Jammer genoeg zie ik in mijn omgeving teveel banken die het agrarisch specialisme overlaten aan - wat ik zou wil len noemen - "brede" relatiebeheerders. Vanuit ons ver leden en onze banden met de boerenstand betreur ik dat. De concurrentie spint er garen bij.' Ook transportonder nemer Berend Koekoek, bestuurder van de Rabobank Hollandscheveld, onderstreept het belang van deze samenwerking. 'Het is een vorm die door onze klanten zeer op prijs wordt gesteld. We hebben vaak de mond vol over samenwerking, maar ik ervaar dat in onze organisa tie samenwerking vaak knellend is als partijen heel dicht bij elkaar zitten.' Hij vervolgt: 'Beide colleges waren ervan overtuigd dat er geen behoefte is aan gedetailleerde afspraken. Onze beide directeuren kunnen het uitstekend met elkaar vinden. We hebben er dus alle vertrouwen in.' Het organisatiebelang voorop Jacquelien Wiersema is zelf afkomstig van het boerenbe drijf en heeft de nodige agrarische opleidingen gevolgd. Ze bedient voor de beide banken zo'n 120 grote agrari sche relaties in de melkveehouderij, de akkerbouw en de intensieve veehouderij. 'Daarmee heb ik een goed gevulde portefeuille. De kleinere agrarische ondernemingen - vaak deeltijdbedrijven - worden bediend vanuit het seg ment Bedrijven Advies. De agrariërs stellen het op prijs bediend te worden door een specialist en het aardige is dat ze het geen enkel probleem vinden dat ik voor twee banken werk. Het maken van afspraken is een kwestie van een goed agendabeheer bij de binnendienst van beide banken. Omdat er voldoende agrarische know how beschikbaar is, kan de dienstverlening ook bij vakantie en ziekte voortgang vinden. De samenwerking verloopt prima.' Haar directeur. Jaap Wolters, vult nog aan dat alle klanten bij de eigen bank in portefeuille blijven. 'Het fiatteren blijven we natuurlijk zelf doen. Zou een klant toch behoefte hebben aan overgang naar Hoogeveen, dan zal ik mij daar echt niet tegen verzetten. En Weme kamp kennend, weet ik dat ook van hem. Voor ons bei den staat het organisatiebelang voorop.' Samenwerking op meer terreinen De twee Drentse banken hebben elkaar op meer terreinen gevonden. Wemekamp daarover: 'Onze bank is ook steun en toeverlaat op het gebied van de informatisering. Ook daarvoor heb je een stevig team nodig. Holland scheveld kon daarvoor slechts een halve formatieplaats vrijmaken. Dan ben je natuurlijk heel kwetsbaar. Daarom is nu onze afdeling Procesondersteuning, die uit vier personen bestaat, ingeschakeld om het systeembe heer te verzorgen. Op informatiseringsgebied zijn wij nu de vraagbaak voor de medewerkers van de collegabank. Tegen het einde van dit jaar hopen we - door de syste men met elkaar te verbinden - de gehele ondersteuning op het gebied van de informatisering van de bank Hol landscheveld te kunnen verzorgen. Ook werken we nauw samen in het kader van het eeuwfeest van onze organisa tie. Dit hebben we onlangs in een persbericht naar buiten gebracht. Dat is eigenlijk ook wel vanzelfsprekend als je in één gemeente opereert.' De Rabobank Hollandsche veld participeert nog niet in het middenmarktproject in Drenthe. 'Daar hebben we de klanten niet voor', aldus Wolters. 'Er zijn overigens plannen binnen ons werkge bied een bedrijventerrein tot stand te brengen. Bedrijven die zich daar willen vestigen, zullen we zeker benaderen, al dan niet met het Drentse middenmarktteam. Maar ook hier geldt weer: als zo'n bedrijf de voorkeur geeft aan bediening door de bank Hoogeveen, dan zullen we die wens van harte honoreren. Ook het omgekeerde is het geval.' En fusie? Een dergelijke vorm van innige samenwerking roept natuurlijk de vraag op waarom beide banken niet gewoon fuseren. Bestuurder Koekoek is daar heel duide lijk over: 'De Rabobank Hoogeveen zou inderdaad een potentiële fusiekandidaat kunnen zijn. Door de uitste kende samenwerking die met deze bank bestaat, weten we dat onze leden en klanten in goede handen zouden zijn indien we met Hoogeveen zouden fuseren. Binnen onze colleges is dit een onderwerp dat we bepaald niet uit de weg gaan. Ook met onze leden praten we regelma tig over onze toekomst. Toch is de tijd voor een fusie nog niet rijp. Mede door de samenwerking met Hoogeveen kunnen we onze klanten goed bedienen. We hebben in huis wat ze nodig hebben en onze leden hechten sterk aan een eigen zelfstandige coöperatieve bank. Maar een fusie op termijn tussen ons beide sluiten onze colleges zeker niet uit.' Voorzitter Schelhaas (r.'Ik weet hoe belangrijk het is bediend te worden door een professionele relatiebeheerder die het vak echt verstaat.'Naast hem zijn collega Koekoek. 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 1998 | | pagina 15