Het einde van een eilandenrijk 0(: Voordat drs. Henk van der Stelt eind 1995 in dienst trad als lid van de directie van Rabobank International, was hij een aantal jaren bestuurder bij een lokale bank. 'Een gouden ervaring. Daar heb ik de "rooddruk" van de Rabobank leren kennen. In tegenstelling tot de formele blauwdruk, staat deze niet op papier. De "rooddruk" leert je hoe een bedrijf echt in elkaar zit en functioneert, hoe mensen met elkaar omgaan.' Als directielid heeft Van der Stelt een stevige portefeuille. Honderd jaar Rabobank neemt daarbij een plezierige plaats in. aast zijn collegiale verantwoordelijk heid voor het totale bedrijf van Rabobank International (RI) is Van der Stelt primair belast met "globa 1 administra ti on wat alles te maken heeft met bedrijfsvoering en ver werkingsprocessen. Van de 3500 medewerkers van RI zijn ongeveer 1000 medewerkers met deze ondersteu nende werkzaamheden belast. 'Her zijn feitelijk alle werkzaamheden die voortvloeien uit onze commerciële activiteiten. Informatisering is hierbij een speerpunt en juist op dat gebied liggen de grootste uitdagingen. Daar naast hebben we binnen ons directieteam de zogeheten "klantenfocusgebieden" verdeeld. Ik ben verantwoorde lijk voor een van die gebieden, de Rabobankorganisatie. Ik heb de zorg dat de lokale Rabobanken door RI ade quaat worden bediend. Op beleidsniveau lopen overigens de lijnen hiervoor via de bedrijvensegmenten van het Werkgebied Aangesloten Banken, het WAB. Ikzelf en mijn mensen hehben dus beleidsmatig geen rechtstreekse contacten met de lokale banken. Wel maak ik deel uit van de Beleidsvoorbereidingscommissie Bedrijven waar door ik in de gelegenheid ben door mijn ontmoetingen met directeuren van plaatselijke Rabobanken een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van onze dienstverle ning', aldus Van der Stelt. Voordat hij bij RI in dienst trad, was hij ruim vijftien jaar werkzaam bij het advies bureau Twijnstra Gudde N.V., de laatste vier jaar als lid van de directie. Als adviseur op het gebied van strategie, informatisering en organisatie bediende hij de grote klan ten uit het bankwezen en financiële organisaties, maar ook klanten uit de hoek van de grote coöperaties in de land- en tuinbouw en het veilingwezen. 'De laatste drie jaar was ik ook vice-voorzitter van de raad van toezicht van de Rabobank Amersfoort, een buitengewoon interes sante functie die mij veel over de Rabobank heeft geleerd. Ik voelde me dus bepaald geen buitenstaander toen ik in 1995 bij RI aantrad.' Een federatie van eilanden Van der Stelt is verantwoordelijk voor de informatisering binnen RI, de ruggengraat van de internationale bancaire dienstverlening. 'Vanuit de ontwikkeling van ons bui- tenlandbedrijf is het heel goed verklaarbaar dat in die informatisering weinig lijn zat. Ieder kantoor had zijn eigen systemen en pro cedures. Dat was op zich prima, omdat men daar mee zijn eigen ontwikke ling in de hand had en kon sturen. Maar inmiddels beschikken we over ruim 90 kantoren in zo'n 35 lan den en dat betekent dat we veel meer uniformiteit moeten hebben om klanten adequaat te kunnen bedienen en om ook centraal effectief te kunnen sturen. Toen ik hier aantrad, vergeleek ik ons buitenlandbedrijf wel 'ns met een federatie van eilanden. Ik kon nog geen mailtje versturen naar mijn collega's in New York! We zijn nu volop bezig hier lijn in te brengen. Ik doe dit samen met een internationaal managementteam waarin vertegen woordigers van onze belangrijkste vestigingen zitten. We komen elke zes weken hij elkaar om de voortgang te bespreken. We maken hierbij maximaal gebruik van de ervaringen die over de hele wereld worden opgebouwd. 20

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 20