80 Rabobank in het nieuws m m NEDERLAND 1 0 0 JAAR RABO CENT BANK 1 8 9 8 - 1 9 9 8 15 "Een lastige klus" In het blad "Bank- en Effectenbedrijf" ver scheen een interview met Wim Meijer, voor zitter van de Raad van Beheer van Rabobank Nederland. Het is in meerdere opzichten een opvallend verhaal te noemen. In de eerste plaats werden hem enkele persoonlijke vra gen gesteld, die doorgaans binnen het ver band van Rabobankorganisatie zelf niet zo relevant worden geacht. Zo zal lang niet ieder een in Rabokring weten dat Meijer een boe renzoon is uit een Gronings-liberaal gezin. Ook zijn denkbeelden en zijn loopbaan komen in het interview aan de orde. De achtergronden van de overstap van zijn functie als Commissa ris van Koningin in Drenthe naar de Rabobank worden belicht. Zijn bestuurlijke ervaring heeft daarbij een grote rol gespeeld, evenals zijn belangstelling voor en inzicht in het func tioneren van een hele grote vereniging. Deze eigenschappen blijken ook uit zijn beantwoor ding van de vaak wat sceptische vragen van de interviewers. In de vragen schemert voort durend door dat dergelijke relatieve buiten staanders hun twijfels hebben over de bedrijfsmatigheid van onze structuur en cul tuur, de efficiëntie van onze bedrijfsprocessen, de op continuïteit en niet op winst gerichte rol van de lokale directeur en de oprechtheid van ons streven om ook op de internationale markten van de partij te zijn. Meijer, die erkent het revitaliseren van de coöperatieve gedachte een lastige klus te hebben gevon den, dient de vragenstellers op alle punten helder van repliek.'Onze specifieke oriëntatie op klantwaarde vereist een uiterst efficiënt bedrijf', zo zegt hij.'Een bedrijf dat inderdaad zijn klanten dient door voor zijn diensten de laagst mogelijke tarieven te hanteren."We hebben geen lokale banken met als doel zoveel mogelijk geld te verdienen voor die coöperatieve vereniging', licht hij onze keuze voor het bij elkaar houden van bedrijf en ver eniging toe.'Wij hebben lokale banken met als doel optimaal coöperatief te bankieren met alle consequenties die dat heeft. En om die reden hebben wij gezegd, dat bestuur moet een eenheid blijven, een coalitie van de leden, de gekozen bestuurders en de professionals.' Hij stelt dan ook dat de benoeming van de directeur in het bestuur geen bevlieging van de laatste jaren is, maar het logische gevolg Lees verder op pagina 27 100 JAAR In het kader van het eeuwfeest trekken drie actuele zaken bijzondere aandacht. Het betreft de uitgifte van een jubileumpostzegel, een expositiedrieluik van eigentijdse kunstenaars en een agrarisch project. De jubileumpostzegel Op 19 mei zal ir. W. Dik, voorzitter Raad van Bestuur KPN, het eerste exemplaar van onze jubileumpostzegel (zie afbeel ding) in de Utrechtse Domtoren aanbie den aan de heer Wijffels. Deze postzegel is op verzoek van de Rabobank uitgegeven ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan.Tegelijkertijd zal - aan de voor avond van de Wereldkampioenschappen Hockey in Utrecht - ook de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond een in het kader van het honderdjarig bestaan van deze bond uitgegeven jubileumzegel in ont vangst nemen. Zoals bekend wordt deze bond door Rabobank International gesponsord. De Rabobankpostzegel is ontworpen door Gerard Unger, een veelzijdig ontwerper, onder meer docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Alle medewerkers, bestuurders en gepensioneerden van de Rabobank krijgen een PTT-postzegelmapje met vier Rabobank- postzegels cadeau. Dit mapje zal kort na de uitgifte op 19 mei worden toegezonden. Expositiedrieluik Op initiatief van de Rabobank organiseren drie toonaangevende musea exposities over drie generaties eigentijdse Nederlandse kunstenaars. Van 26 april t/m 30 augustus houdt het Van Abbemuseum in Eindhoven een overzichtstentoonstelling van schilderijen en tekenin gen van René Daniëls (1950). In het Stedelijk Museum Amsterdam staat van 20 juni t/m 23 augustus het werk van Ad Dekkers (1938-1974) centraal. Het Groninger museum brengt van 20 september t/m 29 november werk van de computerkunstenaar Micha Klein (1964). De Rabobanken zullen in de sfeer van relatiemarketing gelegenheid krijgen in te haken op deze tentoonstellingen. Het initiatief van de Rabobank voor deze exposities past in haar kunstbeleid dat onder meer Nederlandse kunstenaars wil helpen hun ambities te verwezen lijken. Ook is dit drieluik een logisch vervolg op de steun die de bank heeft verleend bij de restauratie van twee schilderijen van Vermeer en de zeer succesvolle overzichtstentoonstel ling van deze schilder in 1996. De publiciteitscampagne rond het drieluik krijgt als verbin dende titel "Noem 't: Eigenwijs" Boeren, burgers en buitenlui Vanuit haar agrarische wortels vindt de Rabobank het van groot belang om de dialoog tus sen agrariërs en niet-agrariërs te stimuleren. Hiermee wil de bank een bijdrage leveren aan een verbetering van het imago van de boer en - tegelijkertijd - aan de verbetering van zijn zelfbeeld.Ook is uit onderzoek gebleken dat de vele vernieuwingsprocessen in de land bouw onvoldoende bekend zijn bij andere groeperingen in de samenleving. Daarom ondersteunt de Rabobank in het kader van het eeuwfeest drie projecten. De cam pagne "Ondernemers van nature" (samen met de LTO). Deze campagne die driejaar duurt, zal van start gaan metde"Weekvan het Platteland"van 18t/m 27 september 1998.Voorts wordt medewerking verleend aan de ontwikkeling van een interactief spel samen met de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen, en aan de"Dialoog over de ruimte"samen met het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt. Rabobanken kunnen op allerlei manieren inhaken op deze projecten. Daarbij wordt niet primair gedacht aan het beschikbaar stellen van een financiële bijdrage, maar meer aan het beschikbaarstellen van kennis,menskracht,faciliteiten,netwerken en communicatie.Medio april zijn de banken hierover schriftelijk geïnformeerd. COÖPERATIEVE

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 15