tastische dag', vindt Dorrestein. 'Een twintigtal klanten in het midden en een groot aantal medewerkers eromheen. Over en weer ging men met elkaar in dis cussie onder leiding van een externe gespreksleider. Mede op basis daarvan hebben we onze missie en strategie verder kunnen ontwikkelen. Bestuur en raad van toezicht hebben daarover elk apart inten sief vergaderd.' Enthousiast vertelt Weijs hoe vervolgens ook de medewerkers een vrije zaterdag hebben besteed aan de mis sie en de strategie van de bank. 'Bijna iedereen was toen van de partij om in dis cussiegroepjes over onze filosofie, maar ook over alles wat ze dwars zat van gedachten te wisselen. Het was één grote familie.' De bevindingen van die dag zijn vertaald in actieplannen, die onlangs weer met de medewerkers zijn besproken. 'Let wel, in het bijzijn van een aantal leden die ook bij de arenadiscussie waren', voegt Tacken eraan toe. 'Die toonden zich zeer geïnteresseerd in de voortgang.' De nieuwe filosofie Dorrestein zet de grote lijnen van de nieuwe filosofie die zijn bank nu volgt, kort uiteen. 'Na de fusie en integratiefase was het rijd om ons te beraden op de mis sie, visie en kernwaarden van de Rabo bank Maashorst. Besloten werd om de aansturing van onze activiteiten te doen met behulp van de zogeheten "balance- score card" methodiek. I lierhij zijn niet alleen de financiële resultaten leidend, maar ook de klantwaarde, de medewer- Dorrestein: 'Wij noemen dit de machtigingscultuur. Rabobank Maashorst in het kort De Rabobank Maashorst is het product van het in amper zes jaar tijd samenvloeien van zeven Noord-Limburgse banken. Bij de vorming van deze"regiobank"stond de wil om gelijk op te trekken met het regionale agrarische bedrijfsleven - gelokaliseerd rond de toonaange vende veiling "Z.O.N."te Grubbenvorst - centraal. Voor alle betrokken banken was schaalver groting onvermijdelijk om het bedrijfsleven van kwalitatief goede diensten te kunnen voor zien. De Rabobank Maashorst heeft momenteel een balanstotaal van een kleine f 1 miljard en biedt emplooi aan 160 mensen (130 fte's). Het werkgebied bestrijkt een omvangrijk agribusi- ness complex met forse bedrijven. De bank telt zo'n 100 tot 150"middenmarktrelaties"onder haar klanten. Alle soorten agrarische activiteiten zijn in het gebied aanwezig. De boventoon wordt gevoerd door tuinbouwbedrijven, champignonkwekerijen en de veredelingsindustrie (varkens en kippen). Omdat de streek rond Horst een centrum van agrarische opleiding en onderzoek is, staat zij ook bekend als "het Wageningen van het Zuiden'.'Samen met de gemeentes Horst, Grubbevorst en Sevenum en vijf plaatselijke afdelingen van de LLTB heeft de Rabobank Maashorst het initiatief genomen voor het project "Dynamisch Platteland" met als doel de versterking van de positie en de levensvatbaarheid van de agrarische sector in de regio. Daarbij worden onder meer de mogelijkheden bekeken om een innovatiecoöperatie op te richten die zich zal richten op het tot stand brengen van een harmonieuze relatie tus sen bevolking en infrastructuur, natuur en milieu, toerisme en recreatie en het bedrijfsleven. kerstevredenheid, de ledentevredenheid en het innovatievermogen. Ook de beide col leges hebben na diepgaande discussie besloten dat ons handelen er op moet zijn gericht dat wij op deze vijf elementen goed moeten scoren. Wij denken dat door het centraal stellen van de klant en het lid, en de medewerker de tevredenheid en loy aliteit zullen toenemen. Dit leidt dan weer tot - wat ik zou willen noemen - "aanbe- veelgedrag" en versterking van de rentabi liteit.' 'Medewerkers en klanten worden onze ambassadeurs', vult Weijs aan. 'In dit proces van oriëntatie en verandering zijn we op een uitstekende wijze door een extern bureau ondersteund. Effecten van deze nieuwe filosofie en het veranderings proces zijn duidelijk merkbaar. De mede werkers weten wat wij willen en het cen traal stellen van de klant spreekt veel meer aan dan het behalen van de hoogste winst.' Het veranderingsproces heeft geleid tot een nieuwe topstructuur en het zo laag mogelijk in de organisatie heieg gen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. 'We noemen dit de "mach tigingscultuur"', aldus Dorrestein. Om die omslag te illustreren, geeft hij aan dat de bank nu veel meer zichzelf verkoopt en dat de medewerkers met onvermoede ini tiatieven komen. 'Onlangs was ik bij een acquisitiegesprek. Zonder veel inspanning van onze kant werd de Rabobank Maas horst door de adviseur van het bedrijf al aangeprezen als de bank die je moet heb ben. Deze adviseur was een van de klan ten die bij de arenadiscussie aanwezig was. En als je dan later een medewerker hoort voorstellen om dit bedrijf een bloe metje te sturen, dan voel je dat de wind bij ons nu uit een andere hoek waait.' 22

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 22