80
Rabobank in het nieuws
m
m
NEDERLAND
1 0 0
JAAR
RABO CENT
BANK
1 8 9 8 - 1 9 9 8
15
"Een lastige klus"
In het blad "Bank- en Effectenbedrijf" ver
scheen een interview met Wim Meijer, voor
zitter van de Raad van Beheer van Rabobank
Nederland. Het is in meerdere opzichten een
opvallend verhaal te noemen. In de eerste
plaats werden hem enkele persoonlijke vra
gen gesteld, die doorgaans binnen het ver
band van Rabobankorganisatie zelf niet zo
relevant worden geacht. Zo zal lang niet ieder
een in Rabokring weten dat Meijer een boe
renzoon is uit een Gronings-liberaal gezin. Ook
zijn denkbeelden en zijn loopbaan komen in
het interview aan de orde. De achtergronden
van de overstap van zijn functie als Commissa
ris van Koningin in Drenthe naar de Rabobank
worden belicht. Zijn bestuurlijke ervaring
heeft daarbij een grote rol gespeeld, evenals
zijn belangstelling voor en inzicht in het func
tioneren van een hele grote vereniging. Deze
eigenschappen blijken ook uit zijn beantwoor
ding van de vaak wat sceptische vragen van
de interviewers. In de vragen schemert voort
durend door dat dergelijke relatieve buiten
staanders hun twijfels hebben over de
bedrijfsmatigheid van onze structuur en cul
tuur, de efficiëntie van onze bedrijfsprocessen,
de op continuïteit en niet op winst gerichte rol
van de lokale directeur en de oprechtheid van
ons streven om ook op de internationale
markten van de partij te zijn. Meijer, die erkent
het revitaliseren van de coöperatieve
gedachte een lastige klus te hebben gevon
den, dient de vragenstellers op alle punten
helder van repliek.'Onze specifieke oriëntatie
op klantwaarde vereist een uiterst efficiënt
bedrijf', zo zegt hij.'Een bedrijf dat inderdaad
zijn klanten dient door voor zijn diensten de
laagst mogelijke tarieven te hanteren."We
hebben geen lokale banken met als doel
zoveel mogelijk geld te verdienen voor die
coöperatieve vereniging', licht hij onze keuze
voor het bij elkaar houden van bedrijf en ver
eniging toe.'Wij hebben lokale banken met als
doel optimaal coöperatief te bankieren met
alle consequenties die dat heeft. En om die
reden hebben wij gezegd, dat bestuur moet
een eenheid blijven, een coalitie van de leden,
de gekozen bestuurders en de professionals.'
Hij stelt dan ook dat de benoeming van de
directeur in het bestuur geen bevlieging van
de laatste jaren is, maar het logische gevolg
Lees verder op pagina 27
100 JAAR
In het kader van het eeuwfeest trekken drie actuele zaken bijzondere aandacht. Het betreft
de uitgifte van een jubileumpostzegel, een expositiedrieluik van eigentijdse kunstenaars en
een agrarisch project.
De jubileumpostzegel
Op 19 mei zal ir. W. Dik, voorzitter Raad
van Bestuur KPN, het eerste exemplaar
van onze jubileumpostzegel (zie afbeel
ding) in de Utrechtse Domtoren aanbie
den aan de heer Wijffels. Deze postzegel is
op verzoek van de Rabobank uitgegeven
ter gelegenheid van het 100-jarig
bestaan.Tegelijkertijd zal - aan de voor
avond van de Wereldkampioenschappen
Hockey in Utrecht - ook de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond een in
het kader van het honderdjarig bestaan van deze bond uitgegeven jubileumzegel in ont
vangst nemen. Zoals bekend wordt deze bond door Rabobank International gesponsord. De
Rabobankpostzegel is ontworpen door Gerard Unger, een veelzijdig ontwerper, onder meer
docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Alle medewerkers, bestuurders en
gepensioneerden van de Rabobank krijgen een PTT-postzegelmapje met vier Rabobank-
postzegels cadeau. Dit mapje zal kort na de uitgifte op 19 mei worden toegezonden.
Expositiedrieluik
Op initiatief van de Rabobank organiseren drie toonaangevende musea exposities over drie
generaties eigentijdse Nederlandse kunstenaars. Van 26 april t/m 30 augustus houdt het
Van Abbemuseum in Eindhoven een overzichtstentoonstelling van schilderijen en tekenin
gen van René Daniëls (1950). In het Stedelijk Museum Amsterdam staat van 20 juni t/m 23
augustus het werk van Ad Dekkers (1938-1974) centraal. Het Groninger museum brengt van
20 september t/m 29 november werk van de computerkunstenaar Micha Klein (1964). De
Rabobanken zullen in de sfeer van relatiemarketing gelegenheid krijgen in te haken op
deze tentoonstellingen. Het initiatief van de Rabobank voor deze exposities past in haar
kunstbeleid dat onder meer Nederlandse kunstenaars wil helpen hun ambities te verwezen
lijken. Ook is dit drieluik een logisch vervolg op de steun die de bank heeft verleend bij de
restauratie van twee schilderijen van Vermeer en de zeer succesvolle overzichtstentoonstel
ling van deze schilder in 1996. De publiciteitscampagne rond het drieluik krijgt als verbin
dende titel "Noem 't: Eigenwijs"
Boeren, burgers en buitenlui
Vanuit haar agrarische wortels vindt de Rabobank het van groot belang om de dialoog tus
sen agrariërs en niet-agrariërs te stimuleren. Hiermee wil de bank een bijdrage leveren aan
een verbetering van het imago van de boer en - tegelijkertijd - aan de verbetering van zijn
zelfbeeld.Ook is uit onderzoek gebleken dat de vele vernieuwingsprocessen in de land
bouw onvoldoende bekend zijn bij andere groeperingen in de samenleving.
Daarom ondersteunt de Rabobank in het kader van het eeuwfeest drie projecten. De cam
pagne "Ondernemers van nature" (samen met de LTO). Deze campagne die driejaar duurt,
zal van start gaan metde"Weekvan het Platteland"van 18t/m 27 september 1998.Voorts
wordt medewerking verleend aan de ontwikkeling van een interactief spel samen met de
Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen, en aan de"Dialoog over de ruimte"samen met
het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt.
Rabobanken kunnen op allerlei manieren inhaken op deze projecten. Daarbij wordt niet
primair gedacht aan het beschikbaar stellen van een financiële bijdrage, maar meer aan het
beschikbaarstellen van kennis,menskracht,faciliteiten,netwerken en communicatie.Medio
april zijn de banken hierover schriftelijk geïnformeerd.
COÖPERATIEVE