal in die periode ongeveer zal moeten verdub belen. Een van de aanwezige medewerkers merkte hierbij op dat de banken de Samenspelactiviteiten in het kader van het eeuwfeest kunnen aangrijpen om de ledenbetrokkenheid te vergroten. Sancties voor on-organisatorisch gedrag Voorzitter Bessembinders van de Rabo bank Stadskanaal constateerde dat tijdens Prof. Koopmans van de Raad van Beheer (m.) bezocht samen met directeur Dijkslag (I.) van Rabo bank De AA-Landen de Vesting Bourtange. Zij werden begeleid door de heer H. Geukes, manager van de Stichting Vesting Bour tange. de Coöperatiediscussie een aantal vragen over de rol van het bestuur en de raad van toezicht nog onvoldoende aan bod is gekomen. Dit geldt met name de vraag in welk college het element van de ledenver tegenwoordiging feitelijk moet worden belegd. Piet Moerland van de Raad van Beheer meende dat juist de raad van toe zicht een duidelijke afspiegeling dient te zijn van het ledenbestand en de stakehol- ders van de coöperatieve bank. 'Ik pleit voor een hoog kwalitatief gehalte van dit college en een grote mate van onafhanke lijkheid in het functioneren ervan. Juist die afspiegeling brengt de raad van toe zicht in een positie om als klankbord en adviseur van het bestuur te kunnen optre den', aldus Moerland. Directeur Wilman van de Rabobank Odoorn betreurde het dat veel banken hun autonomie gebruiken als excuus om zich niet aan gezamenlijk gemaakte afspraken te houden. Een schrijnend voorbeeld in zijn ogen vormt de verhuizersmarkt. 'Er zouden sancties moeten zijn om banken te dwingen zich aan de organisatieregels te conformeren.' Van bestuurderszijde werd dit ontraden. Volwassen verhoudingen staan op gespan nen voet met sancties, was het argument. Kan Rabobank Nederland tegen kritiek? Voorzitter Venema van de Rabobank De AA-I.anden en directeur Van Sonsbeek van de Rabobank Winschoten spraken zich tegen het einde van de avondsessie kritisch uit over het verloop van de Co- operatiediscussie. 'De leiding van Rabo bank Nederland kan slecht tegen kritiek vanuit de organisatie en de resultaten van de discussie stonden vooraf vast', waren hun opmerkingen. Meijer vond hierin aanleiding nog eens uitgebreid terug te blikken op de verwachtingen die Raad van Beheer en Hoofddirectie drie jaar geleden hadden over de uitkomsten van de discussie. 'Ik ben er trots op dat er qua omvang en complexiteit geen met de Rabobank vergelijkbare organisatie is die met haar bestuurlijk kader zo zorgvuldig en stap voor stap keuzes heeft voorbereid en gemaakt. Bij het begin van de discussie hadden we geen verborgen agenda, geen blauwdrukken. Niemand binnen Rabo bank Nederland had een beeld over de uitkomsten. Samen hebben we keuzes gemaakt voor de verbreding van onze doelstellingen, de vergroting van de leden betrokkenheid en het ledenbestand, de afschaffing van de aansprakelijkheid. En hieruit vloeide ook een andere inrichting van het beheer voort. Met name de dis cussie over dit laatste punt heeft tot een aantal oplossingsrichtingen geleid, elk met de nodige aanhang. 1 let was onze bestuurlijke verantwoordelijkheid het aantal oplossingsrichtingen in re dikken en naar een keuze toe te werken. De op 2 april aan de organisatie voorgelegde keuze kan naar ons gevoel op de grootste steun rekenen. We realiseren ons daarbij dat zo'n keuze voor een minderheid misschien teleurstellend is en zelfs pijn doet, maar er moet een keuze worden gemaakt. Dat is de onontkoombare uit komst van onze discussies.' Met een warm applaus werden deze persoonlijke toelichting en een goed verlopen regio- bezoek afgesloten. Op 7 mei bezoekt de Raad van Beheer de banken in de kern van het Groene Hart van Holland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 23